Tearaway Unfolded (PS4)
85 100 1

Review Tearaway Unfolded (PS4)

Ik weet nog goed dat ik vroeger op de kleuterschool kettingen maakte van bruin papier en dat ik altijd probeerde een bootje te vouwen, maar dat het nooit zo goed lukte als bij mijn buurman. Deze herinneringen kwamen langzaam weer terug tijdens het spelen van Tearaway Unfolded, de gehele wereld is gemaakt van papier. Van wuivende vastgelijmde grassprietjes, tot de boodschapper Iota die bestaat uit een envelop met postzegel. Iota is je vriend in de wereld van Tearaway, die je gedurende het avontuur helpt zijn boodschap af te leveren.

Maak kennis met wat je controller daadwerkelijk allemaal kan
Tearaway Unfolded is van de makers van LittleBigPlanet en is niet een geheel nieuwe game. Eerder is al een versie verschenen voor de PS Vita. Wel zijn er levels verder uitgebreid en waar de game op de PS Vita al alle functies van deze handheld benutte, doet Tearaway Unfolded dit met de PlayStation 4 controller.

In Tearaway Unfolded ontvouwt het verhaal zich letterlijk wanneer je door de lineaire wereld loopt. Als speler ben je daarnaast een integraal onderdeel van de gamewereld, want je wordt regelmatig aangesproken als de ‘jij’ die speciale krachten heeft om Iota de boodschapper bij te staan. Het plezier zit hem in het feit dat Tearaway je steeds weer verrast met nieuwe manieren van spelen. De ene keer gebruik ‘jij’ je controller als zaklamp en schijn je de wereld in om zo te zien waar je naartoe moet of om vijanden, Scraps genaamd, te hypnotiseren. Een andere keer schuif je je vinger over de touchpad om als een ware Mozes de zee open te splitsen. Vervolgens gebruik je de touchpad weer als drum, waarmee je jezelf de lucht in lanceert. Werkelijk alles wordt uit de PS4 controller getrokken en elke keer duurt het gebruik van een nieuwe functie maar even, voordat deze weer wordt vervangen door een andere innovatieve vinding. Dit alles wordt begeleid door prachtige muziek die soms ook nog eens verandert aan de hand van wat je op het scherm doet. Dit is werkelijk erg leuk gedaan.

En alsof dat nog niet genoeg is, krijgt ook Iota zelf nieuwe vaardigheden. Zo verandert hij uiteindelijk in een bal waarmee je door kleine gaten heen kunt rollen en krijg je later de mogelijkheid om je springkunsten te vertonen. Al deze nieuwe vaardigheden nodigen uit om eerder gespeelde levels te herspelen op zoek naar nieuwe geheimen en cadeautjes. Tearaway blijft je dan ook tot het einde aan toe verrassen met steeds subtiel nieuwe manieren van spelen, die ik in geen enkele andere game heb ervaren. Je kunt duidelijk de passie van de makers voelen wanneer je de game doorspeelt. Het maakt je er tegelijkertijd van bewust hoeveel functionaliteiten er eigenlijk in de PlayStation 4 controller verstopt zitten en hoe weinig er uiteindelijk door uitgevers mee wordt gedaan.

Laat je creativiteit de vrije loop
Tijdens het avontuur krijg je ook regelmatig de kans om je eigen creatieve vaardigheden tentoon te stellen. Dit kan bestaan uit het simpelweg op de touchpad tekenen van handschoenen voor Iota, om de barre tocht door de bergen enigszins dragelijker te maken, tot het tekenen van sneeuwvlokken die direct in de wereld verschijnen of zelfs tot het geheel aankleden van sommige bewoners uit de wereld van Tearaway. Het is vooral bijzonder te zien hoe simpel en snel jouw creaties worden vertaald naar in-game content. Er is zelfs een companion app, waarmee je creaties kunt ontwerpen die je naar de wereld kunt sturen en direct verschijnen nadat je ze verzonden hebt. Het is maar goed dat die app er overigens is, want waar het op de PS Vita nog wel te doen was om het een en ander te ontwerpen, is het touchpad van de PS4 controller eigenlijk net iets te klein om goed mee te kunnen tekenen. Zo is er bijvoorbeeld een trophy die je kunt verdienen door een trophy te tekenen in de game. Leuk idee, maar met de touchpad is dit dus bijna niet te doen.

Net als in LittleBigPlanet kun je in ieder geval je creativiteit de vrije loop laten. Iota kun je namelijk helemaal ontwerpen naar eigen wens. Van honderden oren, neuzen en snorren, tot je eigen creaties. Is het huidige assortiment namelijk niet naar je wens? Dan kun je naar hartenlust zelf ogen, vormen, handen, hoeden en andere creatieve ideeën tekenen en direct vertalen naar de game. Ook kun je anderen laten genieten van jouw kunsten, want je kunt in elk gebied selfies maken die je kunt delen via de Tearaway website.

Confetti maakt het feestje compleet
Overigens kun je de items uit de game allemaal direct gebruiken, zolang je er maar voor betaalt met confetti. Deze ligt verspreid door de gehele gamewereld, zoals de muntjes in de Mario games. Ook zitten er door de levels allemaal cadeautjes verstopt waarin een flinke berg extra confetti is verstopt. Persoonlijk vind ik het feit dat er in de cadeautjes alleen confetti zit, een minder leuke designkeuze. Het was leuker geweest als er in elk cadeautje bijvoorbeeld een set ogen of oren zat verstopt, zodat de verzameldrang een beetje wordt opgewekt. Het leuke aan een cadeautje is tenslotte het verrassingseffect om wat er in zal zitten. Nu is dit eigenlijk altijd confetti, waardoor de motivatie om alle cadeautjes te vinden voor mij persoonlijk al gauw afnam.

Tearaway Unfolded is overigens geen lastig spel; het doet een beetje denken aan een Banjo Kazooie in een Alice in Wonderland landschap van papier. Maar de hoeveelheid vijanden die je tegenkomt is wel beperkt. Om toch variëteit te brengen in de moeilijkheidsgraad, heeft uitgever Media Molecule zogenaamde ‘misplaatste marmotten’ toegevoegd die je naar huis moet brengen. Deze kun je aan het begin van sommige levels oppakken en moet je dan meenemen door het spel zonder dood te gaan. Het concept is leuk bedacht en zorgt ervoor dat er de nodige uitdaging voor de doorgewinterde speler aanwezig is. Het enige nadeel is dat je soms nogal oneerlijk doodgaat. Zo werkt de camera perfect als je vooruit gaat in de wereld, maar zodra je terug wilt lopen heeft deze moeite, waardoor je nog wel eens in een gat kunt donderen. Of je moet een paar kolen in een mandje werpen, maar eentje valt net op jou en hopla je bent weer dood.

Over het algemeen is dat geen probleem en wordt je alleen maar een stukje teruggezet, maar wanneer je de misplaatste marmot bij je hebt, verdwijnt die gelijk. Daarnaast lijkt er ook nog een bug in de game te zitten, want normaal gesproken moet de marmot terugkeren naar de plaats waar je hem aan het begin kon vinden, maar dit gebeurt gewoon niet. Zelfs als hij zichtbaar aanwezig is, verdwijnt hij als je er heenloopt en komt vervolgens alleen terug op het moment dat je de game helemaal afsluit. Daardoor zijn deze missies een tikkeltje oneerlijk en tevens meer frustrerend dan uitdagend.

Tearaway Unfolded zal je PlayStation 4 nooit laten zweten, maar ziet er grafisch wel degelijk naar behoren uit. De game verwent je met vele vernuftige gamemechanieken die het doorlopen van Iota’s avontuur tot een plezier maken. Sowieso is het fijn om op deze huidige generatie consoles weer eens een echte avonturengame te spelen, want naar mijn mening komen daar nog veel te weinig van uit op de huidige consoles. Het is allemaal net niet van Banjo Kazooie of Jak en Daxter niveau, maar vermakelijk is het zeker. Ben je dus op zoek nog naar een vermakelijk en uniek tussendoortje, waarin je je creativiteit de vrije loop kunt laten gaan, dan is Tearaway Unfolded zeker het proberen waard. Ook al is de game niet heel lang en zijn er weinig redenen om terug te komen zodra je alle cadeautjes hebt gevonden (zoals bij LittleBigPlanet wel het geval is), houdt Tearaway Unfolded je zeker tijdens de eerste weken van september van de straat en laat het je op een innovatieve en leuke manier kennismaken met wat je controller eigenlijk allemaal in zich heeft.

Deze review is geschreven door Yorn Soeteman.

Oordeel Tearaway Unfolded (PS4)

• Originality 95