Tekken 7 (+PSVR) (PS4)
83 100 1

Review Tekken 7 (+PSVR) (PS4)

Tekken 7 heeft een lange weg afgelegd. De ontwikkeling van de console-versie begon ergens in 2015 toen ontwikkelaar Bandai Namco de game uitbracht voor de arcadekasten. Sindsdien zijn ze actief bezig geweest met het aanpassen en verbeteren van de arcade-versie en heeft de Japanse ontwikkelaar meerdere malen de vijl erover laten gaan. Het eindproduct is een vertrouwde Tekken die staat als een huis, maar wel eentje met enkele verborgen gebreken.

Tekken kenmerkt zich al sinds jaar en dag als een uiterst technische vechtgame. Ook dit zevende deel in de franchise is daar absoluut geen uitzondering op. Een verkeerde of misplaatste aanval wordt beantwoord met een goed gecoördineerde combinatie van aanvallen. Wat dat betreft zijn er geen baanbrekende wijzigingen in de gameplay. Hetgeen direct opvalt, naast de relatief lange laadtijden voor een vechtgame als Tekken, is de uitgebreide selectie aan personages. Het rooster bevat namelijk een tiental nieuwe personages, waaronder Akuma uit Street Fighter (inclusief EX-superbalk), Shaheen en de meedogenloze Gigas. Het totale aantal beschikbare personages komt daarmee op 36. Daardoor is het haast onmogelijk om geen personage te vinden die aansluit bij jouw speelstijl. Het volledig onder de knie krijgen van een personage is, met ruim honderd verschillende moves, een heel ander verhaal.

Geen tutorial
Die speelstijl zal je overigens helemaal zelf moeten aanleren, want ook maar enige vorm van uitleg schittert door afwezigheid. De besturing is dan wel weer vrij intuïtief, door ieder ledemaat te koppelen aan een aanvalsknop, maar toch zou een simpele tutorial niet misstaan. Mocht je aan het begin staan van je Tekken-carrière dan zal je het enkel moeten doen met een uitgebreide lijst aan mogelijke moves, heel wat potjes knokken in de Practice Mode, of de Story Mode op de simpele moeilijkheidsgraad doorlopen.

Rage-aanvallen
Een welkome toevoeging aan Tekken 7 is het feit dat er nu ook – net als vrijwel iedere vechtgame vandaag de dag – Super Moves aanwezig zijn. Niet alleen zal dit ongetwijfeld spannendere potjes opleveren, ook zorgt deze toevoeging voor een nieuw tactisch element in de game.
Het werkt als volgt: zodra je flink wat klappen hebt geïncasseerd, begint je levensbalk rood te gloeien. Vanaf dat moment wordt de Rage van je personage geactiveerd, een tijdelijke boost die de moves en combinaties van je personage sterker maken. Deze rage bestaat uit twee unieke aanvalsopties, namelijk Rage Drive en Rage Art. Wanneer je de eerstgenoemde activeert zijn de normale aanvallen van je personage iets krachtiger en is het makkelijker om lange combo’s te maken. Rage Art daarentegen is een superaanval die op simpele wijze uitgevoerd kan worden. Als speler dien je in een split-second de keuze te maken tussen een van deze Super Moves. Hoe meer schade je hebt geïncasseerd des te sterker zijn je Rage-aanvallen. Een prima toevoeging die net krachtig genoeg is voor een comeback, maar nooit overpowered aanvoelt.

Wat minder goed uitpakt is de Story Mode in Tekken 7. Hierin word je meegenomen in de al twintig jaar durende vete binnen de Mishima-familie. Het moet bovendien het laatste hoofdstuk zijn uit het boek van de Mishima-familie, maar eindigt zo open als maar kan. Begrijp me niet verkeerd: de rivaliteit tussen Heihachi en Kazuya Mishima zorgt voor een aantal interessante ontmoetingen. Maar helaas volgen de plot-twists elkaar in zo’n rap tempo op dat de gehele Story Mode wat gehaast overkomt. Het is dan ook een geluk bij een ongeluk dat de Story Mode in een middagje, waarbij de tussenfilmpjes het grootste gedeelte van de middag beslaan, uitgespeeld is. Overigens hebben alle personages die niet interessant genoeg waren voor de Story Mode een eigen losse episode gekregen. Deze gevechten staan los van de Story Mode en bestaan uit een enkel gevecht, verder niet heel boeiend dus.

Treasure battles
Tegenwoordig heeft vrijwel iedere game de mogelijkheid om personages te customizen en ook Tekken 7 is geen uitzondering op die standaard. Het doorlopen van de Story Mode levert een handjevol in-game extra’s op om personages mee aan te kleden – toch nog een reden om de Story Mode te spelen – maar het gros van de attributen is te verdienen in (offline) Treasure Battles. Dit zijn in principe een eindeloze aaneenschakeling van gevechten. Win een aantal gevechten op rij en je speelt een kistje vrij met attributen voor je personage. Het leuke aan Treasure Battles is dat de gevechten heel afwisselend zijn. Niet alleen speel je tegen alle bekende gezichten uit de Tekken-franchise, ook wordt de speelsnelheid soms een tandje opgeschroefd. Daardoor verdien je niet alleen een breed scala aan extra’s, maar word je ook nog eens flink uitgedaagd.

Trip down memory lane
Voor de doorgewinterde Tekken-spelers is Tekken 7 een feest der herkenning. Naast het verdienen van extra pakjes en hoedjes voor je favoriete personage bevat Tekken 7 als het ware een eigen Beeld en Geluid museum. Hier is de rijke geschiedenis van de franchise in terug te vinden. Bekijk tussenfilmpjes, eindes, cliffhangers en soundtrack van alle voorgaande Tekken-games. Kortom, voor liefhebbers van Tekken is dit zevende deel een echte trip down memory lane.

Online knokken
Natuurlijk bevat een competitieve game als Tekken 7 ook de mogelijkheid om online te knokken. Dit vertaalt zich in ranked en unranked gevechten en online toernooitjes. Ook online valt er genoeg te ontgrendelen voor je favoriete personages, echter speelt hier de internetconnectie van jou en je tegenstander een grote rol. Ondergetekende heeft de onlinemogelijkheden helaas niet uitvoerig kunnen testen, aangezien er tijdens mijn speelsessies vaak onvoldoende spelers online waren.

Tekken zoals je kent
Tekken is terug van weggeweest, dat mag duidelijk zijn. De game ziet er niet alleen goed uit, maar speelt ook nog eens als een zonnetje. De minimale wijzigingen en het toevoegen van de Rage-aanvallen zorgt ervoor dat Tekken ouderwets lekker aanvoelt, iets dat je zowel positief als negatief kan interpreteren. Aan de andere kant zal het ontbreken van een tutorial voor veel nieuwe spelers een groot gemis zijn. Ben je bereid de fijne kneepjes letterlijk met vallen en opstaan onder de knie te krijgen? Dan zal je zonder twijfel veel plezier beleven aan Tekken 7.

Deze review is geschreven door Daniel Verkerk.

Oordeel Tekken 7 (+PSVR) (PS4)

• Eindcijfer 83