Test Drive Unlimited 2 (Xbox360)
80 100 1

Review Test Drive Unlimited 2 (Xbox360)

Het is je verjaardag. Er is een enorm feest in je dure villa met een DJ en honderden gasten. Dan roept je moeder je en krijg je je cadeau te zien: een gloednieuwe Ferrari California! Je stapt in en rijdt een stukje over het prachtige Ibiza. Het voelt bijna te mooi om waar te zijn … en dat is het ook.

Test Drive Unlimited 2 (TDU2) laat je op slimme wijze denken dat je meteen alles in de schoot geworpen krijgt. Een villa, een Ferrari en genoeg geld om te kopen wat je wilt. Maar dan ontwaak je en blijk je slechts het parkeerhulpje te zijn wat de Ferrari’s van rijke mensen wel mag rijden, maar niet op de manier waarop dat hoort. Toch word je aangesproken door de organisator van een groot race-evenement. Een deelnemer heeft op het laatste moment afgezegd en er moet snel een vervang(st)er komen. Daarmee is het hele verhaal van TDU2 uitgelegd, maar had je meer verwacht in dit genre?

Where we're going we don't need roads
Waar het om draait, is het racen. De voorganger van TDU2 heb ik helemaal kapot gespeeld. Tientallen uren heb ik besteed aan het doelloos rondrijden over Hawaii. Ik was dan ook dolblij toen ik de mogelijkheid kreeg het vervolg te testen. Jammer genoeg bleek meteen toen ik voor het eerst de controle over een auto kreeg dat het rijgedrag compleet anders is dan in het vorige deel. Eerst werd ik daar niet vrolijk van, het voelde allemaal een beetje te direct. Je drukt de stick naar rechts en de wagen vliegt ook meteen die kant op. Naarmate ik verder speelde, en de game op de simulatiemode zette, begon het echter te wennen. TDU2 rijdt beslist niet perfect, maar het rijgedrag past wel goed bij de game. Als je het eenmaal doorhebt rij je probleemloos met 300km/u door het verkeer, drift je de bochten vakkundig door en sta je ook off-road je mannetje. Dat laatste is nieuw in deel 2. Waar je in de vorige TDU op het asfalt moest blijven kun je nu ook daarbuiten de wereld verkennen. Het off-road rijden voelt ook echt anders dan op het asfalt en is een aangename toevoeging.

De evenementen in TDU2 zijn opgedeeld in drie categorieën: classic, asphalt en off-road. De namen verklaren eigenlijk alles. In Classic rij je in klassiekers, in asphalt met de echte racemonsters en in off-road met de ruigere wagens. De game bevat meer dan genoeg races om je flink wat uurtjes bezig te houden. Ook indrukwekkend is het wagenpark van TDU2. Meer dan 100 auto’s van bekende merken. Bugatti, Ferrari, Mercedes, Pagani en Koenigsegg zijn allemaal aanwezig. Verrassender zijn de bonusauto’s die je kunt vrijspelen door op zoek te gaan naar wrakken die verspreid over de twee eilanden te vinden zijn. Denk bij deze bonusauto’s aan een oude Citroën 2CV(eend) of een klassieke volkswagen kever. Wel erg jammer is het ontbreken van enkele grote merken, waaronder BMW, Lamborghini en Porsche. Er blijft genoeg lekkers over, maar het had de game net wat completer gemaakt voor de echte autoliefhebber.

Maar TDU2 draait om meer dan alleen racen. TDU biedt een enorme open wereld waar je niet alleen offline, maar ook online in rond kunt rijden. Als een ware MMO kom je op straat andere mensen tegen die ook gezellig een rondje rijden. Met één druk op de knop kun je een officiële race starten, maar het komt vaker voor dat er onofficieel samen gereden wordt. Gewoon, gezellig!

World of Carcraft
Bijzonder in TDU2 is dat je naast het kiezen van een auto ook zal moeten beslissen hoe je personage, een menselijke avatar er uit ziet. Hiermee is het  mogelijk vrij rond te lopen in je huizen , waar je onder andere het meubilair kan aanpassen. Ben je niet tevreden over je uiterlijk? Ga dan naar de plastisch chirurg om wat aanpassingen te maken. Als je minder drastische stappen wil zetten is een bezoekje aan de kapper of de kledingzaak genoeg. Je kunt dure villa’s, mooie kleding en later zelfs een enorm jacht kopen om je auto’s in te stallen. In de showrooms en andere openbare ruimten zie je ook de avatars van andere mensen rondlopen, wat toch wel het gevoel geeft dat je je in een levende wereld bevindt.

TDU2 begint op het eiland Ibiza, maar al na enkele uren in de game krijg je de mogelijkheid via het vliegveld naar Hawaii te vliegen. Dit is in feite hetzelfde eiland wat we al uit het eerste deel kennen, natuurlijk verreikt met vele off-road wegen en een grote grafische oppoetsbeurt. Toch voelt het wat raar dat het nieuwe eiland, Ibiza, al zo snel achtergelaten wordt. Eigenlijk valt er weinig te beleven op Ibiza: het is kleiner en er zijn slechts een beperkt aantal kampioenschappen. Ik kreeg het gevoel dat Ibiza de gimmick was, terwijl Hawaii dat eigenlijk had moeten zijn. Ook best vervelend is dat ik nog geen oplossing heb gevonden om mijn autocollectie over te brengen naar een ander eiland. Dat betekent dat je op Hawaii niet die mooie Ferrari hebt die op Ibiza in de garage staat. Slechts de auto waarmee je naar het vliegveld rijdt gaat mee. Het is niet het enige punt van ergernis in TDU2. Zo is de game er grafisch niet erg op vooruit gegaan ten opzichte van zijn voorganger. De game is niet lelijk, maar het is beslist niet van de hoge kwaliteit die we van hedendaagse racers gewend zijn. Gelukkig is het motorgeluid van de meeste wagens dit keer niet meer opgenomen met een stofzuiger, wat een verademing is.

Droge regen
TDU2 heeft een dag- en nachtcyclus en er komt zo nu en dan een stortbui uit de lucht vallen. Vooral dat laatste ziet er best bijzonder mooi uit, maar het is toch wel heel jammer dat als je in de cockpit-camera gaat je geen ruitenwissers over de ruit ziet gaan. Een groot gemis in een game waarin de cockpit verder zo perfect klopt. De metertjes lopen zoals het moet, het schakelen gaat realistisch, waarbij je hand al naar de pook gaat bij een hoog toerental, waardoor je geen vertraagde animatie hebt zoals bij veel games het geval is.  Ook kun je zelf de ramen naar beneden doen en bij cabrio’s zelfs het dak bedienen. De liefde voor auto’s druipt gewoon van de game af. Echt elk klein detail aan de wagens klopt. De online mode heb ik helaas niet goed kunnen testen, gezien er nog veel connectieproblemen waren in de reviewperiode. Die schijnen nu opgelost te zijn, wat betekent dat er ook nog een complete multiplayer mode op je te wachten staat.

TDU2 is een heel compleet pakket. Uren raceplezier, twee grote eilanden om te verkennen, meer dan honderd wagens om uit te kiezen en de MMO- achtige online modus zorgen ervoor dat dit een game is die lang in de console van de gemiddelde raceliefhebber zal blijven. Perfect is het allemaal niet, maar het zijn vaak de imperfecte games die het langst leuk blijven, en daar is dit het perfecte voorbeeld van.

Deze review werd geschreven door Fant

Oordeel Test Drive Unlimited 2 (Xbox360)

• Graphics 60