The Ball (PC)
74 100 1

Review The Ball (PC)

111 kevers, 238 mummies en 30 apen heb ik gedood. Allemaal zonder wapen of vuisten. Er was maar één hulpmiddel: The Ball. Dit ronde gevaarte is je enige vriend in het spel The Ball van ontwikkelaar Teotl studios. Je kunt hem besturen met behulp van een instrument waarmee je hem weg kunt schieten en naar je toe kunt trekken. Zo kun je allerhande puzzels oplossen en steeds verder in de mystieke wereld raken. Een origineel concept, maar is dit genoeg om The Ball tot een geslaagde game te maken?

Puzzelen
The Ball is hoofdzakelijk een puzzelspel. Vijanden zijn er vooral om je het puzzelen moeilijk te maken. Bij de puzzels moet je meestal bepaalde deuren open zien te krijgen door knoppen in te drukken die in het begin onbereikbaar lijken. Zo moet je een bepaalde kamer onder water zetten om vervolgens een vlot met behulp van de bal naar de uitgang te trekken. Hier kun je met de bal een stop uit een kanaal trekken en zo kun je door de deur die zich een etage hoger bevindt, zwemmen. Het is een simpel voorbeeld, maar het laat zien hoe jij en de bal moeten samenwerken.

De puzzels zijn vrij uitdagend maar niet frustrerend. Helaas gaat het oplossen wel steeds meer op de automatische piloot, waardoor het soms wat saai wordt. In de latere levels weet het spel te variëren door interessante vijanden te introduceren die alleen door een slimme combinatie van nadenken en rennen verslagen kunnen worden. Naast het spelen met een bal word je ook uitgedaagd om met andere facetten van het spel te spelen, zoals de zwaartekracht, die in sommige stukken zwakker is naarmate je je dichter bij je bal bevindt. Dit soort vondsten maken de game de moeite waard.

Wat ook erg bijzonder aan The Ball is, is de mate waarin je je aan het ronde ding gaat hechten. Je gaat je eenzaam voelen zonder bal (bij sommige puzzels zul je het even alleen moeten doen) en je bent blij zodra hij weer bij je terug is. Het is een grappige gewaarwording dat je een bal zo kunt missen.

Het verhaal in de game is nagenoeg afwezig. Het gaat om een volk dat de grot heeft verlaten en het over een mysterieuze bal heeft, maar wat er precies aan de hand is, werd mij niet duidelijk. Je kunt extra informatie krijgen door geheime plekken te vinden, maar deze vind je vaak bij toeval en niet door bijvoorbeeld leuke extra puzzels op te lossen.

Survival mode
The Ball was oorspronkelijk een mod voor het spel Unreal Tournament 3 met slechts een speelduur van een half uur. Nu het tot een volledig spel uitgewerkt werd, moest er meer content aangemaakt worden en uiteindelijk bereikt het spel een schappelijke 6 uur. Daarnaast is er een ‘survival mode’ waarin je steeds nieuwe golven van vijanden moet overleven. Deze mode is leuk, maar begint vrij snel te frustreren. Het is namelijk erg makkelijk om bijvoorbeeld in de vijfde golf in een afgrond te vallen die je even niet ziet en dan moet je weer helemaal opnieuw beginnen.

The Ball’s world
Ondanks dat The Ball met regelmaat wat mooie beelden tevoorschijn tovert, maakt het overheersende gebruik van de kleur bruin het spel toch een beetje saai. Ik had graag wat meer kleurrijke begroeiing gezien. Daar staat tegenover dat veel objecten prachtig gedetailleerd zijn, met als hoogtepunt je metalen metgezel.

De boxed versie van de game (hij is ook op Steam te krijgen) bevat, naast een ansichtkaart met handtekeningen van de makers ook een CD met muziek uit de game. Deze CD is echter vooral lachwekkend wanneer je hem afluistert: de muziek is goede omgevingsmuziek, maar niets meer dan dat. Het lijkt mij sterk dat iemand hier serieus naar gaat luisteren, zeker omdat de meeste nummers niet langer dan een minuut en regelmatig zelfs korter dan twintig seconden zijn.

Een vergelijking met de briljante puzzelgame Portal is een makkelijke: beide games maken gebruik van het eerstepersoonsperspectief en gebruiken alleen een ‘wapen’ om de omgeving naar hun hand te zetten. The Ball moet het helaas toch echt afleggen tegen zijn broer. De puzzels in Portal waren een stuk origineler en bovendien had die game een betere uitstraling.

The Ball heeft een flink aantal negatieve punten: het wordt allemaal wat saai op den duur, de game is nogal kort, het verhaal wordt niet goed uitgewerkt en de survival mode voegt niet veel toe. Toch heeft The Ball één groot positief punt: het is eens wat anders! Portal is vrijwel het enige soortgelijke spel en hoewel die beter was, bevat The Ball toch ook veel erg leuke puzzels. Hierdoor is de aankoop van rond de vijftien euro wel te verantwoorden en raad ik de game wel aan, mits je Portal al gespeeld hebt.

Deze game is gereviewed door Wouter

Oordeel The Ball (PC)

• Originality 90