The Godfather II (Xbox360)
69 100 1

Review The Godfather II (Xbox360)

Het is al weer twee jaar geleden dat de eerste Godfathergame met veel bombarie werd gelanceerd. De game kostte een recordbedrag aan ontwikkelingskosten en kreeg desondanks veel kritiek. Daarnaast was de Xbox 360 versie ook nog eens gewoon een port van de PlayStation 2 editie, alleen de explosies waren een stuk mooier. De hectiek om deel 2 is een stuk minder en het verbaasde me dan ook dat deeltje 2 deze week al in de winkels zou komen te liggen. Stilte is vaak geen goed teken rondom een nieuwe titel, eens kijken of dit ook geldt voor The Godfather II.

Strategiegame plus een verhaal
The Godfather II bestaat eigenlijk uit twee belangrijke gedeelten, het eerste gedeelte is de verhaallijn. Gedurende het spel speel je af en toe een missie die zich afspeelt rondom de gebeurtenissen uit de gelijknamige film. De nadruk ligt op af en toe, want dit keer zitten er ook wat missies in die niets met de film te maken hebben. Verder zijn de missies ook wat schaarser en zal je dus meer bezig zijn met het tweede gedeelte waar het spel uit bestaat (hier over straks meer.) Belangrijk is dan ook om te weten dat je deze game niet moet kopen omdat je de film zo tof vond. Wel leuk is overigens dat je nu in meerdere steden los mag gaan. Florida, New York en uiteindelijk Cuba staan allen tot je beschikking. Dit zorgt voor de nodige welkome afwisseling.

Het spel ziet er verder redelijk mooi uit met als toppunt de explosies die weer briljant mooi zijn weergegeven. De nodige pop-up kan echter nog wel eens net iets te erg opvallen, ook is het op straat soms net iets te rustig en zijn veel gebouwen wat kaal. Meest opvallende is nog dat alle vrouwelijke personages allemaal het zelfde kapsel lijken te dragen. Ook de radiozenders staan eigenlijk te zacht om echt indruk te maken. De geluidseffecten zijn dan wel weer goed, ik ben meerdere malen in en uit de auto gestapt om dat dichtslaan van die auto te horen. Klinkt erg strak!

Bouw je eigen familie
Het leuke aan deeltje 2 is dat je nu niet meer voor de zoveelste keer hoeft bewijzen dat je toch echt geen broekie bent. Nee, je begint meteen als don van New York, kijk dat is beter werk!

De Don functie brengt meteen met zich mee dat je je eigen familie op kan richten en je eigen capo’s, onderbaas en soldaten aan kan nemen. Deze mensen kan je vaak vinden in de zaken die je al hebt overgenomen. Zoek goed, want de ene persoon is de andere niet. Elke soldaat heeft zijn eigen specialiteit, zo is de één goed met explosieven en de ander kan weer je teamleden tot leven wekken, wanneer ze in een gevecht zijn gedood. Verder heb je nog techneuten die er voor kunnen zorgen dat de vijand geen versterking op kan roepen en lassers die hekken door kunnen snijden om zo de achteringang voor je toegankelijk te maken. Deze manschappen kan je verder met je eigen geld nog upgraden in verschillende categorieën, zoals levenspunten, schietaccuraatheid etc.
Wanneer je een soldaat promoveert naar capo kan die vervolgens een extra vaardigheid aanleren. Op die manier kun je, naar eigen wens, een zo divers mogelijke familie opbouwen. En bevalt één van je soldaten je niet meer, dan kan je hem gewoon weer ontslaan of zelfs op de dodenlijst zetten.

Je manschappen heb je niet alleen nodig om met jou mee op pad te gaan, maar spelen een belangrijke rol in de Don’s view. Ook kan je ze gebruiken in de multiplayer modus, maar hier ga ik niet te veel tijd aan besteden, die is verre van bijzonder te noemen.

The Don’s view – extra strategische element
We komen aan bij het tweede belangrijke gedeelte van The Godfather II, . Naast het verhaal zit er namelijk een soort van strategisch spel in de game verwerkt. Dit speelt zich af rondom het verzwakken en vernietigen van rivaliserende families. Verzwakken van families doe je door de capo’s en soldaten van een familie om te leggen. Hun soldaten vindt je echter niet zomaar, door gunsten te doen voor de bewoners kan je informatie vergaren over waar en hoe je een capo moet mollen. Helaas zijn de missies die je voor bewoners moet volbrengen wel erg eentonig, het komt het neer op of iemand killen/ in elkaar rammen, of een zaak kort en klein slaan.

Een familie kun je ook verzwakken door hun zaken over te nemen. The Don’s view speelt hierbij een belangrijke rol, vanuit hier kan je namelijk je gehele imperium beheren. Op het eerste gezicht is deze Don’s View een simpele semi-3D kaart van de stad. Het gaat echter dieper dan alleen kunnen zien waar je bent en waar je heen moet. Op de kaart staan alle zaken, die in de stad zitten, weergegeven. De zaken (rackets) die van jou zijn, zijn rood, die van je rivaliserende gangs verschillen in kleur. Ook wordt er getoond door hoeveel bewakers elke zaak wordt bewaakt, zie je dus bijvoorbeeld dat er ergens opeens minder bewakers zijn gestationeerd, dan kan je besluiten om die racket snel aan te vallen en over te nemen. Omgekeerd kan jij vanuit de Don’s view de bewakers beheren van je eigen rackets. Ook als een zaak van jou aangevallen wordt, kan je je soldaten of capo’s vanuit dit menu er op afsturen.

Je eigen familie op orde hebben.
Je hebt verschillende soorten rackets die je in je bezit kan krijgen. Eén soort bij elkaar, bijvoorbeeld alle stripclubs of alle juweliers, wordt een Crime Ring genoemd. Wanneer je een Crime Ring in handen hebt, krijg je een bepaalde bonus zoals kogelwerende vesten of explosieve munitie. Zolang een rivaliserende gang een crime ring in handen heeft, krijgt hij alle bonussen toegekend. Belangrijk is dus dat je weet dat je de vijand kan verzwakken door zijn crime rings te doorbreken. Dit kan je doen door een zaak in een bepaalde sector over te nemen, maar je kunt ook vanuit The Don’s View je mensen er op afsturen om een vijandige racket te bombarderen. Wanneer je dat doet is hun racket één dag buiten commissie en zijn ze hun bonus voor die dag kwijt. Dit zorgt er voor dat je dus niet in het wilde weg zaken over moet gaan nemen, maar dat je je focust op specifieke doelwitten. Wanneer je dat doet kan je bijvoorbeeld zorgen dat de vijand geen kogelwerende vesten meer draagt.

Ga als een Don te werk.
Het beheren van je eigen rackets, het opbouwen van crime rings, het inzetten van bewakers, het in de gaten houden van het aantal bewakers bij de vijandige gangs, het bombarderen van vijandig territorium om crime rings te doorbreken, het in de gaten houden dat je eigen rackets niet worden overgenomen en bij te houden dat je aantal bewakers op peil wordt gehouden, zorgt er allemaal voor dat je nooit stil zit in The Godfather II. Je moet echt als een don te werk gaan. Het meeste van je tijd in dit spel zal je dan ook besteden aan deze activiteiten. (het verhaal voelt eigenlijk een beetje als een extraatje) Het is gewoon superstoer om een racket over te nemen die goed bewaakt wordt. (bijvoorbeeld door 20 man). Je moet dan echt strategisch te werk gaan, door bijvoorbeeld de achterkant van een gebouw op te blazen en zo binnen te stormen. (Het staat helaas wel vast waar je de achterkant er uit kan blazen) Of bijvoorbeeld dat je eerst de elektriciteit er af haalt zodat ze geen versterking kunnen oproepen en dan via het dak proberen naar binnen te sneaken. Als je dat met je team doet, voelt dat gewoon supergoed! Ook de grove executies zijn weer terug. Bizar gewoon wanneer je het uiteinde van een knuppel in iemand zijn mond duwt, en vervolgens de man met de knuppel nog in de mond tegen de grond slaat..

Te gemakkelijk
Toch had het allemaal net iets beter gekund. Bijvoorbeeld op het gebied van de Crime rings. Het is een supertof idee, maar wanneer je eenmaal een crime ring hebt overgenomen, zal de vijand deze nooit meer in zijn geheel proberen over te nemen. Bovendien kan je haast niet dood als je een kogelwerend vest aan hebt en gaat een soldaat van je toch neer, dan is de medic er al snel bij om hem te reviven. Op een gegeven moment wordt het allemaal ook wel een beetje eentonig, gezien er voor de rest weinig afwisseling is. Ook de besturing is niet altijd je van het, wanneer je weer eens loopt te stoeien om het goede wapen te voorschijn te toveren.

Ook wanneer je genoeg soldaten bij een racket hebt gestationeerd zal de vijand deze haast nooit meer over kunnen nemen. Bovendien, waar jij je capo’s en soldaten tijden een aanval als versterking er op af kan sturen, stuurt de vijand altijd alleen maar ‘gewone’ soldaten die gemakkelijk zijn neer te maaien. Ze vallen ook niet een bepaald doel met een reden aan, ze vallen meestal maar gewoon aan. Families werken ook nooit samen om een andere familie het gebied uit te dringen, dat had ook voor leuke twists kunnen zorgen.

Het was ook leuk geweest dat, als je bij een aanval op jouw racket aan kwam rijden, je ze ook echt zou zien vechten, in plaats van dat de vijandige soldaten wat dommig ergens voor de deur of net ergens binnen in je zaak staan.

Dit alles resulteert in het feit dat die gehele strategie rondom crime rings, zaken bombarderen om een crime ring van de vijand te saboteren en zo deze te verzwakken etc. gewoon niet goed tot zijn recht komt.
Erg jammer, want hoe vet zou het zijn als een rivaliserende familie ook met een bepaalde strategie jouw rackets zou proberen over te nemen! Dan wordt je echt gedwongen om ook daadwerkelijk strategisch te werk te gaan, in plaats van dat je nu maar gewoon zo nu en dan wat aanvalt. Een gemiste kans, hopelijk dat er misschien binnenkort een hogere moeilijkheidsgraad in een update vrijkomt.

Overbodigheden en opvallende dingen.
Als laatste zijn er nog een paar dingen opvallend overbodig gemaakt in The Godfather 2. Om te beginnen bij de politie, als je een auto steelt of een bank aanvalt, komt er een rondje op de plaats van delict, ben je uit dit rondje voordat de politie er is, dan wordt je niet achtervolgd. Alléén wanneer je in dat rondje staat wanneer de politie aankomt, vallen ze je aan. Maar, waar je in deel 1 echt naar je basis moest om van ze af te komen, ben je ze hier negen van de tien keer zo weer kwijt. Opvallend verder is dat banden niet kapot kunnen en dat als je van 15 meter hoogte ergens afvalt, je geen enkele schade oploopt.
Als laatste moet je goed opletten welke taal je kiest, gek genoeg zit namelijk het save systeem gekoppeld aan de taal die je kiest. Dat wil zeggen, heb je de hele tijd op ‘Nederlands’ en je kiest vervolgens voor ‘Engels’, dan zal het lijken of je savegames zijn verdwenen. Kies je echter weer voor Nederlands, dan is je originele savegame weer terug.

De conclusie is eigenlijk tweeledig.. Aan de ene kant wanneer je het spel niet koppelt aan de gelijknamige film: Ben je iemand die het altijd wel interessant vond hoe dat nou allemaal bij de maffia werkt en wil je wel eens je eigen familie oprichten, dan is deze game een goede maffia simgame waar in je je eigen imperium op kan bouwen met alles er op en er aan. De Don’s view is een mooie feature en zorgt voor een strategisch spel richting wereld dominantie. Als je de game echter uitgespeeld hebt, is er weinig om voor terug te komen. De gemiddelde speelduur van deze versie is dan ook 20 uur minder dan van deel 1.

Wanneer je de game echter wel koppelt aan de film, zal je toch teleurgesteld zijn. De film missies zijn schaars en zijn bovendien minder leuk dan bij deel 1. Michael Corleone is nog steeds niet herkenbaar (vanwege bepaalde rechten) en het lijkt alsof ze er minder leuke missies in hebben gestopt om zo de game nog wat op te rekken. Dit komt de gangstersfeer niet ten goede en zal de filmfanaten niet genoeg bekoren. De link naar de film kost het spel gewoon punten.

Kortom, ga je voor verhaal, haal de film dan nog eens uit de kast, of wacht op Mafia 2. Wil je actie en heb je altijd al eens je eigen familie op willen zetten op een strategische manier, dan is de Godfather 2 gewoon verdomd leuk om te spelen en mag je 10 punten bij het eindcijfer optellen. Het blijft echter een offer you can refuse.

Deze game is gereviewed door Yorn

Oordeel The Godfather II (Xbox360)

• Sound 65