Trackmania 2: Canyon (PC)
75 100 1

Review Trackmania 2: Canyon (PC)

Trackmania ken je misschien van de gratis game Trackmania: Nations, een leuk arcade racespel dat door miljoenen mensen online wordt gespeeld. Zelf heb ik de afgelopen vier jaar meer dan honderd uur gestopt in dit spel en de betaalde uitbreiding Trackmania: United. United voegde een aantal voertuigen en modi aan Nations toe, maar was geen compleet nieuw spel.Nu is dat nieuwe deel er wel in de vorm van Trackmania 2: Canyon, waarin het strakke asfaltstadion wordt ingeruild voor een zanderige valleiomgeving. Is dit een game die het aanschaffen waard is, of kan de Budgetgamer het beter bij het gratis Nations houden?

Trackmania
De grootste aantrekkingskracht van Trackmania is de opzet van de races: een minuut of vijf lang krijgt  een aantal racers (dit aantal kan oplopen tot honderden) tegelijkertijd de kans om een zo goed mogelijke tijd neer te zetten op een bepaalde baan. Deze banen varieren erg in lengte: op sommige banen kan een rondje in 5 seconden worden voltooid, maar bij een wat langere baan heb je daar bijvoorbeeld wel 2 minuten voor nodig. Je racet in principe tegelijk, maar doordat je elkaars wagens niet kunt raken (wel zien), je meerdere keren hebt om een tijd neer te zetten en je allemaal met dezelfde soort wagen racet, speelt geluk bij de meeste banen geen rol. Bij goede spelers resulteert dit in het ‘schaven’ van honderdsten van seconden van de recordtijden. Het spel draait dan ook volledig om vingervlugheid en goede baankennis. De banen zijn vaak van hoge kwaliteit. Spelers kunnen ze namelijk zelf  maken en delen met andere spelers: de servers pikken vervolgens de beste banen op.

Canyon
Deze goede basis is in Trackmania 2 gelijk gebleven, maar toch zal de ervaren speler het racen weer helemaal opnieuw moeten oppakken. De gameplay heeft namelijk grote veranderingen ondergaan door de nieuwe omgeving, de nieuwe physics (die bepalen hoe de auto reageert) en de verhoogde snelheid. En doordat de auto ook nog eens iets minder direct (noem het realistischer) reageert dan in het vorige deel, kost het een flinke tijd om online weer een kans te maken op een top 10 notering. Auto’s gaan ook veel sneller in drift, en het gevoel van driften is ook nog eens compleet veranderd. Al met al is het lastiger geworden om goede controle over de wagen te houden, en daardoor is het verschil tussen goede spelers en beginners ook groter geworden. Daarnaast hebben smalle paden vaak plaats gemaakt voor brede wegen, die een heel ander soort strategie met zich meebrengengen. Deze banen zullen je vaak het volgende doen afvragen: ‘to drift or not to drift?’

Afwisseling
De spelervaring is niet minder leuk dan in het eerste deel. Jammer is wel dat de loopings nogal eens kunnen frustreren, doordat goede controle tijdens het overwinnen hiervan erg moeilijk is. Dankzij de goede track-editor weten spelers gelukkig nog steeds uitdagende banen te maken, die worden gebruikt op de online-servers. Toch lijkt er iets minder ruimte voor zogenaamde ‘lolbanen’, waarop bijvoorbeeld grote sprongen of vreemde constructies aanwezig zijn. Jammer is ook dat de stunt- puzzle- en platformmodi in dit tweede deel niet meer aanwezig zijn. Hierdoor levert het spel minder afwisseling dan Trackmania: United. Wel zijn er nog enkele tientallen, vaak goed in elkaar stekende, ‘offline banen’ in het spel aanwezig, waar medailles op behaald kunnen worden.  Dit dient echter vooral als tutorial. Het valt daarom aan te raden met deze banen te beginnen: je hebt het racen dan in ieder geval goed onder de knie, voordat je het online tegen honderden mensen opneemt.

Beter!
Het racen is dus vooral anders geworden. Na even wennen levert het spel echter net zoveel plezier op als de eerdere spellen uit de Trackmania serie. Ook zijn er enkele goede verbeteringen. De graphics hebben een grote stap gemaakt: de woestijnomgevingen zien er erg mooi uit en ook het asfalt is prachtig gedetailleerd. Daarnaast is het delen van zelfgemaakte banen makkelijker geworden, waardoor de variëteit aan banen op de online servers groter is geworden.

Nadeo heeft een gedurfde keuze gemaakt door de physics van de wagens volledig om te gooien in de nieuwe Canyon-omgeving. Dit zorgt voor een nieuwe ervaring. En doordat het onlinesysteem nog steeds staat als een huis, levert dit een erg leuke game op. Toch is de game, op de graphics na, niet per se beter dan het vorige deel. Hij is vooral anders, waardoor elke racer voor zichzelf kan bepalen welke omgeving, en daarmee welke deel, hij fijner vindt rijden. Ik raad nieuwkomers aan om meteen met Trackmania 2 te beginnen. Mensen die al verslingerd zijn aan de eerdere Trackmania kunnen echter het beste eerst wat gameplaybeelden bekijken, voordat ze de overstap maken. Ikzelf heb in ieder geval al weer flink wat uren door de Canyon geraced!

Deze review is geschreven door Wouter Versluijs

Oordeel Trackmania 2: Canyon (PC)

• Sound 50