Transformers: War for Cybertron (Xbox360)
85 100 1

Review Transformers: War for Cybertron (Xbox360)

De Transformers franchise leunt altijd op de zogenaamd magische driehoek: de televisieserie, de comic en de speelgoedlijn. In de deze driehoek was nooit plaats voor een vierde uiting, de videogame. Gebaseerd op de eerdere Transformers games stond Transformers War for Cybertron al met 4-1 achter in mijn ogen. Namelijk, Convoy voor de Nes was te slecht, Beast Wars voor de PSX en Nintendo 64 was monotoon en de beide filmgames waren vreselijk. Alleen Transformers (Armada) voor de Playstation 2 hield de eer van de veel geprezen serie enigszins hoog. Nu komt High Moon, bekend van Darkwatch en The Bourne Conspiracy, met Transformers War for Cybertron (WFC). Zal het Optimus en de zijne lukken om deze keer wel het tij te keren?
High Moon, high hopes…
Het is goed om te weten dat het team achter de nieuwste Transformers game bestaat uit fans van de originele jaren tachtig serie. Dit spel zal dan ook beduidend meer te maken hebben met de televisieserie van welleer en de comicserie War Within, dan met de Megan Fox films. Vooral de verhaallijn zal hierin een grote rol spelen en fans en nostalgische mensen bekoren, het vertelt namelijk hoe Optimus van veelbelovende soldaat uitgroeit tot leider, en hoe Starscream en Megatron elkaar leerden kennen. Daarnaast is de stem van Optimus ingesproken door Peter Cullen, de man die Optimus al vertolkt sinds 1984 (!). Zeggen deze namen je helemaal niets, dan kan Transformers WFC je gametechnisch misschien toch overtuigen, want naast het feit dat dit spel een feest der herkenning is voor fans, zit het qua gameplay ook ijzersterk in elkaar.

Gears of Robots
Direct in het oog springend is de vergelijking met Gears of War. Zowel grafisch als gameplay technisch heeft Transformers WFC veel gemeen met de twee krakers van Epic. Net zoals ‘Gears’ lijkt er over de strakke graphics een filter van viezigheid te liggen. Persoonlijk spreekt deze grafische stijl mij zeer aan; de robots waar je mee speelt zijn geen fel gekleurde en gepoetste figuren, maar zitten onder de krassen, deuken en roest. Ook de wereld van Cybertron, waardoor je de robots stuurt, is grauw, vies en vooral overhoop gehaald door de oorlog. De grauwe looks worden afgewisseld met sterke lichteffecten, zoals neon lijnen over de galactische snelwegen, sterren en ontploffingen. Een tweede element wat Transfomers deelt met ‘Gears’ is de teambased actie. Je zult één Autobot of Decepticon onder je hoede nemen en daarnaast zal de AI twee metgezellen met je mee laten lopen. Bij lopen blijft het helaas, want een echte hulp zal de AI niet bieden, vooral niet op de hogere niveaus. Beter is het dus om gebruik te maken van de coöp. mogelijkheden, waarin alle robots door mensen bestuurd kunnen worden. Helaas is er overigens geen splitscreen optie aanwezig en zul je dus op XboxLive of PSN moeten vertrouwen voor hulp.

Robots of Duty
Over online opties gesproken, naast een coöp. mode om het verhaal te doorlopen beschikt Transformers WFC over twee sterke online modi. De opvallendste is Escalation, waarin je steeds sterker wordende golven van vijanden zal moeten verslaan. Dit kennen we natuurlijk ook al, maar de mogelijkheden om verdiende punten te gebruiken om het speelveld groter te maken en wapens te laten komen is nieuw en welkom. De tweede kant van de online opties is de multiplayer. Aanwezig zijn de standaard modi die we kennen uit dat andere Activision spel; deathmatch, team, capture the flag, domination, etc, alleen heet het hier anders. Ook aanwezig is het klassensysteem waardoor je al schietend en transformerend punten scoort voor kills en challenges om deze uit te geven aan nieuwe skills en wapens. Dit doe je overigens voor je zelf ontworpen transformer, waarvoor verschillende skins en kleuren tot je palet behoren.

More than meets the Eye!
Maar nu genoeg met al die vergelijkingen! Even de fanboy uithangen; natuurlijk oogt het alsof Marcus Fenix over Cybertron loopt, maar kon Fenix transformeren? Nee dus. Transformers WFC biedt namelijk een heerlijk gevoel, dat ik nog zelden heb meegemaakt in een aktiespel. Stel je eens voor: een groepje Decepticons staat je op te wachten en beschiet jouw manschappen vanaf een hogere stelling. Wat doe je? Je kunt ervoor kiezen om al schietend je een weg te banen, maar je kunt ook in een racewagen veranderen en het vuur ontwijken. Bijna aangekomen bij de tegenstanders gebruik je een boost, transformeer je jezelf in de lucht en bewerk je verraste vijanden met je mêlee wapen. Je schakelt over naar je energiewapens en bestookt alles dat nog rondloopt met je cyber-shotgun of assault rifle. Had je de situatie onderschat? Dan gebruik je de speciale kracht van je robot, zoals schokgolven of ontwijkende manoeuvres tot je weer op krachten bent om de Decepticreeps alsnog tot schroot te verwerken. Alsof dit niet mooi genoeg is, beschik je ook in de multiplayer over deze vaardigheden. Een potje team deathmatch zal dus niet bestaan uit 6 anonieme soldaten, maar uit verschillende robots die transformeren in vliegtuigen, tanks en raceauto’s en elkaar in alle vormen bestoken.

De singleplayer is wat aan de korte kant, in een uurtje of 10 kun je er wel doorheen zijn. Er zijn wel voldoende aan achievements/trophies gekoppelde uitdagingen om voor terug te keren, maar de meeste tijd zal je gaan steken in de multiplayer modi. Een punt van kritiek is dat het mij nogal eens voorkwam dat het spel bevroor of vastliep en ook online wil de verbinding nog wel eens wegvallen. Dit zijn alleen kleinigheidjes, misschien zelfs maar schoonheidsfoutjes, vergeleken bij de heerlijke en uitdagende gameplay. Voor de mensen die houden van strakke futuristische shooters is Transfomers WFC een erg goede game. Maar het meest geniet je van het spel als je warme gevoelens bewaart aan Omega Supreme en Laserbeak, in dat geval zul je de dialogen meer waarderen en mag je een puntje bij de eindscore optellen.

Deze game is gereviewed door Jeroen Knop

Oordeel Transformers: War for Cybertron (Xbox360)

Aantal keer bekeken: 8848