Vancouver 2010 (PS3)
69 100 1

Review Vancouver 2010 (PS3)

Elke twee jaar zijn er Olympische Spelen. In 2010 is Vancouver aan de beurt om de winterspelen te houden. Daar hoort natuurlijk een nieuwe game bij. Is Vancouver 2010 een topper of een beetje een uitglijder?
Vancouver 2010 biedt de speler een veertiental sporten. Van shorttrack en schansspringen tot bobsleeën en slalom. Deze sporten zijn allemaal vrij te kiezen in de Training, Events en Olympic Games-modus. Daarnaast is er vanuit het hoofdmenu nog de optie om voor Challenges te kiezen. Maar daar komen we straks nog op terug.

Als voor de Olympic Games-modus gekozen wordt, kun je een samenstelling maken uit alle evenement. Zo maak je dus je eigen Spelen. Er kan ook voor gekozen worden om alle evenementen in een willekeurige volgorde te selecteren. Op die manier kiest de computer dus de volgorde waarin je alle sporten moet uitoefenen.

De sporten
Laten we maar eens kijken wat er precies te vinden is qua sporten. Er zijn vier verschillende varianten op Alpine Skiën, twee vormen van Freestyle Skiën, twee evenementen gericht op Snowboarden, twee gericht op shorttrack schaatsen, bobsleeën, skeleton, luge (dat is een slee) en natuurlijk schansspringen. Op zich een redelijk aanbod, ware het niet dat de vier vormen van Alpine Skiën qua gameplay grotendeels op hetzelfde neerkomen. Het geldt eigenlijk voor de hele game dat alle onderdelen heel veel op elkaar lijken. Wat ons bij het volgende punt brengt.

Gameplay
Laten we de Alpine Skiën onderdelen even als voorbeeld nemen. In alle gevallen is het zaak om bij het woord Go op de kruis-knop te drukken. Op deze manier heb je een snelle afzet. Vervolgens moet je snel op deze knop blijven drukken om goed vaart te maken. Daarna is het gewoon zaak om zo goed mogelijk de afdaling af te ronden. Vaart kun je maken met de R2 knop en scherpe bochten maak je met L2. Dit is dus de manier waarom je alle vier de onderdelen van Alpine Skiën moet behalen.

Bij het onderdeel shorttrack is het een klein beetje anders. Hier moet je zowel de L2 als R2 knop ingedrukt houden voordat de race van start gaat. Als het woord Go verschijnt laat je de knoppen los, drukt vervolgens weer als een gek op de X-knop om vaart te maken en de race begint. Ook dit keer gebruik je L2 voor het maken van scherpe bochten, alleen moet je nu op de rechte stukken de X-knop op het juiste moment indrukken om vaart te houden. Qua timing moet je op de voeten van je schaatsster letten. Als deze het ijs raken dan moet je op X-drukken. Het is dus niet simpelweg een kwestie van button-bashen.

Gemis
Een nadeel van de verschillende evenementen is dat ze een beetje los van elkaar hangen. Bij een Olympische Spelen game denken we al snel aan de vele uren training die een sporter maakt voor hij of zij klaar is voor zo’n groot evenement. Daarom zou het leuk zijn als dit gevoel ook daadwerkelijk in de game terug te vinden zou zijn. Helaas is dat niet het geval. Geen moment kregen we een gevoel van voldoening als we op het erepodium belandden. Misschien is het voor de Olympische Spelen van 2012 een goed idee om dit meer in de gameplay te verwerken. Een carrièremodus waarin je een personage aanmaakt, deze uiterlijke kenmerken en kwaliteiten geeft, experience verdient met trainingen en je character zo steeds verder uitbouwt. Dat is een mogelijk systeem dat er waarschijnlijk voor zou zorgen dat mensen een titel als deze echt voor een langere tijd zouden spelen. Helemaal als dat personage ook online mee kan spelen. Iedereen een uniek personage met eigenschappen en sterke én zwakke punten. En zo online de Olympische Spelen opnieuw ervaren. Helaas ontbreekt zo’n diepgaande modus in deze titel. En dat is ontzettend jammer, want qua technologie en gameplay zou het allemaal goed te doen zijn.

Challenges
De Challenges zijn een leuke toevoeging aan de reguliere gameplay. Als deze mode gekozen wordt krijg je een aantal opdrachten waar je uit kunt kiezen. Tijdens de slalom moet je bijvoorbeeld 1200 punten scoren. Dit doe je door je snelheid zo hoog mogelijk te houden. Des te hoger je snelheid, des te meer en sneller je punten scoort. Maar ook het bereiken van een snelheid van 70 km/u is een uitdaging tijdens het bobsleeën. Op zich zijn deze extra’s leuk gedaan, alleen in de praktijk blijken deze challenges vrij uitdagend als je net begint met spelen. Het is daarom wel zaak om van elk onderdeel de tutorial te spelen. Hier kun je overigens makkelijk voor kiezen, want elke keer als je een event start kun je simpelweg op de cirkel-knop van je controller drukken om een uitleg van het evenement te krijgen. Al met al zijn de Challenges een leuke aanvulling.

Grafisch
Grafisch ziet de game er zeer degelijk uit. Er is tijdens het spelen geen vertraging te merken en de personages waar je mee speelt zien er ook redelijk overtuigend uit. Een nadeel is wel dat de omgevingen behoorlijk kaal en de textures niet bepaald hoogstaand zijn. Maar goed, tijdens het afdalen zul je daar weinig bij stil staan. Dus op zich is dat ook geen probleem. Het gevoel van snelheid tijdens bijvoorbeeld het schansspringen is heel goed gedaan. Vooral ook omdat je tijdens dit evenement vanuit de ogen van je personage speelt. First-person schansspringen dus.

Al met al is Vancouver 2010 een zeer degelijke game te noemen. Het grootste nadeel zit hem in het ontbreken van een echt diepgaande carrièremode. Het neemt niet weg dat, wat er daadwerkelijk aanwezig is, de gameplay goed in elkaar steekt. Een bepaald experience-systeem zou mij in ieder geval meer motiveren om de game langere tijd te blijven spelen. Omdat de meeste onderdelen ook op elkaar lijken kan ik me goed voorstellen dat dit een game is die je misschien een week of twee intensief speelt maar daarna nooit meer aanraakt.

Deze game is gereviewed door Ollie1981

Oordeel Vancouver 2010 (PS3)

• Originality 65