WWE SmackDown! vs. RAW 2011 (Xbox360)
85 100 1

Review WWE SmackDown! vs. RAW 2011 (Xbox360)

THQ had een uitgebreide ruimte ingehuurd op de Gamescom 2010 om het programma voor het komende jaar aan de pers te presenteren. Onder deze titels bevond zich ook WWE Smackdown vs Raw 2011. Deze vechtsport is zeer geliefd in de Verenigde Staten, maar ook in Europa wint de sport aan populariteit. THQ heeft tevens UFC Undisputed in zijn gelederen, maar wie nu denkt dat dit spel vergelijkbaar is met deze WWE Smackdown vs Raw, komt bedrogen uit. Deze titel draait veel meer om de show en flair, waar UFC draait om het rauwe realisme.

Soap
Wanneer je een beschrijving van het fenomeen WWE zou moeten geven, dan zou dit neerkomen op een galavoorstelling van vechtersbazen in spandex broekjes. Dat wil niet zeggen dat er geen rake klappen vallen, maar het vermaak van het publiek heeft hier een grotere rol dan bij andere vechtsporten. Bovendien gelden er per wedstrijd andere regels en is het gebruik van objecten, zoals ladders en stoelen, toegestaan. Zowel voor als achter de schermen speelt rivaliteit een grote rol, waardoor het circus soms iets weg heeft van een soap. Dit was zeker vroeger het geval, toen Hulk Hogan nog in de ring stond. Deze is echter gestopt en heeft plaats moeten maken voor nieuwe helden zoals Rey Mysterio, John Cena en Randy Orton. Deze zijn tot in de details nagemaakt, waarbij goed gebruik is gemaakt van de Havoc techniek, waarop de game draait. Dit is eveneens terug te zien wanneer de wedstrijd eenmaal gaat beginnen. De collision detection werkt nu beter waardoor spelers niet langer 'door elkaar' heen bewegen. Een enkele keer bespeurde ik een schoonheidsfoutje in de afwerking, waarbij mijn ladder dwars door mijn tegenstander ging voordat hij ook daadwerkelijk geraakt werd.

Opties, opties en nog eens opties
Naast de ruim veertig vechters is het mogelijk om je eigen vechter te ontwerpen en naar eigen smaak aan te passen. De mogelijkheden zijn daarbij enorm talrijk, waardoor het bijvoorbeeld mogelijk is een schepsel te creëren, dat niet anders te beschrijven is dan een kruising tussen een marsmannetje en een Mexicaan. Het kunnen aanpassen van je personages bleek in vorige delen zo’n groot succes, dat THQ spelers ook met dit deel wil aansporen om hun creativiteit de vrije loop te laten. Hierna kan de speler met een vechtersbaas naar keuze werken aan de professionele carrière als worstelaar in een van de vele speltypes. Je kan het bijna zo gek niet bedenken of het zit erin: standaard gevechten, titelgevechten, laddergevechten, wedstrijden met speciale regels, kooigevechten of zelfs wedstrijden in een brandende arena. Het gaat te ver om alle verschillende speltypes te bespreken in deze recensie en daarom zal ik me bij deze bespreking concentreren op de nieuwste speltypen en enkele andere aanpassingen.

Allereerst is er de ‘Road to the Wrestlemania’. Hierin heb je de keuze uit een select gezelschap, dat ooit al eens de Wrestlemania gewonnen heeft. Hierbij zul je moeten beginnen als rookie, waarbij het talent zich nog zal moeten ontwikkelen. Dit bereik je door te sparren met andere vechters en door wedstrijden te winnen. Met de behaalde credits kun je in overleg met je trainer je fysieke vaardigheden doorontwikkelen. Op weg naar naar de titel ‘Wrestlemania kampioen’ zullen rivalen je uitdagen en kun je onverwachts overvallen door ongure lieden die opkomend talent geen bedreiging willen laten vormen voor de huidige kampioen. Een al met al verrassend geheel, dat lekker varieert op het speltype van de Career Mode.

Overkoepelend over alle speltypen is er de ‘Universe Mode’. Het spel gaat hierbij rekening houden met de gedragingen van de speler en manier waarop omgegaan wordt met opponenten. Het is dus mogelijk dat de speler kampioen wordt, maar dat je reputatie dermate slecht is, dat je uitgekotst wordt door iedereen. In tijden van moeilijkheden hoeft de speler op dat moment ook geen steun te verwachten van anderen.

Daarnaast zijn er voornamelijk wat kleinere aanpassingen gedaan. Zo zijn de kooien, waarbinnen zich een ring bevindt, wat ruimer opgezet zodat de gevechten de strijd ook buiten de ring voortgezet kan worden. Tot slot kunnen alle moves in de game geoefend worden via het pauzemenu. Dit deed me erg denken aan de arena uit de FIFA serie en ook daar werkte dit prima.

Oefening baart kunst
Tijdens de Gamescom 2010 heb ik dit spel vijf minuten kunnen testen. Toen heb ik vluchtig de mogelijkheden eens doorgebladerd, maar de tijd was verreweg te kort om de besturing onder de knie te krijgen. Nu ben ik daar wel mee bekend, want ook UFC is een titel waar ik flink wat tijd in heb moeten steken voordat ik er echt goed in werd.

Dit gevoel verdween echter na een paar minuten oefenen in het pauzemenu. Enkele eenvoudige combinaties van rake klappen openen vaak de mogelijkheid tot het plegen van een aanval op je tegenstander. De tegenstander geeft zich niet zomaar gewonnen en de speler zal er echt voor moeten werken. Daarbij zal er gelet moeten worden op de regels die van toepassing zijn op de wedstrijd, want voor je het weet ben je gediskwalificeerd omdat je een stoel tegen iemand zijn kop aansmijt. Oefenen kan ook online in de vele verschillende modussen die het spel te bieden heeft. Helaas kon ik geen geschikte sparringpartner vinden en heb ik het dus gehouden bij het spelen van de singleplayer.

Veilige aanschaf
Ondanks het feit dat Amerikaans worstelen misschien niet voor iedereen is weggelegd, kan ik iedereen geruststellen dat ze met dit spel een prima product in huis halen. Er is enorm veel te doen en te ontdekken, waardoor je met dit spel weer een hele tijd vooruit kan. Bovendien denk ik dat er met deze titel dusdanig veel is veranderd dat het zonder meer een aankoop rechtvaardigt.

Deze game is gereviewed door ConAir

Oordeel WWE SmackDown! vs. RAW 2011 (Xbox360)

Aantal keer bekeken: 8527