WarioWare: Get It Together! (Switch)
80 100 1

Review WarioWare: Get It Together! (Switch)

Wario heeft even op zich laten wachten, want de laatste WarioWare-game is alweer van 2018. Toen kwam WarioWare Gold uit op de Nintendo 3DS. Bijna elk platform van Nintendo heeft wel een WarioWare-game gekregen (met uitzondering van de Wii U), dus voor de Switch werd het hoog tijd! Voor diegenen die onbekend zijn met WarioWare: Wario is een gamedeveloper die zijn eigen game uitbrengt. Dit in de vorm van allerlei microgames: minigames die maar een paar seconden duren! Kan Wario betere games ontwikkelen dan Nintendo? Lees het snel verder.

Bugs! Bugs! Bugs!
Wario haalt zijn team erbij, want de game is eindelijk af! Tijd voor feest! Helaas, want bij het opstarten van de game worden Wario en de rest de game ingezogen! De game zit vol met bugs! Laat het games maken maar weer over aan Nintendo, Wario. Om de bugs te fixen moet je de levels uitspelen en dan gaan ze weg (ging dat in het echte leven ook maar zo makkelijk). Elk level heeft een eigen thema en een nieuw karakter dat je daarmee vrijspeelt. Denk bij thema’s aan voedsel, sport of zelfs Nintendo! In de laatste mag je Bowser verslaan, of bepalen wie het Splatoon-gevecht heeft gewonnen, of een cadeautje van het ene Animal Crossing-karakter overbrengen naar het andere. Elk level heeft zijn eigen baasgevecht, wat bestaat uit iets langere microgames (zijn dit dan minigames?). Het enige nadeel aan deze verhaalmodus is dat het erg kort is. In een paar uurtjes heb je dit wel uitgespeeld.

Uniek aan dit deel van WarioWare is dat je als Wario en de andere karakters zelf speelt. Ze hebben allemaal een eigen manier van bewegen én aanvallen. En dat zijn maar liefst 20 stuks! Sommige zijn bijvoorbeeld heel makkelijk en kunnen alle kanten op bewegen waar jij met de joystick naar toe wijst, maar anderen kunnen bijvoorbeeld niet stilstaan en springen constant op-en-neer of skaten heen-en-weer. Of anderen staan stil en kunnen zich alleen verplaatsen door middel van hun aanvallen. Je kunt het jezelf zo moeilijk maken als je zelf wilt.

Vliegensvlugge levels
Voordat je een level begint moet je een paar karakters kiezen om mee te spelen. Vlak voor elke microgame zie je even snel welke van die karakters je voor die game mag gebruiken. Het is dus goed opletten geblazen, want dit kan al veel schelen. Je hebt even een momentje om weer voor de geest te halen hoe je karakter beweegt en aanvalt.

De microgames zijn weer lekker gek en variëren van bijvoorbeeld: ontharen, naar zakken kapot maken, naar molens draaien, naar voorwerpen onthouden. Soms moet je heel snel reageren, soms moet je geduld hebben en op het juiste moment reageren. Dat is het lastigst, omdat je altijd op scherp staat en altijd het gevoel hebt zo snel mogelijk te moeten reageren. En met meer dan 200 microgames duurt het wel even voordat je ze allemaal gezien hebt.

Get together!
Ook nieuw aan dit deel is dat je het verhaal helemaal met z’n tweeën (lokaal) zou kunnen spelen. Dit is ook erg aan te raden, omdat dat voor meer chaos en plezier zorgt. In je eentje zijn de microgames namelijk nog wel goed te doen, maar met z’n tweeën is het een stuk lastiger om in zo’n korte tijd goed te coördineren.

Nadat je het verhaal hebt uitgespeeld speel je ook andere modi vrij. Dit zijn de Megamix en de Wario-beker. De Wario-beker kun je niet samen spelen en is een online wekelijkse uitdaging met een online scorebord. Maar in de Megamix kun je tien verschillende minigames met één tot vier spelers spelen. Bij Balbezit moet je samenwerken en zo lang mogelijk een bal hooghouden. Maar bij de Microgame-arena moet je het juist tegen de ander opnemen en zo goed mogelijk de microgames spelen. Dan is er bijvoorbeeld ook nog een soort Super Smash die je kan spelen in Super Wario Stars: versla de ander met je aanvallen en voorwerpen die je kunt oppakken tijdens het gevecht. Er zitten wat leukere games in de Megamix en wat minder leuke, maar het is zeker een goed idee om hier met wat vrienden voor te gaan zitten.

Completionist
Ook in je eentje kun je je nog wel goed vermaken als je een echte completionist bent. Je kunt namelijk je karakters ook promotie geven door ze prijzen te geven. Daarmee kun je speciaal personage-artwork krijgen en bekijken in de galerij, of kun je een nieuwe kleur voor je karakter vrijspelen en ze hiermee aanpassen. Deze prijzen kun je winnen bij de online Wario-beker of je kunt ze kopen met munten (die je verdient in de levels). Dit houd je met de singleplayer ook nog wel even zoet, zeker als je Dagmar heet.

Toch voelt de game nog steeds wat kort aan. Want als je niet zo’n grote fan bent om alles te halen wat er mogelijk is, maar je het enkel bij het verhaal houdt en de Megamix een paar keer met vrienden speelt, dan kun je toch al snel uitgekeken raken op deze titel. En jammer genoeg is er ook geen Marathon meer, waarbij je zo lang mogelijk alle microgames achter elkaar moet verslaan voor een zo hoog mogelijke score.

WarioWare: Get it Together! is een hele vermakelijke game voor de Nintendo Switch. WarioWare is sterk teruggekomen vol met nieuwe microgames, die nu voor het eerst als Wario en zijn team gespeeld kunnen worden. Door met 20 karakters te spelen heb je naast de chaos van de tijdsdruk ook nog eens te maken met de chaos van een andere manier van voortbewegen. Zeker in co-op levert dit een hoop plezier of juist frustraties op. Na het verhaal is er genoeg keuze aan minigames in de Megamix om samen met maximaal vier personen te spelen. Hier zit voor ieder wat wils tussen, dus WarioWare: Get it Together! is ook zeker geschikt als partygame. Hou dus wel rekening met de lengte van de game, want hoewel deze titel geen volle Nintendo-hoofdprijs heeft gekregen, is €50 (eShop) alsnog wel een behoorlijke prijs.

Lisa Halman (Lisa)

Lisa is een Nintendo-fan in hart en nieren, maar spendeert de laatste tijd toch meer tijd achter haar zelfgebouwde PC. Heeft een grote amiibo verzameling.

Aantal keer bekeken: 4223