We Love Golf (Wii)
65 100 1

Review We Love Golf (Wii)

Misschien vindt niet iedereen het leuk om op de golfbaan te staan, of misschien kan je het niet betalen omdat je pa toevallig geen doctor of tandarts is. Gelukkig hebben we daar games voor! Laten we er maar even van uit gaan dat je een Wii hebt als je deze review leest, want We Love Golf heeft nou niet bepaald de hype van een system seller gekregen. Als je een Wii hebt, heb je ook Wii Sports en waarschijnlijk vond je golfen best wel leuk, of in ieder geval wel leuk voor een tijdje. De Wii leent zich met de motion controls heel goed voor sport spellen, dus eigenlijk is het een wonder dat er nog geen 100 golf/tennis/snooker spellen zijn uitgebracht.

Bij golf spellen is het meestal het een of het ander. Of je hebt een golf “simulatie” waarbij je goed moet opletten wat je doet, wat de omstandigheden zijn en hoe alles op elkaar reageert. Of je hebt de meer arcade varianten zoals Outlaw Golf of Mario Golf waarbij het meer om instant action gaat en minder om zorgvuldig spelen. We Love Golf is duidelijk een arcade golf spel.

Het doel van We Love Golf is om... een balletje in een gaatje te krijgen! Hoe minder slagen het kost om dat voor elkaar te krijgen, hoe beter en hoe hoger je in het klassement terecht komt. Goed, nu we dat achter de rug hebben: de gameplay. Omdat het om een Wii spel gaat, zou je er vanuit gaan dat je het net als Wii Sports met de wiimote als golfstick speelt. Vreemd genoeg heeft Camelot gekozen voor een mix tussen traditionele arcade golf gameplay en wiimote besturing. Op de golfbaan kun je je golfclub kiezen, je baan bepalen en de camera bewegen tot je tevreden bent over de potentiele baan van je bal. Hierna moet je je wiimote naar beneden richten, net als een golfclub. Je komt dan in een standaard golf-spel scherm met je character op het scherm en een balkje onder in beeld.

Om de bal te slaan, houdt je de A knop ingedrukt waarna het balkje langzaam vol loopt. Nu komt het aparte: je moet de wiimote onder een bepaalde hoek houden waardoor je een punt op het balkje neerzet. Hoe verder je de wiimote vanaf de beginstand draait, hoe verder naar rechts op het balkje je dat punt neerzet en hoe harder je slaat. Als het balkje volgelopen is tot dat punt, loopt het weer terug naar het begin en daar moet je dan de wiimote een swing geven.

Op de balk zie je altijd een icoon staan waar je op moet mikken om de beste kracht aan je schot te geven, zodat hij neerkomt op de plek die je eerder aangegeven hebt. In principe kan je dit allemaal staand doen, maar het gaat net zo gemakkelijk zittend. Het enige wat je dus eigenlijk doet in dit spel, is je wiimote als een gek onder een rare hoek bewegen tot het balkje volgelopen is, en daarna als een gek met je wiimote bewegen op het beginpunt. Dit is het enige wat je in het hele spel doet.

Maar om daar over te gaan zeuren is een beetje kinderachtig, want elk golfspel draait om zulke gameplay. Gelukkig zit er genoeg in het spel om het allemaal een tijdje leuk te houden. Het is duidelijk een spel dat zich richt op de familie doelgroep en de Capcom fans. Alles ziet er kleurrijk en gevarieerd uit, en het ziet er allemaal uit als de meeste Wii spellen: best aardig maar niet super mooi. De karakters waar je mee golft zijn van het typische anime soort: grote ogen en hoofden op kleine lichaampjes en alle meisjes hebben een rokje (waar je niet onder kunt kijken). Je kunt naast de standaard vier begin-poppetjes ook nog bekende Capcom sterren unlocken, zoals Zack van Zack & Wiki, Ryu en Ken van de Street Fighter spellen, Arthur van Ghouls ‘n’ Goblins en Jill Valentine van Resident Evil.

Je hebt ook nog een super irritant wiimote mannetje in beeld dat je tips geeft. Dit figuurtje is bijna net zo irritant als clippie van Microsoft Office. Zolang je hem aan hebt staan, krijg je ook nog eens tips door de microfoon van je wiimote te horen. Dat is precies 5 seconden leuk en daarna ga je je ergeren. Zo snel mogelijk uitzetten dus, die gast. De rest van het geluid is redelijk standaard, niks speciaals en niks irritants.

Er zijn natuurlijk verschillende modes om je mee bezig te houden. “Tournament” is gewoon het standaard toernooi wat in elk spel zit. Er zijn genoeg banen om je wel een paar uur bezig te houden, en er is variatie genoeg om het niet saai te laten worden. Met “Character Match” kun je nieuwe characters unlocken. “Strokes” laat je een golfbaan spelen en telt alleen het aantal slagen dat het je kost. Door highscores neer te zetten kan je jezelf proberen te verbeteren, etc. In “Ring Shot” speel je een baan zonder over het maximaal aantal slagen heen te gaan, en je moet ook nog de bal door elke ring (meestal een regenboog, awwww) weten te krijgen. “Target Golf” is een mode waarbij je je bal zo dicht mogelijk bij het doel moet krijgen, denk aan curling met golf. Tenslotte heb je nog een “Near Pin Contest” waarbij de afstand tot de hole steeds opgeteld wordt; als je niet in één keer op de green (het gebied rond de hole) land telt het niet.

Deze minigames en variaties zijn allemaal wel leuk voor eventjes, maar na een uur heb je het zeker wel gezien. Dat is het eerste probleem van dit spel: het is allemaal ‘wel aardig’ maar nooit echt super leuk of verslavend. Je hebt het allemaal wel een keer ergens anders gezien, bij Mario Golf bijvoorbeeld. Een ander probleem zijn de controls. Het is gewoon net niet echt een speciaal Wii golf spel zonder directe controle over je club. In plaats van dat andere mensen kunnen lachen om hoe belachelijk je je arm in een kreuk probeert te krijgen, door de juiste power aan je schot te geven, had het spel net zo goed gewoon een knop kunnen hebben die je moest inhouden. Wat dat betreft is de gameplay dus gewoon net als op de andere consoles waar een golf spel op is uitgekomen, alleen met wat toegevoegde motion controls die niet echt werken. Ik kan nu bijvoorbeeld tijdens het schrijven met m’n linkerhand bijna een hole-in-one slaan, vanuit mijn bureaustoel.

Los van die problemen is er weinig aan te merken op We Love Golf. Het is een veilige keuze voor Capcom om zo’n golf spel voor de Wii te laten maken. Het vernieuwt niks, het werkt allemaal wel redelijk en het is leuk om even te spelen. Als je iemand bent die van een simpel golf spelletjes houdt en niet teveel eisen heeft, is dit best een leuk spelletje om te ontspannen en om met (maximaal 4) vrienden of online te spelen. Als je Tiger Woods op de PC/360/PS3 gewend bent, of Hot Shots Golf op de PS3, kun je dit spel beter laten voor wat het is. Het is een leuk spel voor de familie, een matig spel voor de hardcore gamer en hoe dan ook te duur voor 35 euro (de goedkoopste prijs die op budgetgaming te vinden is). Ik zou zeggen: leuk voor je Wii collectie als het maximaal 20 euro kost, verder is het niet echt een bijzonder maar ook geen bijzonder slecht spel. Waarschijnlijk is het nog net iets te ingewikkeld voor je oma.

Deze game is gereviewed door Maurice

Oordeel We Love Golf (Wii)

• Graphics 65