Yesterday Origins (PS4)
70 100 1

Review Yesterday Origins (PS4)

Yesterday Origins is een point-and-click-avonturenspel ontwikkeld door Pendulo Studios voor de PC, PlayStation 4 en Xbox One. Het is een vervolg op de in 2012 uitgebrachte PC en mobile game Yesterday. Het verhaal van Yesterday Origins is losstaand, dus je hoeft het eerste deel niet gespeeld te hebben om het te begrijpen. Wel is de manier waarop je het spel speelt gelijk, dus als je Yesterday al hebt gespeeld kan dat gelijk al wat voordelen opleveren. Dit komt vanwege de soms lastige oplossingen in dit avontuur. Puzzel je mee?

Je naam is John Yesterday
Je bent onsterfelijk. Elke keer als je dood gaat kom je weer tot leven. Maar wel op de leeftijd waarop je voor het eerst bent overleden. Er zit echter een addertje onder het gras: je kunt je namelijk niets meer herinneren van wat er in je vorige leven is gebeurd. Aan jou de taak om uit te zoeken wat er in John Yesterday zijn verleden is gebeurd en hoe hij onsterfelijk is geworden.

In de game is het je taak om achter het mysterie te komen door allerlei voorwerpen te combineren met personages of ideeën. Deze voorwerpen vind je in de ruimte waar je bent, maar je kan bijvoorbeeld niet alles oppakken. Soms moet je ook andere voorwerpen gebruiken om ergens bij te kunnen. De ideeën helpen je hierbij, al zijn het soms wel hele lastige puzzels! Er is namelijk maar één manier om tot de oplossing te komen. Met tien verschillende voorwerpen, vijf ideeën en verschillende personages en locaties waar je contact mee kan maken, is het soms behoorlijk lastig om achter de juiste volgorde te komen. Wel leer je snel hoe het spel in elkaar steekt en wordt het steeds vermakelijker als je minder lang vast zit in een kamer.

Je naam is Pauline
Je bent de vriendin van John Yesterday. Je speelt namelijk ook een aantal gedeelten als Pauline en dat is een leuke afwisseling. Ook jij bent onsterfelijk, maar jij behoudt wel al je herinneringen als je doodgaat. Samen runnen jullie een kunstzaak en gaan jullie op onderzoek uit naar de geheime Orde die verband houdt met jullie onsterfelijkheid.

Een vergelijking kan worden getrokken met de (meest recente uitgaven van de) Monkey Island-reeks. Uiteraard komt het genre overeen, maar ook de getekende 3D-achtige stijl. Alleen waar de Monkey Island-games redelijk vlot doorlopen kunnen worden, zit je bij Yesterday Origins echt vast op dezelfde plek totdat je de enige juiste oplossing hebt gevonden. Dit haalt de snelheid uit het spel en kan wat frustraties opleveren. Dit komt vaak omdat je net één dingetje bent vergeten te onderzoeken en dat heb je dan natuurlijk net nodig om verder te komen. Ook worden de puzzels soms lastiger omdat je moet wisselen tussen personages om ze op te kunnen lossen.

Yesterday Origins heeft een mooie artistieke tekenstijl, het is haast alsof je naar een schilderij kijkt in de kunstwinkel van John en Pauline. Pendulo Studios heeft geprobeerd om het spel een 3D-gevoel mee te geven en met de personages is dat ook wel gelukt. Daarentegen geven de ruimtes waarin je rondloopt je dit gevoel helaas niet mee, omdat je telkens vanaf een bepaald punt een kamer inkijkt. Je kan de camera bovendien niet draaien. Het is wel leuk gedaan dat het standpunt niet steeds op dezelfde plaats is. Je kijkt ook wel eens van bovenaf, van veraf of juist van heel dichtbij naar een kamer of een bepaald gebiedje. Dat maakt veel goed in vergelijking met de veelal saaie cameraposities.

Je naam is broeder Yago
De persoon die John was in de vijftiende eeuw. Het leuke aan Yesterday Origins is dat het zich ook in het verleden afspeelt. Je kruipt dus niet alleen in de huid van John en Pauline, maar ook in die van de personen die John ooit was. Deze hoofdstukken die je in het verleden speelt zijn flashbacks, maar je wordt zo in het verhaal gezogen dat je al snel vergeet waar je ook al weer in het heden mee bezig was.

Helaas werkt de besturing niet altijd even lekker. Op de PC waar je een muis ter beschikking hebt, zal het wel een stuk soepeler lopen, maar met een controller is het soms lastig om op de juiste plek te staan. Ook het selecteren van het juiste voorwerp werkt niet altijd even goed. Als er meerdere voorwerpen in de ruimte zijn, dan kan het zijn dat het voorwerp dat jij wilt selecteren steeds overgeslagen wordt. Het spel liep ook een aantal keer vast, waardoor je nergens meer contact mee kon maken. Dit is natuurlijk niet een heel erg groot probleem, maar het is wel even vervelend.

Je naam is Miguel de Fuentenegra
Het allereerste personage van John Yesterday, hier begint het hele spel mee. Doordat het verhaal erg serieus is en je soms best wel goed moet nadenken om alles nog te kunnen volgen, heeft Pendulo Studios er gelukkig ook wat luchtige stukjes aan toegevoegd. Dit uit zich dan vaak in sarcastische opmerkingen vanuit de derde persoon. Een voorbeeld hiervan is dat je martelwerktuigen met personen zou kunnen combineren. Dan komt er een zin in beeld dat je deze persoon misschien wel graag zou willen martelen, maar dat het niet zo verstandig is omdat je deze persoon nog nodig hebt. Dit soort opmerkingen laten je geheid lachen en geven je zo wat meer spelplezier.

Het verhaal wordt gepresenteerd via tekstballonnen. Wel zijn alle gesprekken ingesproken en de stemmen komen sterk en realistisch over. De verschillende accenten die gebruikt zijn voor de personages komen goed uit de verf. Hier en daar komen de spraak en de beweging van de monden niet goed overeen, maar dat is niet heel storend. Ook de achtergrondmuziek past goed bij de sfeer van het spel, alleen als je te lang bezig bent in dezelfde kamer wil de muziek nog wel eens wegvallen.

Yesterday Origins is een vermakelijk spel met een erg goed verhaal. De puzzels die je op moet lossen zijn meestal erg vergezocht, waardoor de moeilijkheidsgraad vooral in het begin hoog ligt. Naarmate je langer bezig bent, word je er steeds beter in. Dan haal je veel voldoening uit het spel zodra je iets – zonder ergens af te kijken natuurlijk – hebt opgelost. Je moet hiervoor wel een doorzetter zijn. Als je niet houdt van spellen waarbij je lang op dezelfde plek kan blijven hangen, dan is dit misschien niet jouw game.

Deze recensie is geschreven door Lisa Halman.

Oordeel Yesterday Origins (PS4)

• Eindcijfer 70