Zeno Clash (PC)
84 100 1

Review Zeno Clash (PC)

De afgelopen jaren hebben digitale distributiekanalen zoals Steam er voor gezorgd dat onafhankelijke gameontwikkelaars hun producten steeds makkelijker direct aan ons kunnen verkopen. Dat betekent dus dat ze geen kosten hoeven te maken om hun game in de winkel te krijgen, en makkelijker spellen uit kunnen brengen dan vroeger. Hoewel er tegenwoordig veel van deze zogenaamde “indie-games” uitkomen, waardoor het soms moeilijk is om bij te houden wat goed en slecht is, valt Zeno Clash op vanwege de aparte stijl en gameplay.

Zeno Clash ziet er, zoals je op de screenshots kunt zien, erg apart uit. Het spel draait op de Source engine, ook wel bekend van Half-Life 2 en Left 4 Dead. Ondanks het feit dat deze engine al zo’n 4 jaar oud is, ziet Zeno Clash er erg goed uit. Het is niet zozeer dat het nou technisch zo indrukwekkend is, want voor een PCgame zullen sommige mensen met een beest van een gaming PC hier geen DirectX11 effecten vinden en erg realistisch ziet het er ook niet uit. Het draait echt puur om de visuele stijl, met een soort surrealistische wereld die je in een Dali schilderij zou verwachten. Als je ooit Giants: Citizen Kabuto gespeeld hebt, zul je wel een beetje een idee hebben van wat voor invloed dit op de gameplay heeft.

Omdat de visuele stijl zo uniek is, heb je ook echt het idee dat je een uniek spel aan het spelen bent. En in dit tijdperk van sequels en futuristische shooters is het voor de verandering dan ook wel leuk om een keer zoiets te spelen. Naast de stijl van het spel is ook de gameplay redelijk uniek. Zeno Clash is namelijk geen FPS in de traditionele zin. Gevechten draaien voornamelijk om hand-tot-hand gevechten. Het vechten gaat vrij gemakkelijk en vloeiend, hoewel je niet zomaar op de knoppen kunt rammen om te winnen. Je moet vooral rekening houden met timing en je omgeving, wat meestal wel redelijk goed gaat ondanks dat je wel in vanuit het First-person perspectief speelt. Elke klap die je geeft zorgt er voor dat je scherm wat trilt en beweegt, wat er voor zorgt dat je het gevoel hebt dat je ook echt flink wat klappen aan het uitdelen bent.

De gevechten in Zeno Clash beginnen net als in een fighting game zoals Tekken of Soul Calibur, met een “Jij VS. Deze vijanden” schermpje voordat je begint. Soms zijn er ook nog wat wapens beschikbaar, hoewel deze niet altijd even nuttig zijn vergeleken met de gewone vuist aanvallen. Je kunt bijvoorbeeld twee vreemde vis-pistolen oppakken om te schieten, maar deze kunnen ook uit je handen geslagen worden als je niet oppast. Het kan ook wel eens voorkomen dat de AI van de vijand het niet meer snapt, waardoor je op je gemak van een afstandje een wapen kunt gebruiken om te winnen.

Dit soort bugs is echter te verwachten in een game die door een kleine groep mensen gemaakt wordt. Je moet Zeno Clash dan ook niet zien als een spel dat je kunt vergelijken met één van de toptitels die rond de kerst uitkomen voor de standaard winkelprijs. Niet om te zeggen dat je geen kritiek mag hebben op dit type indie-games, maar meer dat je de verwachtingen wat aanpast. Zeno Clash mag er namelijk uniek uitzien en een aparte gameplay hebben, maar er zitten ook wel wat haken en ogen aan.

Naast de standaardbugs, die je kunt verwachten in een indie game, is het verhaal nu niet echt toegankelijk te noemen. Of zelfs echt begrijpelijk, want zelfs na het einde van het spel kan je best zoiets hebben van “okay, daar snap ik dus echt helemaal niets van”. Maar dat maakt niet zoveel uit, want er zit net zoveel logica achter een half-mens half-vogel waar je tegen vecht. Het verhaal mag dan misschien wat abstract zijn, of gewoon raar, maar binnen de wereld van Zeno Clash is het niet echt datgene wat je het raarst zult vinden.

Naast het nogal vreemde verhaal waar je in zo’n 6 uur doorheen speelt, is er ook een Challenge mode waarin je kunt kijken hoe goed je echt bent. Deze mode is echter vrij lastig, dus zelfs als je na het uitspelen dacht dat je een expert in Zeno Clash bent, zul je merken dat je nog genoeg te leren hebt. Ondertussen is er ook gratis DLC beschikbaar in de vorm van de “The Pit” uitbreiding. Deze uitbreiding geeft je nog een paar extra challenge levels om te spelen.

Zeno Clash is een game die waarschijnlijk niet iedereen aan zal spreken. Het ziet er apart uit en speelt anders dan je gewend bent. Maar dat is juist weer wat sommige mensen erg aan zal spreken: het is weer eens wat anders. Omdat de game al een tijdje uit is op Steam, maar pas in oktober hier uitkwam, heeft het al een redelijke cultstatus gekregen onder de gamers die het al gespeeld hebben. En met een vervolg in de nabije toekomst lijkt het Chileense team achter Zeno Clash het tot één van de toppers onder de indienontwikkelaars geschopt te hebben.

Als het hele concept je totaal niet aanspreekt, kun je deze game natuurlijk gemakkelijk laten voor wat het is. Maar als je denkt: “Goh, dat lijkt me wel interessant om een keer te proberen”, probeer het dan gewoon uit. Zeno Clash is op Steam beschikbaar voor 12 euro, wat zeker niet duur te noemen is. Heb je dus zin om even iets totaal anders te spelen, geeft Zeno Clash dan gewoon een kans. Het gaat zeker langer mee dan twee Big Mac menu’s!

Overigens is er een XBLA versie van Zeno Clash gepland voor de mensen die een te oude PC hebben.

Deze game is gereviewed door Maurice

Oordeel Zeno Clash (PC)