Alice in Wonderland (Wii)
77 100 1

Review Alice in Wonderland (Wii)

Stel je voor: je bent een meisje dat in een bos loopt. Tot je grote verbazing zie je een wit konijn met een blauw jasje aan. Je volgt dit konijn, tot je plotseling in een konijnenhol valt. Dit overkomt Alice, die in het konijnenhol een wereld ontdekt die heel anders is dan haar eigen wereld. Tien jaar geleden was er hier ook een Alice, toen was het in ‘Wonderland’ nog vredig en mooi. Sindsdien heeft de Hartenkoningin de wereld veroverd. Aan het witte konijn de taak om Alice weer naar beneden te halen. Maar heeft hij wel de goede Alice?

Alleen een spel?
Het spel is goed opgezet: opdrachten worden afgewisseld met filmfragmenten. De fragmenten zijn van goede kwaliteit, er kan zelfs ondertiteling aangezet worden. Door deze filmpjes zijn de opdrachten die je moet doen, snel duidelijk. Mocht je vergeten zijn welke opdracht je aan het doen bent, geen probleem, een druk op de ‘- knop’, en er staat in beeld wat je aan het doen bent. Met deze knop kun je tevens een lijn activeren, die aangeeft in welke richting je moet lopen.

Grafisch is het spel sterk, de sfeer van de film wordt goed weergegeven. Er is een kleine hapering bij de overgang van spel naar filmfragment, maar dat mag de pret niet drukken. De muziek geeft je het gevoel dat je in Wonderland bent, en maakt het spel behoorlijk spannend. Gelukkig maar, want zonder de muziek is spanning in dit spel ver te zoeken. Er zijn natuurlijk gevechten, voornamelijk tegen soldaten gemaakt van speelkaarten, maar heel erg lastig zijn deze niet. Wel een uitdaging zijn de grotere vijanden. Doordat je als speler kunt wisselen van personage, met elk een eigen specialisme, kun je door goed samen te werken deze vijanden verslaan. Vaak heb je echter alle karakters nodig om een vijand te verslaan, dus een beetje puzzelen is het wel. En dat maakt het gevecht direct een stuk leuker!

Wat te doen
Stel je voor: je bent een wit konijn en ziet je wereld ten onder gaan. De enige die dit proces kan stoppen, is Alice, een meisje dat tien jaar geleden in Wonderland is geweest. Maar hoe zou ze er nu uitzien? Je hebt al enkele keren de verkeerde Alice meegenomen naar Wonderland. Dit moet echt de goede Alice zijn…

De opdrachten bestaan vooral uit het zoeken naar belangrijke figuren, die je verder kunnen helpen om Wonderland weer mooi te krijgen. Vaak sluiten deze personages zich aan bij je groep, zodat zij ook nieuwe vaardigheden toevoegen. Naast deze basisvaardigheden kunnen je personages ook nieuwe vaardigheden bijleren, mits je de juiste voorwerpen gevonden hebt om deze te activeren.
Met één druk op de knop, kun je een kaart tevoorschijn toveren. Hierop staat je doel, waar je op dit moment bent, en de weg die daartussen nog ligt. Daarnaast kun je bekijken wat er verder allemaal nog aan werelden is. Deze werelden zijn verbonden middels deuren, die alleen door Alice te openen zijn. Natuurlijk is de deur de ene keer groot, en de andere keer klein. Cakejes om te groeien en drankjes om te krimpen moeten gevonden, vrijgevochten of verdiend worden.

De besturing van je personage verloopt heel soepel. In het begin is het even wennen: lopen met je nunchuck, springen met de A-knop, slaan met de B-knop, van personage wisselen met de C-knop en je speciale eigenschap activeren met de Z-knop. Toch gaat dit vrij snel soepel, en is alleen het richten nog een lastig iets. Je moet, voordat je een eigenschap kunt activeren, eerst met de Wii-remote mikken. Als je ondertussen je personage wilt wisselen, wilt rennen naar een andere plek en een mep uit wilt delen, krijg je het behoorlijk druk. Het is wel goed dat al deze mogelijkheden er zijn, dat maakt het spel namelijk lekker veelzijdig.

Het gehele spel is niet enorm groot, maar je kunt er lang genoeg mee bezig zijn om aan het eind een goed gevoel over te houden. Een nadeel aan het spel is de omslachtige manier van opslaan. Het spel kun je alleen opslaan bij zogenoemde opslagpunten. Mocht je ergens niet goed uitkomen, of je moet plotseling weg, dan kun je het spel niet tussendoor opslaan, en begin je weer bij je vorige opslagpunt. Jammer! Wel fijn dat er vijf opslagfiles zijn, zodat meerdere mensen dit spel kunnen spelen en hun eigen vorderingen kunnen maken.

Wonderspel?
Voor alle fans van de Alice in Wonderland film van Tim Burton, deze game is zeker een aanvulling op deze film! Ook voor de mensen die de film niet gezien hebben, misstaat deze game niet in je collectie. Door de filmfragmenten is de lijn van het verhaal duidelijk, en de personages worden voldoende uitgewerkt om hier mee uit de voeten te kunnen. Alleen het goede beeld al geeft de sfeer van de film goed weer, de muziek maakt dit helemaal af. Voor een game gebaseerd op een film, is dit een van de betere! Hou je echter van hele grote uitdagingen, dan is dit spel niet jouw ding.

Deze game is gereviewed door Jorieke

Oordeel Alice in Wonderland (Wii)

• Eindcijfer 77