Bayonetta 3 (Switch)
80 100 1

Review Bayonetta 3 (Switch)

Het is alweer vijf jaar geleden dat we de eerste trailer van Bayonetta 3 voorgeschoteld kregen tijdens The Game Awards. Ondanks de teleurstellende verkoopcijfers van het tweede deel op de Wii U geloofde Nintendo toch genoeg in de franchise om een derde deel groen licht te geven en daar plukken we nu, zo’n acht jaar na deel 2, de vruchten van. Wij hebben deze dansende heks ook deze keer weer flink voor jullie aan de tand gevoeld.

Bayonetta, Bayonetta, Bayonetta
Hoewel Bayonetta van origine een SEGA-spel is dat op tal van consoles is verschenen, wordt het vandaag de dag door menig gamer gezien als een echte Nintendo-game. Nintendo financierde de twee vervolgen en in de afgelopen jaren dook de heks meermaals op in verschillende Super Smash Bros. titels. Dat de band tussen Nintendo en ontwikkelaar PlatinumGames ijzersterk is, is geen verrassing aangezien deze relatie eerder al spellen als The Wonderful 101, Star Fox Zero en Astral Chain opleverde. De verwachtingen liggen dus hoog, maar kan Bayonetta deze ook voor een derde keer weer waarmaken?

Laten we beginnen met het verhaal. Net zoals de trailer uit 2017 begint Bayonetta 3 met een stervende Bayonetta, de titulaire heks uit de spellenreeks. Wat hier precies aan de hand is wordt niet gelijk duidelijk, maar al gauw maken we kennis met de Homunculi, een bovennatuurlijk ras van groene slijmbeesten die verschillende universa afreizen om Bayonetta’s af te maken en zo alle werelden samen te smelten tot één waar zij de macht hebben. Samen met de bekende makkers Jeanne en Rodin trekt Bayonetta de stoute pistoolschoenen aan om hier een stokje voor te steken. Ditmaal gebeurt dit samen met Viola, een mysterieuze punker die letterlijk uit de lucht komt vallen tijdens een tsunami in Manhattan. Zoals je kunt zien is het verhaal, zoals het een spel van PlatinumGames betaamt, weer knotsgek en zit het vol verrassingen. Waar de eerste twee Bayonetta-spellen door veel tijdreisgebrabbel nog wel eens lastig te volgen zijn, valt dit in Bayonetta 3, ondanks het multiverse-aspect, gelukkig reuze mee.

Flitsende vernieuwingen
Het verhaal is echter niet waarom de meeste mensen Bayonetta zullen spelen. Boven alles is het namelijk een belachelijk goed actiespel, zowel qua gameplay als qua presentatie. Vergelijkbaar met bijvoorbeeld Devil May Cry en de oude God of War-trilogie, vecht je je een weg door hordes vijanden, klein en groot, door met je controller de meest absurde combo’s aan elkaar te rijgen. Doe je dit goed, dan word je getrakteerd op flitsende beelden, begeleid door een heerlijke jazz fusion soundtrack die keer op keer weet te verrassen. Nieuw in dit deel zijn de zogenaamde Demon Slaves. Waar je in de voorgaande delen aan het eind van grote gevechten gigantische demonen op kon roepen die vervolgens in een mooi filmpje op spectaculaire wijze een einde aan het gevecht maakten, kun je deze in Bayonetta 3 te allen tijde tevoorschijn toveren om je vijand een kopje kleiner te maken. Wanneer je deze demonen aanstuurt staat Bayonetta vrolijk doch kwetsbaar te dansen op het speelveld, dus moet je altijd een oogje op haar houden terwijl je de vijand in mootjes hakt. Het is een leuke toevoeging die voor de nodige variatie zorgt, maar het lompe besturingssysteem van deze Demon Slaves haalt vaak een beetje de vaart uit de gevechten.

Niet alleen de bekende sexy heks is speelbaar in dit derde deel. In een aantal hoofdstukken kruip je namelijk in de huid van Viola. Deze stoere punkchick beschikt over een vlijmscherpe katana en gaat samen met haar grote demoonkat Cheshire de vijanden te lijf. In haar moveset zijn een aantal aparte keuzes gemaakt. Zo kun je als Bayonetta Witch Time, een soort slow-motion, activeren met een goed getimede druk op de rechter trigger, maar als Viola gebruik je hier de rechter bumper voor. Het kostte ons daarom wat tijd om te wennen aan Viola, aangezien ze heel anders speelt dan Bayonetta, maar zodra het kwartje viel speelde ze echt als een trein. Naast Bayonetta en Viola is ook Jeanne speelbaar in een klein aantal levels, zijnde korte 2D spionagemissies waarbij je door ventilatieschachten kruipt om ongezien vijanden uit te schakelen. Dit werkt niet alleen lekker als afleiding, maar blijkt ook nog een belangrijk onderdeel te zijn van het verhaal.

Creativiteit staat voorop
Toch is het Bayonetta die de show steelt. Waar de eerdere delen in de reeks zich voornamelijk op fantasielocaties afspeelde, brengt Bayonetta 3 je naar alle uithoeken van (variaties op) onze wereld. Tokio, Parijs, New York City, het zit er allemaal in en biedt – met in ieder universum een unieke Bayonetta om te beschermen tegen de Homunculi – ook genoeg variatie in zowel locaties als personages. Ook deze keer zit het spel weer vol knotsgekke minigames. Godzilla-achtige gevechten tussen de wolkenkrabbers, een ritmespel als operazangeres en het aan gort meppen van honderden vijanden als reusachtig monster. Je kunt het zo gek niet bedenken of het komt aan bod, en dit is nog maar een kleine greep uit de creativiteit die Bayonetta 3 op tafel slingert.

We kunnen gerust stellen dat Bayonetta 3 een van de spellen is die ons het meest heeft verrast in 2022. Toch mankeert er een en ander aan het spel dat de game ervan weerhoudt om de topper te zijn die het had kunnen zijn. Om te beginnen de performance. Bayonetta 3 wordt afgebeeld in dynamisch 810p wanneer je de Switch in de dock steekt, en dynamisch 480p in handheldmodus. Dit houdt in dat het spel onder die resolutie kan zakken wanneer het te druk op het scherm wordt, wat een vrij onscherp beeld op kan leveren. Ook de framerate, die 60 frames per seconde als doel heeft, stort regelmatig in, wat voor eenieder die hier gevoelig voor is een vrij oneven speelervaring biedt. Voor ons was het nooit erg genoeg om ons af te leiden van het plezier dat we met de game hadden, maar het is misschien wel een teken dat de Switch toch echt een beetje op z’n laatste benen loopt.

Wellicht te ambitieus
Een ander punt waar dit naar voren komt is het leveldesign. Een aantal levels begint op een grauwe, groen-grijze vlakte waar je je honderd meter verplaatst en naar een van de vele multiverse levels geteleporteerd wordt. Dit gebied komt echter zo vaak voor dat het bijna aanvoelt alsof PlatinumGames van plan was het spel groter en meer open op te zetten, met een hub-wereld waarin je naar de verschillende universa zou kunnen reizen, maar dat ze dit idee niet hebben kunnen realiseren door de beperkingen van de Switch hardware. Het is niks dat het spel voor ons verpest, maar het geeft ons het gevoel dat er zoveel meer in Bayonetta 3 had gezeten, was het spel voor krachtigere hardware ontwikkeld.

De game, waar je zo’n 13 tot 15 uur over doet om door te spelen, biedt genoeg unieke gameplay en memorabele momenten om van begin tot eind te boeien en is daarnaast ook nog volgepropt met optionele content. Ieder level bestaat uit verschillende verzen (een soort hoofdstukken), waarvan je een aantal alleen vindt door goed te zoeken, en in veel van de levels is ook nog eens een bonuslevel vrij te spelen wanneer je drie verstopte rode stenen verzamelt. Daarnaast zijn er tal van extra kostuums en wapens met ieder een eigen moveset te verzamelen die de gameplay lekker fris houden. Aan het eind van iedere vers krijg je te zien hoe goed je het hebt gedaan, gebaseerd op hoe stijlvol je combo’s waren en hoeveel schade je hebt gekregen. Eenieder die hier het maximale uit wil halen en ook nog alle optionele content door wil spelen haalt makkelijk tientallen extra uren uit Bayonetta 3.

Acht jaar later…
Uiteindelijk is Bayonetta 3 vooral een vrij veilig, doch ambitieus vervolg geworden op Bayonetta 2. Met acht jaar ontwikkeltijd tussen beide titels, en een nieuwe generatie hardware, hadden wij een íets grotere sprong verwacht, maar meer Bayonetta is altijd goed in ons boekje. Het tot in de details uitvogelen van het verhaal en het polariserende einde zal de fanbase wel even zoet houden, maar hopelijk hoeven we niet weer acht jaar te wachten op Bayonetta 4.

Bayonetta 3 is vooral geworden wat men er van verwachtte: meer Bayonetta. En hoewel dat natuurlijk niks is om over te klagen, is op meerdere punten duidelijk dat PlatinumGames zoveel meer uit het spel had willen halen. De toevoeging van nieuwkomer Viola pakt goed uit en zorgt na de voorgaande twee delen voor een toffe twist op de vertrouwde Bayonetta-gameplay, wat van Bayonetta 3 een absolute aanrader maakt voor iedere Switch-eigenaar die van vlotte actiespellen houdt. Helaas doet het spel nét niet genoeg om de game van het jaar-kandidaat te zijn waar we al die jaren op hoopten.

Gert Jan Naber (GJ)

Audiovisueel vormgever met een hart voor Pokémon, films, kip en uiteraard games in alle soorten en maten.

Aantal keer bekeken: 5764