DiRT 5 (PS4)
80 100 1

Review DiRT 5 (PS4)

Bij de voorgaande DIRT-spellen lag de focus voornamelijk op het simuleren van het rallyrijden. Met de nieuwe DIRT 5 komt hier verandering in, dit is namelijk een volledige rally arcade racer. Codemasters heeft nu een scheiding aangebracht in de DIRT-spellen. Als je op zoek bent naar rallysimulatie dan kun je Dirt Rally gaan spelen en voor het arcade gevoel is er nu dus DIRT 5. Ik speel zelf altijd liever arcade racespellen en ben dus benieuwd of het arcade rallyracen in DIRT 5 mij aanspreekt.

Variatie
Variatie en plezier moeten de kernwoorden bij de ontwikkeling van DIRT 5 zijn geweest. Het is Codemasters gelukt om dat voor elkaar te krijgen. Dit is eerst al terug te zien in de carrièremodus. Er wordt gebruik gemaakt van een nieuwe structuur waarbij je meer keuzevrijheid hebt. Zo kun je de race kiezen waar je zin in hebt of goed in bent en de races die je niet leuk vindt links laten liggen. Zo zal het niet voorkomen dat je ‘vast’ zit bij een race waar je niet goed in bent of niet leuk vindt. Er is altijd wel een ander evenement dat je wel kunt doen; er is soms wel keuze uit zes verschillende races.  Mocht je ondanks deze keuze toch nog vastzitten bij een bepaald evenement dan kun je die laten winnen door een vriend of vriendin door de race in split screen te spelen. Dit kan in DIRT 5 tot wel vier spelers. De keuzevrijheid zorgt voor veel variatie in de singleplayer, waardoor de races niet snel gaan vervelen. Ik vind het dan ook een erg goede aanpassing. Natuurlijk is er nog het overkoepelende verhaal over jou als nieuwe racer die de top wil bereiken. Het is vrij standaard voor een racespel. Noemenswaardig is misschien dat er wel veel humor wordt gebruikt. Het verhaal wordt verteld door middel van podcastafleveringen.

En nog meer variatie
Er zijn veel verschillende soorten races die je kunt doen. Zo is er de standaard rallycross, is gymkhana terug van weggeweest en kun je nu ijsracen en is er pathfinder.  Bij pathfinder moet je met een grote buggy zo snel mogelijk een weg zien te vinden door onherbergzaam terrein met veel bergen en heuvels. Ondanks dat het een arcaderacer betreft, voelt het wel alsof je goede controle hebt over de auto’s. Waar de auto’s in Need for Speed bijvoorbeeld soms zweverig aanvoelen is dat in DIRT 5 helemaal niet het geval, zoals je kunt verwachten van Codemasters. De evenementen zijn op tien verschillende locaties over de hele wereld. Zo race je eerst op sneeuw en zie je het noorderlicht in Noorwegen en ben je bij een volgende race door de jungle aan het scheuren in Brazilië, waarna je gaat zandhappen in Marokko. Op deze manier verveelt het racen nooit en was ik vaak benieuwd waar de volgende race zich af zou gaan spelen. Daar komt nog bij dat het weer tijdens een race kan veranderen. Zo kun je tijdens een race terechtkomen in een zware sneeuwstorm of gaat het spontaan regenen. Het kan ook zomaar voorkomen dat het ineens donker wordt en dat het dan ook nog eens keihard gaat onweren met bijbehorende bliksemschichten, waardoor het ineens een stuk lastiger is om de weg en je tegenstanders te zien. Je zult nooit helemaal verdwalen gelukkig, er zijn vaak wel felle neonborden of pijlen die je de juiste kant opsturen. Dit alles maakt de races afwisselend en ook spannender.

Speeltuin
Naast de carrièremodus bevat DIRT 5 natuurlijk een online modus.  Hier kun je tegen anderen racen en dit werkt prima. Veel leuker vond ik de andere modus, namelijk playgrounds. Hier heb je de mogelijkheid om een eigen racebaan te bouwen of die van anderen te spelen. Er zijn drie verschillende soorten die je kunt bouwen: gymkhana, smash attack en gate crashers. Gymkhana spreekt voor zich, hierin bouw je een baan waar je zoveel mogelijk punten scoort door bijvoorbeeld te driften of donuts te maken. Bij smash attack moet je zo snel mogelijk de juiste items vinden, waarbij je de foute items probeert te vermijden om een tijdstraf te voorkomen. Als laatste en tevens mijn favoriet: gate crashers. Hier moet je gewoon zo snel mogelijk het parcours afleggen waarbij je door alle poortjes heen racet. Dit deed mij erg denken aan Trackmania, maar dan met meer verschillende auto’s. Ik ben niet zo creatief om mijn eigen parcours te maken en rijd liever die van anderen. Ik heb wel een eigen racebaan gemaakt, het blijft echter lastig om zoiets te maken met een controller.

Grafisch ziet DIRT 5 er fantastisch uit, sneeuw en modder ogen realistisch en de weerseffecten met de bliksem zijn een lust voor het oog net zoals de auto’s. Op de PlayStation 4 Pro heb je de mogelijkheid om te kiezen tussen een stabiele framerate of hogere resolutie. Ondanks dat het er goed uitziet heeft het wel last van pop-in en worden sommige lichteffecten later ingeladen. Hopelijk kan dit met een update nog worden aangepast. Helaas ervaarde ik wel wat technische problemen. Zo heb ik het spel opnieuw moeten opstarten omdat de auto’s zwarte vierkanten waren en heb ik mijn savefile na een update moeten verwijderen omdat het spel deze blijkbaar niet kon laden. Daarnaast is het spel twee keer gecrasht zonder een specifieke reden. Deze technische imperfecties vormen toch een kleine smet op de anders zeer goede arcade rally racer.

Uiteindelijk is DIRT 5 precies wat ik ervan verwacht had, een arcade rally racer. Door de grote variatie verveelt het nooit om nog eens een race te gaan doen. Mocht je klaar zijn met de singleplayer dan kun je losgaan met het maken van je eigen racebaan in playgrounds of de snelste worden in de creaties van andere spelers. Hopelijk worden de technische en grafische imperfecties nog gerepareerd of zijn deze misschien volledig afwezig in de next gen-versie van DIRT 5. Als je op zoek bent naar een arcade rally racer, dan is DIRT 5 zeker een aanrader.

Deze review is geschreven door Pascal Jongsma.

Aantal keer bekeken: 5589

Laagste 1 prijzen voor DiRT 5 (PS4)