Etrian Odyssey Untold: The Millennium Girl (3DS)
80 100 1

Review Etrian Odyssey Untold: The Millennium Girl (3DS)

Soms betekent het spelen van een game hard werken. Etrian Odyssey Untold: The Millennium Girl (EOUTMG) is zo’n soort spel. De game oogt misschien liefelijk, maar achter het zoete uiterlijk schuilt een keiharde first person RPG. EOUTMG is alweer het vijfde spel in de Etrian Odyssey reeks, welke voor het eerst in 2007 op de Nintendo DS verscheen. Kenmerkend voor de serie, en dus ook voor EOUTMG, is dat de game geen kaart laat zien van de uitgebreide labyrinten, kerkers en grotten waar je doorheen moet reizen. De kaarten van deze spelwerelden dien je continu zelf bij te houden door deze op het onderste scherm van de DS te tekenen, inclusief geheime doorgangen, vijanden en schatten. Rustig onderuit gezakt spelen is er dus niet bij, opletten en tekenen geblazen!

Hard werken
EOUTMG is niet een geheel nieuw spel. Eigenlijk is dit een remake van het origineel uit 2007, dat vooral in Japan een groot succes was. De Nintendo DS leende zich prima voor een game waarin je je eigen kaarten moest tekenen en dit uitgangspunt is dan ook de grote peiler van de serie gebleven. Wat verder de Etrian Odyssey games kenmerkt, is het feit dat het zich in een vrij zeldzaam genre bevindt, dat van de first person RPG. Het avontuur is in principe een turn-based RPG waarbij je een team van maximaal vijf figuren onder de knoppen hebt. Maar in plaats van dit gezelschap schuin van achter te bekijken, maak je het spel mee door de ogen van (één van de) figuren.

Classic of story
Hoe je het avontuur zult beleven, wordt bepaald door je keuze om EOUTMG te spelen als “Classic” of “Story”. In de Story mode is EOUTMG een verhaal over een jongen van het platteland die, door het lot, op een queeste wordt gevoerd, waar hij eigenlijk direct een mysterieuze dame tegenkomt en een team van ontdekkers ontmoet. Zoals het een echte Japanse RPG betaamt zal dit avontuur van jonge helden natuurlijk leiden tot het redden van de wereld. Heb je dit verhaal wel vaker gehoord en wil je gewoon met vijf figuren een spannende wereld vol schatten ontdekken, dan kies je voor de Classic mode. Classic is de meest getrouwe overzetting van het originele spel, waar eigenlijk weinig tot geen verhaallijnen en vaste spelfiguren bij komen kijken. Je kiest je eigen personage en dat van vier metgezellen uit een ruime selectie van klasses. Deze keuze is leuk en laat je vrij in je speelstijl, maar de Classic mode laat wel direct zien dat de Story mode je maar een deel van het spel laat zien. Aan de andere kant voelt de game erg kaal aan zonder een verhaal. De keuze voor Story of Classic zal iedereen dus voor zichzelf moeten bepalen.

Half werk
In de Story mode zijn alle klasses van de karakters al voor je bepaald. Je party is een goede mix van aanvallers en verdedigers en je bent op die manier overal op voorbereid. Wanneer je Classic start, zie je echter dat er meer dan 5 klasses zijn en dat sommige klasses (en hun eigen skills en wapens) nauwelijks in de Story mode te gebruiken zijn. Dat is erg jammer want zowel de Dark Hunter als de Ronin klasse zijn erg leuk om te spelen. In Story mode is er wel de mogelijkheid van klasse te veranderen, maar dat is een luxe die je je eigenlijk niet kunt permiteren vanwege de enorme kosten. Ook zijn er zogenaamde grimoire stones, waarmee je skills van andere klasseskunt leren. Helaas wordt het gebruiken van de grimoire stones niet duidelijk uitgelegd en werd het mij na een tijd spelen nooit duidelijk hoe ik optimaal gebruik kon maken van deze stenen. En een beetje hulp kun je in deze game juist wel gebruiken.

Hardcore
EOUTMG is namelijk een uitdagende en diepe game. Net zoals in bijvoorbeeld Demons’s Souls en Dark Souls lijkt EOUTMG het leuk te vinden om je, als speler, flink op de proef te stellen. Zonder kaart en zonder duidelijk einddoel word je in een omgeving geworpen om ermee te doen wat je wilt. Ga je op zoek naar sterke vijanden om skills vrij te spelen, verborgen schatten of materialen om te verkopen of ga je juist op zoek naar de trap naar de volgende, nog moeilijkere verdieping? EOUTMG is geen open game, juist het tegenovergestelde, maar biedt je wel alle keuzes om vrijelijk aan de slag te gaan. Dat de game verre van open is, komt doordat iedere omgeving juist een uitgebreid smal doolhof is. Zonder kaart zul je al snel verdwalen in de lange gangen vol met doodlopende paden. De grootste contradictie in EOUTMG zit hem dan ook in de graphics van de spelwereld en de animaties tussendoor, welke vol details zijn gemaakt. Dit in tegenstelling tot de levels, waar elke muur op de vorige lijkt en er weinig op je scherm gebeurd.

EOUTMG spelen is een aparte ervaring. Al lopend door een doolhof heb je weinig idee wat er gaat gebeuren, ondertussen teken je de kaart en na een tijdje spelen zie je dat je een enorm eind van de veilige uitgang verwijderd bent en er alweer een uur is verstreken op de klok. Zo heb ik menig uur rondgelopen zonder doel, behalve dan dat van een schijnveiligheid te creëren door op zijn minst een duidelijke kaart te hebben. Heb je een verdieping in kaart gebracht, dan bestaat er de mogelijkheid er een pad op te tekenen dat je je groep automatisch kunt laten afleggen. Op deze manier breng je uren door. Ondertussen verzamel je items voor kleine missies en speel je ervaringspunten vrij om skills te unlocken. Het klinkt mogelijk saai of zelfs als een taak, maar door de aantrekkingskracht van “het grote mysterieuze”, zullen RPG liefhebbers lang geïnteresseerd blijven. Al met al kun je met gemak 60 uur kwijt zijn aan elke mode, al verwacht ik niet dat er veel mensen zijn die beide modi zullen spelen na de andere te hebben voltooid.

Net zoals de Nintendo DS leent de Nintendo 3DS zich prima voor Etrian Odyssey games. De simpele levels ogen net iets interessanter in 3D en het tekenen van kaarten gaat vlot en gemakkelijk. Verder leunt de game op de ontdekkingskracht van een grote kaart. Voor mensen die niet van turn-based RPG houden is deze game qua inhoud absoluut niet interessant, de game is, behalve de graphics, geen stap verwijderd van klassiekers als Wizardry en Might & Magic. Voor diegenen die een turn-based RPG wel weten te waarderen is EOUTMG een fijne afwisseling op de veelal isometrische games. Zonder al te veel opsmuk leunt EOUTMG vooral op gameplay en uitdaging en deze twee elementen zijn dan ook ruim vertegenwoordigd. Het gevoel van het uiteindelijk (door tekenen) bemachtigen van een complete kaart en de skills om alle vijanden te verslaan op die kaart, is een euforisch gevoel  dat maar weinig spellen mij weten te bezorgen. EOUTMG is daarmee ietwat rauw en hardcore, maar levert toch een leuke en vooral uitdagende spelervaring op.

Deze review is geschreven door Jeroen Knop.

Oordeel Etrian Odyssey Untold: The Millennium Girl (3DS)

Aantal keer bekeken: 10285