Ghost of Tsushima (PS4)
80 100 1

Review Ghost of Tsushima (PS4)

Tsushima, Japan, einde van de 13e eeuw.
Jin voelt de spanning door zijn hele lichaam. De Mongoliërs moeten gestopt worden. Tsushima is het eiland dat ze ervan weerhoudt om Japan in zijn geheel over te nemen. Het komt allemaal neer op dit ene gevecht. “Samen met alle andere samoerai gaan we zeker winnen!” Dat is vast de naïeve gedachte die door samoerai Jin zijn hoofd speelde. Zodra het gevecht plaatsvindt worden de Japanners met gemak verslagen door de Mongoliërs. Ze maakten gebruik van wapens en tactieken die onbekend waren voor de Japanners. Is dit het einde van Jin en alle samoerai?

Dit is het begin van Ghost of Tsushima, het nieuwe spel van studio Sucker Punch. Een westerse studio (je kent ze wellicht van de Infamous-games) die een wel heel erg Japans spel heeft gemaakt. Dit is iets wat je niet vaak ziet. De trailers zagen er veelbelovend uit, of die belofte de waarheid wordt zal moeten blijken.

Het verlies
Onze samoerai Jin wordt wakker na een paar dagen. Hij bevindt zich in een hutje in een dorp en is verzorgd door vrouw genaamd Yuna. Hij heeft echter niet veel tijd om te genezen. Het dorp wordt aangevallen door de Mongoliërs. Zij terroriseren het eiland Tsushima, het dorp is niet langer veilig. Jin komt erachter dat zijn oom gevangen is genomen en hij wil hem koste wat het kost bevrijden. Er is wel een probleem. Zijn oom zit gevangen in een kasteel onder de leiding van Khotun Khan, de generaal van de Mongoliërs. Jin probeert als een echte samoerai zijn oom te bevrijden. Dit mislukt echter en dat wordt bijna weer zijn dood. Wat nu te doen...

Gelukkig is Yuna een dief en zij probeert Jin andere technieken te leren. Deze staan echter lijnrecht tegenover de code van de samoerai: je moet je tegenstander recht in de ogen aankijken als je hem vermoordt en niet vanaf de achterkant besluipen en zijn keel doorsnijden. Jin heeft het hier moeilijk mee. Zijn gevoel zegt dat hij zich moet houden aan zijn erecode, terwijl dit praktisch gezien zijn dood zal worden. Hij kan zijn oom niet in zijn eentje bevrijden, daarvoor heeft hij hulp nodig. Hij komt er achter dat niet alle samoerai meededen met het grote gevecht. Misschien kan hij ze overtuigen om hem te helpen. Dit alles leidt tot een onderhoudend verhaal met interessante personages en verscheidene plotwendingen.

Volg de wind
De wind speelt een belangrijke rol Ghost of Tsushima (Tsushima is tenslotte een eiland, en daar staat vaak meer wind), en de game maakt hier op een unieke wijze gebruik van. Door over de touchbar van de Dualshock-controller te vegen ontstaat er een windvlaag die je de juiste richting op stuurt. Ik vond dit een zeer innovatieve manier van navigeren. Je hoeft niet meer constant een kaart op te roepen om te kijken waar je heen moet. Dit hoeft nog maar één keer en dan kun je de wind volgen.

De route naar je doel volgen is zeker geen straf. Sucker Punch heeft een verbluffend mooi eiland in elkaar weten te zetten. Er is veel afwisseling in de omgeving. Het ene moment rij je met je paard door een groen bamboe-bos, een rotswand, waarna je even later langs rijstvelden rijdt en weer even later door een bloemenveld. De kleuren spatten van het scherm. Je hebt zelfs de mogelijkheid om - net zoals oude samoerai-films - Ghost of Tsushima in zwart/wit te spelen. Dan rij je weer langs een tempel, kasteel of dorpje. Tijdens het reizen over het eiland kom je allerlei afleidingen tegen; zo leiden vossen je naar tempels, kun je ervoor kiezen om te klimmen naar moeilijk bereikbare tempels, te badderen in een hete bron of even snel een Haiku te maken. Daarnaast kun je ervoor kiezen om ingenomen dorpen weer terug te winnen en de lokale bevolking te helpen zich te verzetten tegen de invasie van de Mongoliërs. Het voltooien van al deze kleine afleidingen leveren natuurlijk allerlei kleine bonussen op.

Samoerai, of niet?
Om weerstand te bieden aan de Mongoliërs zul je moeten vechten. De manier waarop je het gevecht aangaat is geheel aan jou. Jin is natuurlijk een echte samoerai en die staan niet in de schaduw: zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om een stand-off te activeren. Je daagt dan de sterkste tegenstander uit tot een één-op-één gevecht. Door op het juiste moment op de knop te drukken dood je je vijand in één keer. Het nadeel van deze methode is dat je daarna de rest van de Mongoliërs in het kamp moet verslaan. Jin heeft een arsenaal aan vaardigheden en wapens om hiermee om te gaan: hij beschikt over vier verschillende ‘’stances’’, gevechtshoudingen die voordelen opleveren tegen een specifieke vijand. Zo is er een stance die goed werkt tegen vijanden met speren en één die goed werkt tegen vijanden met een schild.

Als je niet er niet van houdt je komst luid en duidelijk te maken, dan kun je ervoor kiezen om als een soort ninja te werk te gaan. Je gaat natuurlijk wel volledig tegen de samoerai-code in, maar misschien heeft dit jouw voorkeur. Hiervoor heb je de beschikking over onder andere een pijl en boog, kunai (werpmessen), of rookbommen. Hierdoor is het helemaal aan jou hoe je te werk gaat. Je hebt echter niet gelijk al die wapens tot je beschikking, door zij- of normale missies te voltooien krijg je toegang tot meer wapens.  Voor sommige vaardigheden en om jezelf te genezen gebruikt Jin zijn ‘’resolve’’. Resolve wordt weergegeven als gele bolletjes boven de levensbalk. Om resolve terug te krijgen moet je vijanden doden of aanvallen op het juiste moment weerkaatsen. Er zijn geen andere opties om jezelf te genezen dan gebruik te maken van de resolve.

Alle zijmissies, tempels, hete bronnen en hoofdmissies die je voltooit vergroten je ‘legende’. Zo krijg je op specifieke punten een vaardigheidspunt om te besteden in één van de skill trees. Op deze manier bepaal je zelf wat voor samoerai Jin wordt. Daarnaast is het natuurlijk mogelijk om de kleding van Jin aan te passen: zo zijn er verschillende hoofdbanden, maskers en legendarische uitrustingen te vinden. Veel uitrustingen en zwaarden hebben allerlei vaardigheden die je helpen tijdens het vechten of verkennen. De kleding kan worden verbeterd, waardoor deze vaardigheden sterker worden. Daarnaast heeft ieder kledingstuk vaak meerdere kleuropties, welke je kunt kopen bij handelaren bij inlevering van de juiste hoeveelheid bloemen. Op deze manier kun je Jin aankleden zoals jij dat graag wilt.

Ghost of Tsushima doet in de kern niet veel anders dan dat we gewend zijn van andere grote open wereld-games van de afgelopen jaren. Het heeft een grote open wereld met genoeg inhoud om je uren zoet te houden, overgoten met een Japans sausje. Echter is dat Japanse sausje wel wat het spel interessant en uniek maakt. Sucker Punch heeft er alles aan gedaan om het Japanse thema uit de verf te laten komen en dat is ze zeker gelukt. Ghost of Tsushima past daarom ook zeker in het rijtje met de AAA-titels die Sony ons de afgelopen jaren heeft gegeven.

Deze review is geschreven door Pascal Jongsma.

Aantal keer bekeken: 6076

Laagste 2 prijzen voor Ghost of Tsushima (PS4)