Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App
Ghost of Tsushima (PS4)
80 100 1

Review Ghost of Tsushima (PS4)

Tsushima, Japan, einde van de 13e eeuw.
Jin voelt de spanning door zijn hele lichaam. De Mongoliërs moeten gestopt worden. Tsushima is het eiland dat ze ervan weerhoudt om Japan in zijn geheel over te nemen. Het komt allemaal neer op dit ene gevecht. “Samen met alle andere samoerai gaan we zeker winnen!” Dat is vast de naïeve gedachte die door samoerai Jin zijn hoofd speelde. Zodra het gevecht plaatsvindt worden de Japanners met gemak verslagen door de Mongoliërs. Ze maakten gebruik van wapens en tactieken die onbekend waren voor de Japanners. Is dit het einde van Jin en alle samoerai?




Dit is het begin van Ghost of Tsushima, het nieuwe spel van studio Sucker Punch. Een westerse studio (je kent ze wellicht van de Infamous-games) die een wel heel erg Japans spel heeft gemaakt. Dit is iets wat je niet vaak ziet. De trailers zagen er veelbelovend uit, of die belofte de waarheid wordt zal moeten blijken.

Het verlies
Onze samoerai Jin wordt wakker na een paar dagen. Hij bevindt zich in een hutje in een dorp en is verzorgd door vrouw genaamd Yuna. Hij heeft echter niet veel tijd om te genezen. Het dorp wordt aangevallen door de Mongoliërs. Zij terroriseren het eiland Tsushima, het dorp is niet langer veilig. Jin komt erachter dat zijn oom gevangen is genomen en hij wil hem koste wat het kost bevrijden. Er is wel een probleem. Zijn oom zit gevangen in een kasteel onder de leiding van Khotun Khan, de generaal van de Mongoliërs. Jin probeert als een echte samoerai zijn oom te bevrijden. Dit mislukt echter en dat wordt bijna weer zijn dood. Wat nu te doen...

Gelukkig is Yuna een dief en zij probeert Jin andere technieken te leren. Deze staan echter lijnrecht tegenover de code van de samoerai: je moet je tegenstander recht in de ogen aankijken als je hem vermoordt en niet vanaf de achterkant besluipen en zijn keel doorsnijden. Jin heeft het hier moeilijk mee. Zijn gevoel zegt dat hij zich moet houden aan zijn erecode, terwijl dit praktisch gezien zijn dood zal worden. Hij kan zijn oom niet in zijn eentje bevrijden, daarvoor heeft hij hulp nodig. Hij komt er achter dat niet alle samoerai meededen met het grote gevecht. Misschien kan hij ze overtuigen om hem te helpen. Dit alles leidt tot een onderhoudend verhaal met interessante personages en verscheidene plotwendingen.



Volg de wind
De wind speelt een belangrijke rol Ghost of Tsushima (Tsushima is tenslotte een eiland, en daar staat vaak meer wind), en de game maakt hier op een unieke wijze gebruik van. Door over de touchbar van de Dualshock-controller te vegen ontstaat er een windvlaag die je de juiste richting op stuurt. Ik vond dit een zeer innovatieve manier van navigeren. Je hoeft niet meer constant een kaart op te roepen om te kijken waar je heen moet. Dit hoeft nog maar één keer en dan kun je de wind volgen.

De route naar je doel volgen is zeker geen straf. Sucker Punch heeft een verbluffend mooi eiland in elkaar weten te zetten. Er is veel afwisseling in de omgeving. Het ene moment rij je met je paard door een groen bamboe-bos, een rotswand, waarna je even later langs rijstvelden rijdt en weer even later door een bloemenveld. De kleuren spatten van het scherm. Je hebt zelfs de mogelijkheid om - net zoals oude samoerai-films - Ghost of Tsushima in zwart/wit te spelen. Dan rij je weer langs een tempel, kasteel of dorpje. Tijdens het reizen over het eiland kom je allerlei afleidingen tegen; zo leiden vossen je naar tempels, kun je ervoor kiezen om te klimmen naar moeilijk bereikbare tempels, te badderen in een hete bron of even snel een Haiku te maken. Daarnaast kun je ervoor kiezen om ingenomen dorpen weer terug te winnen en de lokale bevolking te helpen zich te verzetten tegen de invasie van de Mongoliërs. Het voltooien van al deze kleine afleidingen leveren natuurlijk allerlei kleine bonussen op.



Samoerai, of niet?
Om weerstand te bieden aan de Mongoliërs zul je moeten vechten. De manier waarop je het gevecht aangaat is geheel aan jou. Jin is natuurlijk een echte samoerai en die staan niet in de schaduw: zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om een stand-off te activeren. Je daagt dan de sterkste tegenstander uit tot een één-op-één gevecht. Door op het juiste moment op de knop te drukken dood je je vijand in één keer. Het nadeel van deze methode is dat je daarna de rest van de Mongoliërs in het kamp moet verslaan. Jin heeft een arsenaal aan vaardigheden en wapens om hiermee om te gaan: hij beschikt over vier verschillende ‘’stances’’, gevechtshoudingen die voordelen opleveren tegen een specifieke vijand. Zo is er een stance die goed werkt tegen vijanden met speren en één die goed werkt tegen vijanden met een schild.

Als je niet er niet van houdt je komst luid en duidelijk te maken, dan kun je ervoor kiezen om als een soort ninja te werk te gaan. Je gaat natuurlijk wel volledig tegen de samoerai-code in, maar misschien heeft dit jouw voorkeur. Hiervoor heb je de beschikking over onder andere een pijl en boog, kunai (werpmessen), of rookbommen. Hierdoor is het helemaal aan jou hoe je te werk gaat. Je hebt echter niet gelijk al die wapens tot je beschikking, door zij- of normale missies te voltooien krijg je toegang tot meer wapens.  Voor sommige vaardigheden en om jezelf te genezen gebruikt Jin zijn ‘’resolve’’. Resolve wordt weergegeven als gele bolletjes boven de levensbalk. Om resolve terug te krijgen moet je vijanden doden of aanvallen op het juiste moment weerkaatsen. Er zijn geen andere opties om jezelf te genezen dan gebruik te maken van de resolve.



Alle zijmissies, tempels, hete bronnen en hoofdmissies die je voltooit vergroten je ‘legende’. Zo krijg je op specifieke punten een vaardigheidspunt om te besteden in één van de skill trees. Op deze manier bepaal je zelf wat voor samoerai Jin wordt. Daarnaast is het natuurlijk mogelijk om de kleding van Jin aan te passen: zo zijn er verschillende hoofdbanden, maskers en legendarische uitrustingen te vinden. Veel uitrustingen en zwaarden hebben allerlei vaardigheden die je helpen tijdens het vechten of verkennen. De kleding kan worden verbeterd, waardoor deze vaardigheden sterker worden. Daarnaast heeft ieder kledingstuk vaak meerdere kleuropties, welke je kunt kopen bij handelaren bij inlevering van de juiste hoeveelheid bloemen. Op deze manier kun je Jin aankleden zoals jij dat graag wilt. 

Conclusie
Ghost of Tsushima doet in de kern niet veel anders dan dat we gewend zijn van andere grote open wereld-games van de afgelopen jaren. Het heeft een grote open wereld met genoeg inhoud om je uren zoet te houden, overgoten met een Japans sausje. Echter is dat Japanse sausje wel wat het spel interessant en uniek maakt. Sucker Punch heeft er alles aan gedaan om het Japanse thema uit de verf te laten komen en dat is ze zeker gelukt. Ghost of Tsushima past daarom ook zeker in het rijtje met de AAA-titels die Sony ons de afgelopen jaren heeft gegeven.




Deze review is geschreven door Pascal Jongsma.

 

Aantal keer bekeken: 3720 

Laagste 3 prijzen voor Ghost of Tsushima (PS4)

55.75 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Discountgames.nl 8.2
€  55.75€ 0.00   € 55.75
AllYourGames.nl 9.1
€  55.99€ 0.00   € 55.99
GameResource 9.8
€  57.99€ 0.00   € 57.99

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Gamer88
Gamer88 ( 1499   1) 14-07-2020 17:16
( PM )
Skip hem voorlopig....AI is erg slecht helaas.
avatar van Youngneal
Youngneal ( 555 ) 14-07-2020 17:23
( PM )
Ja deze skip ik ook. Game heeft voor mij een iets te groot budget-Assassins’s Creed gehalte.
Ik pik ‘m wel een keer op in de sale.
avatar van Bigds9fan
Bigds9fan ( 3708 ) 14-07-2020 18:36
( PM )
Klinkt goed. Al jaren vragen fans om een Japanse Assassin's Creed game en nu is die er toch een beetje.
avatar van Trunx
Trunx ( 751   1) 14-07-2020 18:49
( PM )
Speel deze wel op ps5.
avatar van Albatros
Albatros ( 242 ) 14-07-2020 19:12
( PM )
Recensie op FOK was toch wel redelijk vernietigend. Ze waren eigenlijk alleen enthousiast over de graphics. Ik haal 'm wel een keer uit de budgetbak.
avatar van -GJ-
-GJ- ( 2899 ) 14-07-2020 21:45
Rol: Forum Moderator
( PM )
Mooi stuk Pascal! Ik ga deze zeker halen. Als groot fan van open wereld games en Kurosawa films mag ik deze niet aan mij voorbij laten gaan. De combat leek wat clunky te gaan worden, maar wordt in het gros van de recensies toch wel geprezen, en door sommige recensenten zelfs benoemd als hoogtepunt van het spel, dus ik heb er zin in!
avatar van Nilis007
Nilis007 ( 902   15) 14-07-2020 23:14
( PM )
Ben benieuwd naar het open wereld design. Gelukkig hebben ze de quest markers en richting aanwijzers eruit gelaten, dan heb je iig het idee zelf de koers te bepalen.
avatar van Soninlaw
Soninlaw ( 326 ) 14-07-2020 23:42
( PM )
Same old same old. Deze game komt bij mij over als; Weer op je paard onderweg naar dorp x voor een stukje van het verhaal. Tussendoor eventjes wat slechterikken afslachten met hier en daar een side quest. Eenmaal aangekomen in het dorp mag je de shit die zich daar afspeelt oplossen en krijg je aanwijzingen voor het volgende dorp/ locatie waar het hele riedeltje van hierboven weer wordt herhaald.

Ach... Misschien word ik te oud.
avatar van UltraTiger
UltraTiger ( 14523   35) 14-07-2020 23:56
( PM )
Waarom staat er plus edition in de titel van de review? Het maakt toch niet uit welke editie je speelt? 🤪
avatar van Tallon 4 NL
Tallon 4 NL ( 1283 ) 15-07-2020 01:30
( PM )
Begrijp die negatieve toonzetting in de comments niet. Gemiddelde op OpenCritic en MetaCritic is goed, zeker gezien het feit dat het een nieuwe franchise is. De reviews die we voor mij persoonlijk toe doen ( bijv ACG, ook bekend als Karak op Resetera ...toch een heel kritische reviewer is erg enthousiast ), zijn prima.

Ik ga hem zeker halen vrijdag
avatar van -GJ-
-GJ- ( 2899 ) 15-07-2020 02:54
Rol: Forum Moderator
( PM )
Quote:
Waarom staat er plus edition in de titel van de review? Het maakt toch niet uit welke editie je speelt? 🤪

Komt omdat 'ie in het systeem gekoppeld wordt aan een game, in dit geval de 'Plus Editie'. Dan gebeurt dat automatisch. Op de frontpage zie je dat niet staan.
avatar van Quetzalcoatl
Quetzalcoatl ( 807 ) 15-07-2020 10:57
( PM )
Quote:
Same old same old. Deze game komt bij mij over als; Weer op je paard onderweg naar dorp x voor een stukje van het verhaal. Tussendoor eventjes wat slechterikken afslachten met hier en daar een side quest. Eenmaal aangekomen in het dorp mag je de shit die zich daar afspeelt oplossen en krijg je aanwijzingen voor het volgende dorp/ locatie waar het hele riedeltje van hierboven weer wordt herhaald.

Ach... Misschien word ik te oud.


Je omschrijft letterlijk elke singleplayer adventure / rpg / action-game ooit. Waarom had juist Sucker Punch het hele genre op z’n kop moeten zetten en vernieuwen dan?
avatar van Vuurtoren
Vuurtoren ( 311 ) 15-07-2020 11:00
( PM )
Sucker Punch games die ik ken zijn stuk voor stuk beter dan veel andere games. Nu zou deze ineens slecht zijn?
avatar van Ruben1985
Ruben1985 ( 570   4) 15-07-2020 11:52
( PM )
Quote:
[..]


Je omschrijft letterlijk elke singleplayer adventure / rpg / action-game ooit. Waarom had juist Sucker Punch het hele genre op z’n kop moeten zetten en vernieuwen dan?


Om je punt nog sterker te maken, Sucker Punch heeft dusdanig veel dingen toegevoegd die ik nog niet bij andere spellen gezien heb.
Te noemen: de wind die je begeleid, gouden vogels en vossen die je naar geheime plekken leiden, heiku's die je kunt maken, hotsprings die je levensbalk vergroten en bamboe stokken doorsnijden om je focus te vergroten.
Ik kan nog doorgaan, maar beter dat we het spel spelen.
avatar van MisAnTroop
MisAnTroop ( 143 ) 15-07-2020 15:10
( PM )
Veel comments die zeggen dat we dit allemaal al gezien hebben, maar zo kun je iedere game wel afserveren natuurlijk. Want wat is er nog origineel tegenwoordig...
Ik heb er eigenlijk wel zin in, dus ben benieuwd...
avatar van Klaudkil
Klaudkil ( 184 ) 15-07-2020 19:04
( PM )
Quote:
Recensie op FOK was toch wel redelijk vernietigend. Ze waren eigenlijk alleen enthousiast over de graphics. Ik haal 'm wel een keer uit de budgetbak.


Lol fok geloven.
😂make up your own mind.
Gelukkig zijn vrijwel alle revieuws positief.
avatar van Blaxtard
Blaxtard ( 409 ) 15-07-2020 19:04
( PM )
Heb er geen 60 eu voor over. Ziet er wel tof uit
avatar van FOX-Inc
FOX-Inc ( 794 ) 16-07-2020 00:23
( PM )
Quote:
Heb er geen 60 eu voor over. Ziet er wel tof uit

Idem, mooi voor later (lees: goedkoper)
avatar van Neo-Geo
Neo-Geo ( 437 ) 16-07-2020 00:56
( PM )
Vind dit een 7.5 / 10
avatar van Neo-Geo
Neo-Geo ( 437 ) 16-07-2020 01:02
( PM )
Quote:
Same old same old. Deze game komt bij mij over als; Weer op je paard onderweg naar dorp x voor een stukje van het verhaal. Tussendoor eventjes wat slechterikken afslachten met hier en daar een side quest. Eenmaal aangekomen in het dorp mag je de shit die zich daar afspeelt oplossen en krijg je aanwijzingen voor het volgende dorp/ locatie waar het hele riedeltje van hierboven weer wordt
herhaald.

Ach... Misschien word ik te oud.


Het kan zoveel interessanter gemaakt worden. Door bijv elementen als “war” toe te voegen. Waarin je je fort moet verdedigen of hele veldslagen hebt. Een heaven or hell mode waarin je ook de onderwereld in gaat en demonische krachten krijgt. Ik noem maar wat. Deze game is gewoon weer eens veel te basic en dat ligt niet aan jou
avatar van Sephi
Sephi ( 258 ) 17-07-2020 10:32
( PM )
Ik hou van de Japanse setting, ik ga ‘m iig (hopelijk) vanavond lekker spelen en zie wel of het snel verveeld of niet.
Wat ze wel goed doen is dat het geen ‘numbers-game’ wordt zoals de laatste Assassin’s Creeds zodat je progressie puur afhankelijk is van je level.
avatar van KonkeyDong
KonkeyDong ( 1398 ) 17-07-2020 12:13
( PM )
Fijne review!

Met betrekking tot de discussie daaronder... Uit nagenoeg elke review komt hetzelfde naar voren. Spelen dingen zoals immersion en setting een grote rol voor je, dan ga je je heel erg vermaken. Speel je een game alleen voor grensverleggende gameplay, dan wordt het een sterke zes.

Denk niet dat je het ooit met elkaar eens wordt over deze game.
avatar van Jmdeking
Jmdeking ( 40 ) 18-07-2020 13:27
( PM )
Weet je waarom er veel comments zijn over dat we dit allemaal al gezien hebben is omdat deze game developer een vrij traditionele game gemaakt heeft wat wil zeggen, doe deze sidequest loop met iemand mee, luister af en ga weer terug. Het is repetitief te noemen met een mooi buitenkantje.
Enemy's staan soms in het niets te staan totdat je ze aanvalt, kleine bomen kan je recht doorheen rennen met je paard en animaties zijn soms met bijna een slordigheid gemaakt, het ontbreekt daarmee aan detail iets wat bij The last of us 2 tot in perfectie is toegepast. Dit maakt en geeft een gevoel bij de game dat het een van de vele games zijn die het genre niet ontstijgt en daarmee constant het gevoel geeft dat je een game aan het spelen bent met game waarheden en feiten dat is jammer en een gemiste kans want het zwaardvechten is enorm goed, de graphics stijl is speciaal te noemen en de verhalende verhalen uit het oude japan zijn heel mooi gedaan. Ik geef de game een 7,5, heb het met plezier gespeeld.