Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App
Halo 5: Guardians (XboxOne)
85 100 1

Review Halo 5: Guardians (XboxOne)



De Halo-serie en ik hebben een lange weg afgelegd door de jaren heen. Het was een weg met vooral hoogtepunten, maar na de overname door 343 Industries leek de serie toch echt even zoekende. Aangezien het eerste deel uit de Halo-serie voor mij dé reden was om geen PS2 maar een Xbox aan te schaffen, hoopte ik een beetje van die magie te kunnen herbeleven bij de tweede poging van de nieuwe ontwikkelaar in de vorm van Halo 5: Guardians.

Een goed begin…
Zoals de titel al doet vermoeden, begint Halo 5: Guardians goed. Wat zeg ik, de game opent gewoon fantastisch met een ‘one-shot’ filmische cutscene die doet denken aan het begin van de meest recente Avengers film. Net als in die film strijd je niet alleen, want in Halo 5: Guardians werk je in teamverband. In deze eerste missie kruip je in de huid van de Spartan genaamd Jameson Locke, die samen met zijn teamgenoten Buck, Tanaka en Vale, Fireteam Osiris vormt. Vanaf het moment dat je de controle over Locke krijgt, zul je je een weg moeten banen langs hordes vijanden om deze actievolle eerste missie tot een goed gevolg te brengen. Zo lijkt het begin dus inderdaad al het halve werk te zijn, maar Halo zou Halo niet zijn als de actie zich niet snel zou verplaatsen naar John 117, oftewel de Master Chief.



Een kat-en-muisspel
Zonder de game van alle kanten te willen spoilen, kan ik vertellen dat de Master Chief besluit om de bevelen van de UNSC te negeren en samen met het Blue Team zijn eigen mysterieuze missie te plannen. Dat laat Chief’s werkgever natuurlijk niet gebeuren en Fireteam Osiris wordt ingeschakeld om de Master Chief en zijn team terug te halen. Zo beland je in een kat-en-muisspel tussen Locke en Team Osiris aan de ene kant en de Master Chief en Blue Team aan de andere kant. Een interessante insteek die zijn hoogtepunt kent met een botsing tussen beide heren, ondanks dat beide teams streven naar hetzelfde doel: het redden van de mensheid. Toch komt dit gegeven niet helemaal uit de verf, omdat de verdeling in speeluren tussen beide karakters te veel uit balans is. Je zou hierbij verwachten dat je dan waarschijnlijk wel het meest met de Master Chief aan de slag kunt, maar niets is minder waar. Je zult zelfs tweederde van de missies met Locke en Fireteam Osiris doorbrengen en ook al is het zeker een bikkelhard team, het heeft niet het legendarische effect dat de Master Chief alleen uitstraalt. Ondanks dit levert 343 Industries een prima singleplayer ervaring af die, wat mij betreft, wel wat langer had mogen duren dan de 10-15 uurtjes op de Normal/Heroic moeilijkheidsgraden.

Spartan Upgrades
Op het gebied van de gameplay zijn er een aantal upgrades aan de Spartan uitrusting doorgevoerd, die een behoorlijke impact hebben op de single- en multiplayer-ervaring. Je hebt bijvoorbeeld de beschikking over de Ground Pound (een Mario-achtige vuistslag op de grond), de Spartan Charge (een bodycheck om tegenstanders en muren omver te beuken) en de Slide (een sliding om snel in veiligheid te komen). Nog belangrijker zijn het zogeheten Clambering (een klim-move waarbij je hoger gelegen richels en platformen kunt bereiken), de nieuwe manier van Smart Scoping (die zit nu onder de linker trigger), ongelimiteerde Sprint (waarbij je schild niet herstelt) en je Thruster Pack (waarmee je een soort dash/dodge-effect creëert). Ook al gebruikte ik de Ground Pound zelden, de andere opties en upgrades zijn wel degelijk verbeteringen die de Spartans als gegoten zitten. Bovendien zorgt het werken in teams voor een andere dynamiek in de gameplay, waarbij je dagen als eenzame Rambo er waarschijnlijk op zullen zitten. Je kunt je teamgenoten bijvoorbeeld de opdracht geven om de tegenstander in de ene flank aan te vallen, zodat jij ze vervolgens vanuit de andere flank weet te verrassen. Ook kunnen teamgenoten je weer oplappen wanneer je gewond bent, maar hierin blijkt iets te vaak dat ze niet hebben opgelet in de oorlogsdokter-klas.



Deukjes in de Halo Ring
Een tegenstander op twee meter afstand is op zo’n moment bijvoorbeeld niet belangrijk meer, want het doktertje spelen staat op één! Zo zag ik mijn hulpvaardige teamgenoten behoorlijk vaak het loodje leggen. De tegenvallende A.I. valt ook op in de gevechten op de hogere moeilijkheidsgraad, want ook daar blinken ze niet uit door hun Spartaanse strijdkwaliteiten. Een van de grootste minpunten is echter het gemis van de splitscreen co-op. Halo was voor mij namelijk altijd dé game bij uitstek om lekker met een vriend op de bank te spelen. De keuze om voor een stabiele 60fps te zorgen en deze offline functie te laten vallen, kan ik dan ook maar moeilijk begrijpen. De campagne in online co-op spelen is natuurlijk wel mogelijk en dit werkt dan ook heerlijk, maar Halo en offline co-op horen gewoon bij elkaar.

Multiplayer Madness
In de multiplayer valt daarentegen alles op zijn plaats, want deze steekt gewoonweg ouderwets fantastisch in elkaar. De bekende spelmodi zijn bij elkaar gegooid in de Arena, waar je Slayer, Team Slayer, Capture The Flag en het nieuwe Breakout kunt vinden. In deze laatste modus vecht je in teams van vier tegen vier tot de dood. En dan ook letterlijk, want ben je dood dan blijf je dood. Wel is het jammer dat bekende modi als Juggernaut, Infection, Oddball en King of the Hill dan weer ontbreken, maar het nieuwe Warzone maakt dat meer dan goed.

In deze nieuwe modus ga je in een team van twaalf een ander team te lijf, waarbij er tijdens de match werkelijk van alles kan gebeuren. Je kunt punten verdienen door je basis te verdedigen, de vijandelijke basis aan te vallen, specifieke delen in de map te bezetten, opgedoken NPC’s (zowel de Covenant als de Prometheans) neer te maaien of gewoon je online vijanden een Halo boven hun hoofd te bezorgen. Deze potjes kunnen wat lang duren, maar voor het snellere potje is er daarom Warzone Assault. Hierbij moet je de ene keer de vijandelijke basis aanvallen, terwijl je het potje erop je eigen basis weer verdedigt. Een andere slimme toevoeging is het Requisition (REQ) systeem, waarmee je steeds betere voertuigen, wapens, of uiterlijke upgrades kunt krijgen door REQ punten te verdienen. Met deze punten koop je REQ pakjes waar vervolgens weer allerlei kaartjes in zitten. De kaarten die je uiterlijke verschijning veranderen zijn in alle multiplayer-modi te gebruiken, de overige kaarten zijn alleen in te zetten tijdens Warzone matches. Het moge duidelijk zijn: Warzone gaat voor heel veel online Halo-fun zorgen!



Waar voor je geld?
Halo 5: Guardians kent een zeer behoorlijke singleplayer-ervaring, die door het gemis aan offline co-op en de korte duur net niet voor het wow-effect weet te zorgen. Ook levert de verplichte aanwezigheid van je wat dommige teamgenoten en het feit dat je tweederde van de tijd met Locke in plaats van de Master Chief rondloopt, net wat minder Halo-magie op dan ik zou willen. Daartegenover staat wel weer een episch verhaal, de zeer soepele gameplay met een aantal zeer slimme aanpassingen en een multiplayer-gedeelte dat ouderwetse Halo-geweldigheid ademt. Het bezorgt je misschien niet het: “Hal(l)o wat een game”-effect, maar Halo 5: Guardians is wel gewoon weer een zeer vette Halo game, die ik iedere Xbox One-bezitter kan aanraden.

 

Deze review is geschreven door Frido van der Wal.
 
 
 

 

Oordeel Halo 5: Guardians (XboxOne)

  • Graphics 85
  • Gameplay 85
  • Originality 80
  • Sound 85
  • Replay 90
  • Eindcijfer 85

Aantal keer bekeken: 6741 

Laagste 3 prijzen voor Halo 5: Guardians (XboxOne)

19.40 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Lamar Games 9.7
€  15.95€ 3.45   € 19.40
Nedgame.nl 8.7
€  18.00€ 1.99   € 19.99
Gameshop Haniel n.b.
 
€  24.99€ 1.99   € 26.98

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Typhoon20
Door Typhoon20 (495 reacties) op 14-11-2015 01:56
( PM )
Gameplay had imo 90 mogen zijn (beste gameplay en multiplayer in de Halo reeks imo) en misschien sound ook (Kazuma is een genie) maar voor de rest een mooie review. Het enige minpunt voor mij was het verhaal voor de rest is alles top.
avatar van Malistix
Door Malistix (1091 reacties) op 14-11-2015 08:33
( PM )
ik koop hem wel een keertje voor 20 euro ergens, ik heb geen xbox live gold en wil best door de campaign spelen maar dan ben ik er klaar mee en de singleplayer klinkt niet als het beste gedeelte van het spel.
avatar van SGT xan
Door SGT xan (2952 reacties) op 14-11-2015 09:40
( PM )
Quote:
ik koop hem wel een keertje voor 20 euro ergens, ik heb geen xbox live gold en wil best door de campaign spelen maar dan ben ik er klaar mee en de singleplayer klinkt niet als het beste gedeelte van het spel.


Komende week is Halo 5 volgens de prijsreacties maar €29,99 bij Game Mania. Dat is het spel zeker waard ;)
avatar van MarkD
Door MarkD (308 reacties) op 14-11-2015 11:11
( PM )
Helemaal met de review eens. Meest kwalijke vind ik dat je werkelijk niks over fireteam Osiris te weten komt, hoogstens wat losse flodders. Ook Master Chiefs collega's blijven gezichtloze actiefiguurtjes. De "spannende jacht" tussen de 2 teams is echt een lachertje. Maar dan ook écht een lachertje. En met dat gezegd hebbende, is er behalve co op (waar ik persoonlijk niet zo van hou) geen enkele reden om er geen spannende Master Chief tocht van te maken. Jammer!

Pro tip: omdat de rode draad van dit verhaal op interessante wijze alles klaar zet voor een mogelijk hele toffe conclusie in Halo 6, zou ik deze game lekker 1 week voor de release van die game voor een tientje op de kop tikken. Zo kom je niet zo bedrogen uit.

Ik heb een zure nasmaak aan de (bloedmooie) campaign!
avatar van Unlikelyend
Door Unlikelyend (116 reacties) op 14-11-2015 11:16
( PM )
Quote:
[..]


Komende week is Halo 5 volgens de prijsreacties maar €29,99 bij Game Mania. Dat is het spel zeker waard ;)


Bron?
avatar van M-iichel
Door M-iichel (266 reacties) op 14-11-2015 11:39
( PM )
Quote:
[..]


Bron?


inderdaad, bron? want als hij voor die prijs verkocht gaat worden dan ga ik even 1tje halen
avatar van SGT xan
Door SGT xan (2952 reacties) op 14-11-2015 11:52
( PM )
Quote:
[..]


inderdaad, bron? want als hij voor die prijs verkocht gaat worden dan ga ik even 1tje halen


Vanuit de prijsreacties:
Quote:
Door [User is offline] Kingsoldier (565 reacties) op 13-11-2015 19:02
( Quote | PM )
€29,98 Bij Gamemania Folderaanbieding:27t/m30 november


Deze prijs zou dus over 2 weken pas gelden en niet komende week zoals ik eerder zei. Waar Kingsoldier de acties vanaf heeft gehaald, weet ik ook niet, maar ik ga ervan uit dat ze kloppen.
avatar van ChristianHere
Door ChristianHere (1501 reacties) op 14-11-2015 11:55
( PM )
Volgens mij brengt hij folders rond, vandaar
avatar van Unlikelyend
Door Unlikelyend (116 reacties) op 14-11-2015 11:56
( PM )
Zonder bron ga ik nergens vanuit ;)
avatar van Malistix
Door Malistix (1091 reacties) op 14-11-2015 13:35
( PM )
€29,99 klinkt aardig maar ik vind game mania een erg onvriendelijke winkel, paar keer slecht geholpen, dus daar haal ik echt niks meer ookal geven ze het gratis weg.
avatar van Pietdepad
Door Pietdepad (1995 reacties) op 14-11-2015 14:09
( PM )
Quote:
Helemaal met de review eens. Meest kwalijke vind ik dat je werkelijk niks over fireteam Osiris te weten komt, hoogstens wat losse flodders. Ook Master Chiefs collega's blijven gezichtloze actiefiguurtjes. De "spannende jacht" tussen de 2 teams is echt een lachertje. Maar dan ook écht een lachertje. En met dat gezegd hebbende, is er behal

ve co op (waar ik persoonlijk niet zo van hou) geen enkele reden om er geen spannende Master Chief tocht van te maken. Jammer!

Pro tip: omdat de rode draad van dit verhaal op interessante wijze alles klaar zet voor een mogelijk hele toffe conclusie in Halo 6, zou ik deze game lekker 1 week voor de release van die game voor een tientje op de kop tikken. Zo kom je niet zo bedrogen uit.

Ik heb een zure nasmaak aan de (bloedmooie) campaign!


In de algemene topic is het ook al een paar keer vermeld maar 343 studios gaat er van uit dat je bekend bent met het halo universun dmb de boeken comics en zelfs tv series.

Lock en zijn firetean komen al eerder voor in een film. En er is zat bekend over blue team. Kijn anders de fall of reach animated serie op youtube. Dan krijg je een mooi duidelijk beeld van zowel de master chief als de leden van blue team
avatar van MarkD
Door MarkD (308 reacties) op 14-11-2015 14:43
( PM )
Bedankt voor de tip, Piet! Daar ga ik me zeker eens in verdiepen.

Ik blijf echter van mening dat een developer nooit mag "eisen" dat dat je voor de volledige ervaring ook boeken en films moet lezen en kijken. Ik heb Halo 1 t/m 4 en Reach gespeeld, dat zou toch voldoende moeten zijn. Misschien overdrijf ik een beetje. Ik had gewoon liever met Master Chief een spannend (eenzaam) avontuur beleefd.
avatar van Tallon 4 NL
Door Tallon 4 NL (1253 reacties) op 14-11-2015 15:43
( PM )
De SP, die ik bijna uit heb gespeeld is werkelijk de minste SP HALO ooit imo.
De Warden gevechten begonnen compleet op mijn zenuwen te werken.
60 FPS is heerlijk maar grafisch vind ik het niet echt geweldig.

MP is dan wel weer heel vet.

Grootste probleem vind ik: de game voelt, ook door ADS, niet meer als HALO.
avatar van Poltergeist81
Door Poltergeist81 (377 reacties) op 14-11-2015 16:08
( PM )
Ik doe niet zo veel met het verhaal, maar vond hem echt heerlijk spelen.
Het enige minpunt vond ik mijn teamleden die voor jan met de korte achternaam meededen.
avatar van Cynch
Door Cynch (218 reacties) op 14-11-2015 18:16
( PM )
Singleplayer: Het verhaal is ongeloofwaardig en saai, de AI van je teammates is om te huilen en je speelt nauwelijks als de masterchief. Wat mij betreft op dit vlak een dikke onvoldoende.

Multiplayer: De balance is prima. Game modes zoals slayer zijn een genot om te spelen. Jammer dat de map rotatie zo slecht is. Je krijgt telkens dezelfde maps. Helaas verpesten de requisitions het in andere game modes voor mij. Dit pay-to-win model staat me niet aan. Voor de mensen in ontkenning: meer wapens/voertuigen tot je beschikking is een voordeel. De multiplayer krijgt van mij een 7.
avatar van Ruzzles
Door Ruzzles (29 reacties) op 14-11-2015 18:58
( PM )
Quote:
Singleplayer: Het verhaal is ongeloofwaardig en saai, de AI van je teammates is om te huilen en je speelt nauwelijks als de masterchief. Wat mij betreft op dit vlak een dikke onvoldoende.

Multiplayer: De balance is prima. Game modes zoals slayer zijn een genot om te spelen. Jammer dat de map rotatie zo slecht is. Je krijgt telkens dezelfde maps. Helaas verpesten de requisitions het in andere game modes voor mij. Dit pay-to-win model staat me niet aan. Voor de mensen in ontkenning: meer wapens/voertuigen tot je beschikking is een voordeel. De multiplayer krijgt van mij een 7.


Het REQ systeem is in geen enkele manier Pay to Win
avatar van MarkD
Door MarkD (308 reacties) op 14-11-2015 19:34
( PM )
Nog even een disclaimer: ik vond Halo 4 de beste campaign sinds Halo 1! Een grafisch fantastisch Halo verhaal waarin het slepende 1, 2, en 3 verhaal eindelijk volle vaart werd voortgezet.
avatar van Assaultpr0
Door Assaultpr0 (896 reacties) op 14-11-2015 21:45
( PM )
Aangezien meerdere mensen hun mini-reviews neerplanten: na +- 18 uur single player (Legendary en Heroic) en 80 uur multiplayer:

SP: Het verhaal is niet zo slecht als mensen beweren. Het geheel is voor niet boekenlezers makkelijker te volgen dan Halo 4. Het verhaal is wel veel beter als je wel de boeken gelezen hebt, maar het is niet hoogstaand. Zeker niet het slechtste verhaal in een Halo game ooit (die titel behoord Halo 4 toe) maar geweldig is het niet, hoewel Halo in de games eigenlijk nooit echt een geweldig verhaal heeft gehad (de overige canon zorgt eigenlijk vooral daarvoor).

De gameplay van de SP is wel heel erg goed, en een van mijn favorieten binnen Halo. De game is semi-lineair, maar wel met veel open slagvelden en verschillende paden, zowel horizontaal alsook verticaal. Dat zorgt voor veel dynamiek en lekker veel afwisseling. Het enige wat ik echt niet chill vond qua gameplay waren de diverse boss battles.

Multiplayer: De beste multiplayer Halo sinds Halo 2. There, I've said it. Deze multiplayer is echt fantastisch. De nieuwe abilities voegen enorm veel toe aan de game, de balans is echt perfect en de meeste maps spelen erg lekker weg. Erg jammer van de drollen die er tussen zitten (ik kijk naar jullie Orion en Pegasus). Daarnaast zijn het ook niet echt memorabele maps of klassiekers. Daar heeft 343I nog duidelijk moeite mee: map design. Het speelt op zich prima, maar qua design is het allemaal maar een grijze massa. Erg jammer, maar gezien de enorm goeie gameplay zit ik er persoonlijk niet zo mee.

Warzone is een hele leuke toevoeging en ik speel het redelijk regelmatig, gezien het de enige social playlist is. Een minpunt voor deze game, want als ik geen full team online hebt, speel ik liever Social. Iets wat in deze game helaas nog niet kan.

Het Req systeem is geniaal en zeker niet pay2win in Warzone. Je verdient, als je geen kont op je hoofd hebt, redelijk snel Req points als je alleen warzone speelt en Bronze Req's koopt, heb je binnen no time goeie power weapons. Ik speel vooral voor de cosmetische unlocks, gezien ik meer van de Arena ben, maar verslavend is het zeker
avatar van Groenteboer
Door Groenteboer (5891 reacties) op 15-11-2015 00:18
( PM )
Quote:
Nog even een disclaimer: ik vond Halo 4 de beste campaign sinds Halo 1! Een grafisch fantastisch Halo verhaal waarin het slepende 1, 2, en 3 verhaal eindelijk volle vaart werd voortgezet.

Met jouw kan ik samen een biertje drinken, Halo 4 vond ik eigenlijk net zo goed/beter dan Halo 1. Heel het internet is het daar vaak niet mee eens.
Halo 5 haal ik met een aanbieding, ik heb geen Xbox Live meer dus heb alleen wat aan de SP, als je ouder wordt heb je minder tijd om te gamen...
avatar van Darynn
Door Darynn (386 reacties) op 15-11-2015 09:06
( PM )
Ik vond het verhaal niet slecht. Het was niet de beste maar ook zeker niet de slechtste. Als je veel Master Chief wil spelen dan zal je inderdaad deze game minder vinden. Ik durf het bijna niet te zeggen maar de multieplayer vind ik tot nu toe het beste van allemaal.
avatar van MarkD
Door MarkD (308 reacties) op 15-11-2015 09:38
( PM )
Proost, groenteboer! Wel grappig dat de meningen zo verdeeld zijn. Ik heb het idee dat veel mensen 343i niet vertrouwden en er erg negatief in zijn gegaan.

Halo 6 word spectaculair!
avatar van Cynch
Door Cynch (218 reacties) op 15-11-2015 11:22
( PM )
Quote:
[..]
Het REQ systeem is in geen enkele manier Pay to Win

Als je maar genoeg betaald heb je elk voertuig en wapen altijd tot je beschikking. Als je gewoon speelt krijg je dat niet. Zelfs als je het elke avond speelt zoals mij krijg je dat nog niet.
avatar van MarkD
Door MarkD (308 reacties) op 15-11-2015 20:01
( PM )
Wat cynch zegt is toch echt de waarheid. Als je een enorme portemonnee hebt, heb je grote voordelen in de MP van Halo 5.

Je hoeft geen geld uit te geven om lol te hebben, maar het helpt je zeker wel.
avatar van Eshura
Door Eshura (157 reacties) op 15-11-2015 22:03
( PM )
Ik vind Halo alleen wat minder doordat iedereen veel sneller dood gaat..
avatar van Assaultpr0
Door Assaultpr0 (896 reacties) op 15-11-2015 23:41
( PM )
Quote:
Wat cynch zegt is toch echt de waarheid. Als je een enorme portemonnee hebt, heb je grote voordelen in de MP van Halo 5.

Je hoeft geen geld uit te geven om lol te hebben, maar het helpt je zeker wel.


*In warzone, wat ook al zeer twijfelachtig is. In Arena maakt het NIETS uit hoeveel geld je in de game smijt.