Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App
Hyrule Warriors: Legends (3DS)
78 100 1

Review Hyrule Warriors: Legends (3DS)

Anderhalf jaar geleden verscheen Hyrule Warriors op de Wii U. Nu brengt Nintendo een uitgebreide port uit op de 3DS. Biedt Hyrule Warriors Legends (HWL) genoeg vernieuwingen en weet Tecmo Koei de gameplay goed over te zetten, of stelt het spel teleur? Ik zocht het voor je uit.

Hyrule Warriors is een combinatie van de gameplay van Dynasty Warriors met de sfeer en thema’s van een Zelda titel. Deze zogenaamde ‘Musou’ titels staan vooral bekend om redelijk simplistisch hak- en slagwerk. Maar doordat Tecmo Koei de bekende Zelda-elementen aan de gameplay heeft toegevoegd, weet HWL ook langer de aandacht vast te houden. Met deze port van de Wii U-versie zijn er bovendien, naast alle eerder uitgebrachte DLC van de console versie, nog aan aantal andere dingen toegevoegd.



“Nieuwe” personages
Een van de belangrijkste toevoegingen die Legends biedt is een vijftal nieuwe personages. Hoewel nieuw, fans van de Legend of Zelda serie herkennen Toon Link, Tetra en Daphnes natuurlijk uit The Wind Waker. Maar ook Skull Kid is dit keer van de partij. Het enige echt nieuwe personage dat met deze port is toegevoegd is Linkle. Deze dame bezit een tweetal kruisbogen en heeft een vechtstijl die een beetje op Gun Kata lijkt. Zowel Linkle als The Wind Waker hebben hun eigen levels gekregen in de Legend Mode, wat voor HWL de verhaalmodus is. Naast de Legend Mode is er ook nog een Free Mode, waar je alle vrijgespeelde personages kunt kiezen en levels kunt herspelen voor rupees (geld). Het leuke aan de vijf vrijgespeelde personages is dat elk exemplaar van het spel een code voor de Wii U-versie heeft, waardoor je deze nieuwe DLC ook daar kunt gebruiken.

De modus waar je ongetwijfeld de meeste tijd zult doorbrengen is Adventure Mode. Deze modus speelt zich af op de wereldkaart van het originele Legend of Zelda op de NES, waarbij elk vlakje een level is waar specifieke eisen en doelen aan verbonden zijn. Zo kan het gebeuren dat je een level alleen kunt spelen met Toon Link, of dat elke klap van een tegenstander inhoudt dat je al je hartjes kwijtraakt. Met het voltooien van missies verdien je hartjes, speel je gouden spinnen vrij en verdien je item-kaarten die je kunt gebruiken op andere vlakken van de kaart. Met bommen kun je bijvoorbeeld geheime ruimtes ontdekken door een muur op te blazen, ijs-pijlen gebruik je om ringen van vuur te doven, de hookshot om nieuwe gebieden te bereiken en een handschoen kun je gebruiken om in specifieke stukjes grond te graven. Gebruik je zo’n item-kaart op de juiste plek, dan krijg je extra beloningen bij het voltooien van de missie.


My Fairy
Die beloningen lopen uiteen van hartstukjes, complete hartjes, nieuwe kostuums voor je personages en  vrij te spelen personages die je in alle andere modi kunt gebruiken. Maar één van de echt nieuwe elementen is de My Fairy Mode. Op een handjevol locaties kun je namelijk een extra fee vinden. Deze feeën kun je vervolgens allemaal soorten voedsel geven, aankleden met accessoires en nieuwe skills aanleren. Het levert niet al te veel op qua diepgang, maar het zorgt af en toe wel voor een leuke afleiding. Bovendien kunnen de skills die je op deze manier vrijspeelt bij sommige uitdagende levels net het verschil maken tussen leven of dood. Elke fee heeft verder een element zoals vuur, elektriciteit of water, wat het uitspelen van levels een stuk makkelijker (of moeilijker, als je het verkeerde element kiest) kan maken. Hoe de My Fairy Mode nu precies vrijgespeeld moest worden vond ik overigens nogal onduidelijk, want ik liep hier eigenlijk puur toevallig tegenaan toen ik in een bepaald level een potje kapot sloeg en een flesje met een fee erin vond.


Team-up
Naast de My Fairy Mode biedt HWL ook een aantal gameplay-toevoegingen tijdens de gevechten zelf. Zo kun je door middel van het touchscreen wisselen tussen door jou gekozen personages. Dit geldt overigens niet voor elk level, want er zijn ook maps waar je aan een enkel personage gekoppeld bent. In de levels waar het wisselen wel toegestaan is, maakt dit het behalen van specifieke eisen voor beloningen een stuk beter te doen. Zo zijn er in de Adventure Mode bijvoorbeeld levels waar je een A-rank moet halen met een specifiek personage om een hart te verdienen. Stel dat Zant een hart-uitbreiding krijgt bij een A-rank, maar dat je veel liever met Link en zijn meesterzwaard door de vele goblins heen wilt snijden. Dan kun je, op voorwaarde dat Zant in je team zit, met Link een A-rank halen en alsnog de beloning voor Zant verdienen. Het zorgt ervoor dat je bepaalde extra’s wat sneller verdient, maar het betekent ook dat sommige personages, die je wat minder liggen, wat links blijven liggen qua experience en wapens. Gelukkig kun je dan altijd nog rupees gebruiken om deze personages te boosten.

Een andere toevoeging op het gebied van gameplay is de Team-Smash power-up. Als je meerdere teamleden bij elkaar laat komen worden de aanvallen van alle personages sterker. Zo gaat je Magic-voorraad een stuk langer mee, doen je aanvallen meer schade en worden de eindbazen een stuk sneller geveld.


No New 3DS? No 3D
Een van de dingen die tijdens het spelen al snel opvalt, is dat HWL prima draait op de New 3DS. Ik vond het stereoscopisch 3D-effect echter niet bepaald de moeite waard, aangezien de levels redelijk kaal zijn en er weinig gebruik wordt gemaakt van speciale effecten tijdens het spelen. In de handleiding van het spel staat ook nog  eens opgemerkt dat oude generatie Nintendo 3DS modellen geen gebruik kunnen maken van het 3D-effect. Of dit ook echt het geval is, kon ik helaas niet testen aangezien ik mijn oude model bij de lancering van de New 3DS XL heb ingeruild. Toch is het bijzonder te noemen dat hier nauwelijks over gerept is in persberichten van Nintendo. Want als dit spel dus eigenlijk een New 3DS exclusive is qua features, dan kan ik me voorstellen dat mensen met een oud model zich een beetje bekocht zullen voelen wanneer ze het spel niet in 3D kunnen spelen.

Content in overvloed
Hyrule Warriors Legends biedt een enorme hoeveelheid content om vrij te spelen. Met vijfentwintig personages om uit te kiezen, meerdere wapens die je kunt verzamelen en een enorme hoeveelheid locaties gebaseerd op de games uit de serie kun je hier letterlijk honderden uren zoet mee zijn. Inmiddels heeft Nintendo ook al een seizoenspas aangekondigd met DLC van Link’s Awakening, Phantom Hourglass & Spirit Tracks, A Link Between Worlds en een Masterquest voor The Wind Waker. Elk van deze pakketten zal nieuwe wapens, levels en personages bevatten. Deze seizoenspas is in drie verschillende versies te vinden (3DS, Wii U+3DS en Wii U) en de DLC kan ook afzonderlijk gekocht worden. Maar zelfs zonder deze uitbreidingen valt er genoeg te doen in Hyrule Warrior Legends. Als deze seizoenspas op de 3DS de lijn van de Wii U-seizoenspas van afgelopen jaar aanhoudt, dan zal de levelcap van 99 voor elk personage ook snel opgehoogd worden naar 255.

Conclusie
Hyrule Warriors Legends is een game die zowel bij fans van Zelda als Dynasty Warriors in de smaak zal vallen. Mensen die de Wii U-versie gespeeld hebben zullen zich vooral af moeten vragen of ze een portable ervaring met iets mindere graphics (maar eenzelfde grote hoeveelheid content) de moeite van een aanschaf waard vinden. In tegenstelling tot veel Dynasty Warriors-titels, bleef ik bij Hyrule Warriors op de Wii U al geregeld terugkomen om nieuwe wapens te verzamelen of characters sterker te maken. Dat is bij de 3DS-versie gelukkig precies hetzelfde verhaal. De korte gevechten zijn in veel opzichten juist zeer geschikt voor een treinreis, busrit of een trip met het vliegtuig. Dat de oude 3DS-systemen de graphics soms maar moeilijk op het scherm weten te toveren en dat de gameplay voor nieuwkomers wat eentonig kan worden, zijn eigenlijk de enige minpunten van Hyrule Warriors Legends. Ben je óf fan van Zelda, óf fan van Dynasty Warriors? Dan moet je deze game zeker proberen. Vind je beide series leuk? Dan kun je Hyrule Warriors Legends blind aanschaffen zonder er spijt van te krijgen en mag je bij het eindcijfer rustig een heel punt (10) toevoegen.

 

Deze review is geschreven door Gerard Olsder.

 

Oordeel Hyrule Warriors: Legends (3DS)

  • Graphics 75
  • Gameplay 75
  • Originality 70
  • Sound 75
  • Replay 95
  • Eindcijfer 78

Aantal keer bekeken: 4068 

Laagste 3 prijzen voor Hyrule Warriors: Legends (3DS)

29.99 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Nedgame.nl 8.7
€  28.00€ 1.99   € 29.99
Gameshop Twente 7.5
€  29.00€ 1.88   € 30.88
YGZ.nl 9.4
€  35.50€ 0.00   € 35.50

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van DaggieWaggie
Door DaggieWaggie (25931 reacties) op 05-04-2016 08:17
( PM )
Quote:
Hoe de My Fairy Mode nu precies vrijgespeeld moest worden vond ik overigens nogal onduidelijk, want ik liep hier eigenlijk puur toevallig tegenaan toen ik in een bepaald level een potje kapot sloeg en een flesje met een fee erin vond.

Klopt. Die krengen zitten verstopt in vazen. In het beloningen overzicht kan je zien in welke levels ze zitten verstopt. Als je je eerste fee hebt gevonden komen trouwens pas alle My Fairy beloningen als eten en kledij op de kaart te staan.

Quote:
Stel dat Zant een hart-uitbreiding krijgt bij een A-rank, maar dat je veel liever met Link en zijn meesterzwaard door de vele goblins heen wilt snijden.

Wie van jullie wilt niet met Zant spelen? Wie? Wie?!

Wel een net eindcijfer; Het is een leuk spel en het voelt goed om als Ganondorf, Zant, Ghirahim, Cia, Volga, Wizzro en Skull Kid (want wie wilt er nou spelen als de goederik?) hordes vijanden van de kaart te vegen met die 'ene' aanval (je weet wel welke ik bedoel). Adventure mode blijft boeiend maar als je niet in bent voor een grindfest van levels en badges door dezelfde kaart keer op keer op keer op keer op keer te spelen moet je het links laten liggen.
avatar van Mangamusicfan
Door Mangamusicfan (673 reacties) op 05-04-2016 08:38
( PM )

Wie van jullie wilt niet met Zant spelen? Wie? Wie?!
Meest awesome character in de game!
avatar van Thatanas
Door Thatanas (642 reacties) op 05-04-2016 12:05
( PM )
Quote:
Hoe de My Fairy Mode nu precies vrijgespeeld moest worden vond ik overigens nogal onduidelijk, want ik liep hier eigenlijk puur toevallig tegenaan toen ik in een bepaald level een potje kapot sloeg en een flesje met een fee erin vond.
Je kan natuurlijk ook de uitleg lezen, wellicht had je het dan geweten. Kansloos.

Edit Yorn : Hou het een beetje vriendelijk. Dit is nergens voor nodig.
avatar van Ollie1981
Door Ollie1981 (207 reacties) op 05-04-2016 14:38
( PM )
@Thatanas: Dat was juist mijn punt. Het spel legt dat niet uit. En het klopt dat wanneer je in de handleiding gaat zoeken er wel informatie over te vinden is, maar het spel zelf maakt niet duidelijk dat deze fairies in potjes verstopt zitten. Dat had best beter gedaan kunnen worden.
avatar van DaggieWaggie
Door DaggieWaggie (25931 reacties) op 06-04-2016 08:41
( PM )
Quote:
Het spel legt dat niet uit. En het klopt dat wanneer je in de handleiding gaat zoeken er wel informatie over te vinden is

Wie leest er nou nog een handleiding in 2016? Vroeger stond er nog interessante artwork en screenshots in samen met omschrijvingen van de vijanden.

Kennen jullie dit nog? Ik weet niet hoe vaak ik vroeger de plaatjes aan het overtekenen was.


Tegenwoordig krijg je een half a4-tje met een plaatje van de controller met de functies van alle vierhonderdachtendertig knoppen en een tldr versie van het verhaal.
avatar van Thatanas
Door Thatanas (642 reacties) op 06-04-2016 09:40
( PM )
Quote:
@Thatanas: Dat was juist mijn punt. Het spel legt dat niet uit. En het klopt dat wanneer je in de handleiding gaat zoeken er wel informatie over te vinden is, maar het spel zelf maakt niet duidelijk dat deze fairies in potjes verstopt zitten. Dat had best beter gedaan kunnen worden.
Dit staat er letterlijk in de tutorial (heb even de vrijheid genomen om het voor je op te zoeken): 'You will met all kinds of faeries during Adventure Mode battles. These fairies are hidden in various jars in enemy keeps during these battles.'

Veel duidelijker kan het toch echt niet worden hoor.

Oh, en Yorn: ik houd het prima netjes hoor. Maar als een reviewer een statement maakt in een review dat duizenden mensen ongetwijfeld lezen en hier deels zijn oordeel op baseert, dan verwacht ik ook wel dat hij voldoende onderzoek heeft gedaan om dat statement te maken. Blijkbaar gebeurt dat niet altijd, en dat is vrij kansloos. Of je moet een ander woord hebben, gebruik ik dat wel
avatar van Luna
Door Luna (1925 reacties) op 06-04-2016 09:42
( PM )
Dat klopt, maar het spel legt niet uit dat je eerst een specifieke fairy in een specifiek level in een specifieke pot moet vinden voordat je My Fairy mode unlocked. Als je die fairy niet hebt kan je wel leuk fairies verzamelen maar heb je er alsnog niets aan.
avatar van Thatanas
Door Thatanas (642 reacties) op 06-04-2016 09:44
( PM )
Quote:
Dat klopt, maar het spel legt niet uit dat je eerst een specifieke fairy in een specifiek level in een specifieke pot moet vinden voordat je My Fairy mode unlocked. Als je die fairy niet hebt kan je wel leuk fairies verzamelen maar heb je er alsnog niets aan.
Gek dat ik die boodschap wel van tevoren kreeg. Staat aangegeven als reward + een boodschap. Tsjah.

Helaas kan ik daat niet meer opzoeken
avatar van Luna
Door Luna (1925 reacties) op 06-04-2016 09:45
( PM )
Quote:
[..]
Gek dat ik die boodschap wel van tevoren kreeg. Staat aangegeven als reward + een boodschap. Tsjah.

Helaas kan ik daat niet meer opzoeken
In dat level zitten 2 fairies; eentje staat inderdaad aangegeven en die ging ik toen ook unlocken, maar de andere, degene die nodig is voor My Fairy, niet. Ik heb ook op moeten zoeken waar die zat want ik kon um niet vinden. Die zat verstopt in een van de onderste bases.
avatar van Ollie1981
Door Ollie1981 (207 reacties) op 06-04-2016 13:05
( PM )
@Thatanas: Mijn punt is dat het spel qua uitleg geen duidelijk onderscheid maakt tussen Fairies die een betovering opheffen in de verschillende keeps en een Fairy die verstopt zit in een pot om de My Fairy Mode vrij te spelen. Nu zullen er ongetwijfeld spelers zijn die willekeurig alle potjes in een level kapot slaan, maar ik was meer gericht op het behalen van goede rankings in de adventure mode.

Punt blijft hetzelfde: niemand leest de handleiding tegenwoordig meer door omdat games deze dingen normaal gesproken duidelijk uitleggen ingame. Het feit dat dit niet helder is voor veel mensen, en ik de My Fairy mode pas na uren spelen vrijspeelde (nadat ik het online had opgezocht) geeft juist aan dat dit beter kan qua uitleg. Als jij alles perfect gevolgd en gedaan hebt, dan ben je echt een topper. Ik denk alleen dat veel gamers deze uitleg ingame onduidelijk vinden. Daarom noem ik het in mijn tekst.

Oh en wat het doen van research betreft: Ik heb zowel de WiiU versie helemaal kapot gespeeld als ook goed gekeken naar alle nieuwe features die deze 3DS versie biedt. Misschien moet je ook eens online kijken of er meer mensen zijn die het vrijspelen van de My Fairy Mode onduidelijk vinden, want ik ben hier echt niet de enige in. Het feit dat andere reviews hier weinig over zeggen is eerder een bewijs dat ik juist wel research doe als ik stukken schrijf.
avatar van Jorden1506
Door Jorden1506 (370 reacties) op 06-04-2016 13:57
( PM )
Quote:
@Thatanas: Mijn punt is dat het spel qua uitleg geen duidelijk onderscheid maakt tussen Fairies die een betovering opheffen in de verschillende keeps en een Fairy die verstopt zit in een pot om de My Fairy Mode vrij te spelen. Nu zullen er ongetwijfeld spelers zijn die willekeurig alle potjes in een level kapot slaan, maar ik was meer gericht op het behalen van goede rankings in de adventure mode.

Punt blijft hetzelfde: niemand leest de handleiding tegenwoordig meer door omdat games deze dingen normaal gesproken duidelijk uitleggen ingame. Het feit dat dit niet helder is voor veel mensen, en ik de My Fairy mode pas na uren spelen vrijspeelde (nadat ik het online had opgezocht) geeft juist aan dat dit beter kan qua uitleg. Als jij alles perfect gevolgd en gedaan hebt, dan ben je echt een topper. Ik denk alleen dat veel gamers deze uitleg ingame onduidelijk vinden. Daarom noem ik het in mijn tekst.

Oh en wat het doen van research betreft: Ik heb zowel de WiiU versie helemaal kapot gespeeld als ook goed gekeken naar alle nieuwe features die deze 3DS versie biedt. Misschien moet je ook eens online kijken of er meer mensen zijn die het vrijspelen van de My Fairy Mode onduidelijk vinden, want ik ben hier echt niet de enige in. Het feit dat andere reviews hier weinig over zeggen is eerder een bewijs dat ik juist wel research doe als ik stukken schrijf.

Net cijfer, maar apart dat die bij jou geen melding gaf. Zodra ik het vakje boven het beginvakje slecteerde kreeg ik meteen de melding over My Fairy en dat die fairies in potten zaten en hoe je in een level kan zien of er een My Fairy beloning zit.