Job Island (Wii)
75 100 1

Review Job Island (Wii)

Een enorme meteoriet raast op de aarde af en binnen enkele dagen zullen we samen met onze blauwe planeet ten onder gaan. De funky Japanse beat verklapt dat er toch daadwerkelijk reden is tot paniek, zelfs het hoofdkantoor van de Naza (ja, Nasa met een “z”) is lamgelegd door een kleine inslag. Gelukkig is er een kleurrijk getekende, maar oh zo demente, opa die door zijn telescoop het dreigende gevaar ontdekt. Nu is het aan de kinderen Tom en Maya om de wereld te redden van de aanstormende meteoriet. Jij kiest of je met Tom of Maya speelt.

De schrik zit er goed in, aangezien binnen elke dagen de meteoriet zal inslaan op aarde. In deze tijd van nood en wanhoop richten we ons tot het Televisie Winkel Kanaal! Flitsende verkoper Barry prijst op de buis verschillende gadgets aan om de meteoriet te verslaan. Maar gadgets kosten geld dus moet jij flink de handen laten wapperen om geld te verdienen. We hebben nog zeven dagen tot inslag, dat betekent elke dag een andere vacature vervullen. De in totaal vijftig baantjes vormen het hart van Job Island.

Tom en Maya slapen in dezelfde kamer. In deze slaapkamer staat tevens de computer waarop ze elke ochtend een leuke baan kunnen uitzoeken voor die dag. Loop met de Nunchuck de trap op en je komt op het dak. Hier staat de telescoop die vertelt over hoeveel dagen de meteoriet inslaat en hoeveel levenspunten het projectiel heeft. Het is aan jou om met de gadgets van het Televisie Winkel Kanaal de inslag te vertragen of de meteoriet te verslaan. Loop vervolgens de trap af, en je komt via de slaapkamer in de woonkamer. Hier staat de televisie waar je regelmatig zuurverdiende centjes uitgeeft. Tijdens je avontuur vol vacatures zul je gaandeweg meer ontdekken in de woning.

Voordat Tom daadwerkelijk aan de slag gaat, zitten we televisie te kijken in de woonkamer. Op de buis verschijnen vier winkelkanalen met flitsende verkopers. Aanvankelijk begin je met het aanschaffen van outfits. Koop een schort en je kunt als pizzabakker aan de slag. Of koop een vissersoutfit, maatpak of koerierspetje. Kleren maken de man. Met het aanschaffen van de juiste outfit komen nieuwe baantjes beschikbaar op de vacaturecomputer. Naast het kledingkanaal kun je ook prularia aanschaffen als aandenken aan leuke baantjes. Vergeet ook niet om extra hulpmiddelen te kopen op het andere kanaal om het werk makkelijker te maken. Snellere schoenen zijn een verademing voor de koerier. Rot honden. Naast kleding, prularia en hulpmiddelen vormen de gadgets het belangrijkste kanaal. Deze gadgets kunnen de inslag uitstellen of de meteoriet beschadigen. Koop bijvoorbeeld een ruimtewaaier en wapper de aarde een stukje naar achter. Voila, de crisis is weer twee weken uitgesteld.

Als de haan kraait en de zon boven de horizon komt is het tijd om achter de computer te kruipen. Er moet gewerkt worden voor geld, en de vacatures verschijnen op het scherm. Meestal heb je keuze uit negen minigames die elk een beroep uitbeelden. Afhankelijk van je prestaties word je beloond met geld. Zo heb ik een naaimachine compleet laten losslaan met een beloning van 50 cent tot gevolg. Ook heb ik binnen no-time drie vliegtuigen gepoetst en als beloning honderden flappen ontvangen. De games zijn zeer verschillend. Als koerier wandel je met een pakketje langs sprinklers en honden, of je springt uit een vliegtuig om foto’s te schieten van parachutisten. Op het andere moment zit je als bewaker monitoren in de gaten te houden om snoodaards te betrappen met hun hamer. Het vissen waarbij je zelf de boot bestuurt en het net uitwerpt kan ook zeer lucratief zijn. Elke dag speel je een game die je zelf uitkiest op de vacaturecomputer. Daarbij kun je ervoor kiezen om leuke baantjes vaker aan te nemen om tevens ervaringspunten te verzamelen. Word je goed in pizzabaken (lees: speel de game 5 keer) dan is elke gebakken pizza plotseling het dubbele waard. Kassa!

Met het hoesje van Job Island in de hand realiseer ik me twee dingen. Ten eerste zie ik Tom in zijn brandweerpak, dat is ook een leuke minigame. Ten tweede besef ik me dat de Wii overspoeld wordt met minigames. Het is geen toeval dat zowel “Wii” als “minigames” met dubbel i geschreven worden. Ze zijn voor elkaar gemaakt lijkt het wel. Ondanks de concurrentie van games met in de hoofdrol Mii’s of schreeuwende konijnen is Job Island een hartstikke leuke game met een eigen smoel!

Job Island heeft meer te bieden van vermakelijke minigames. Zo heeft de game een hele eigen, leuke kleurrijke stijl. Deze tekenstijl past perfect bij het belachelijke verhaal en de alternatieve muziek. Daarbij plaatst Job Island de speler in een ritme. De game bestaat uit dagen, deze lopen op in weken en maanden. Elke ochtend sta je op en ga je aan het werk. Maar niet op zondag, dan ben je vrij. En je hoeft niet elke dag te werken, je kunt ook voor de televisie gaan hangen. En, dit vind ik persoonlijk erg leuk, sommige dagen hebben een verrassing! Zo komt niet alleen de postbode aan de deur met je laatste aankopen, er gebeurt veel meer. Een duistere vreemdeling biedt je een klus aan tegen driedubbel loon. Soms verslaapt Tom zich en heb je nog maar keuze uit een paar baantjes. Of je moeder heeft een cadeau gekocht of de hond heeft iets in de tuin gevonden. Dit gebeurt niet elke dag maar regelmatig zit er een traktatie tussen.

Je speelt Job Island niet voor niets (virtuele) dagen achter elkaar. Geld verdienen is een stimulans maar ook het vergaren van ervaringspunten pakt goed uit. Ik vind het leuk dat ik daadwerkelijk beter word in mijn werk. Er zijn ook baantjes die ik eenmaal speel en nooit meer aanraak, ik voel me ook niet thuis achter zo’n naaimachine. Voordat je daadwerkelijk aan het werk gaat krijg je uitleg over de minigame. Ik vind het een speciale vermelding waard dat de besturing, en vooral de knoppen die je gaat gebruiken, erg duidelijk worden uitgelegd. Lekker overzichtelijk met grote pictogrammen.

Naast het bovenstaande avontuur kun je de banenmarkt onveilig maken door tegen een tweede speler te strijden. Ieder kiest een personage uit het hoofdavontuur en vervolgens speel je in split-screen de minigames tegen elkaar. De derde knop in het menu geeft je de mogelijkheid om simpelweg alleen de baantjes te spelen. Je begrijpt: de singleplayer heeft met zijn absurde verhaallijn mijn voorkeur, maar dankzij de tweepersoons multiplayer is de herspeelwaarde van Job Island meer dan fatsoenlijk.

Job Island is een harde werker met veel talenten maar is tevens ziek in zijn hoofd. Wie verpakt zijn minigames in een gestoord verhaal waarin meteorieten, seniele opa’s en kleurrijke televisie winkel kanalen de hoofdrol spelen? Gelukkig zijn veel van de minigames ook nog eens leuk om te spelen en word je als speler beloond met geld en ervaringspunten. De goede besturing en de regelmatige verrassingen dragen ook bij aan een leuke werkdag. Een werkdag met een adviesprijs van 29,99 euro. Als het spelen van Job Island geldt als werk meld ik me aan als onbetaald vrijwilliger.

Deze game is gereviewed door Brat

Oordeel Job Island (Wii)

Aantal keer bekeken: 13831