Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Kirby's Return to Dreamland - Deluxe (Switch)
70 100 1

Review Kirby's Return to Dreamland - Deluxe (Switch)

De Switch wordt wel eens verweten dat het alleen ports van Wii U-games afspeelt, terwijl – zeker in deze nadagen van de Switch – echt nieuwe topgames van Nintendo zeldzaam zijn geworden. Nintendo heeft duidelijk naar haar publiek geluisterd en bedient critici nu resoluut van repliek. Niet enkel werd onlangs het GameCube-spel Metroid Prime uitgebracht voor de Switch; Nintendo heeft het ook aangedurfd om een Wii-game te remasteren, namelijk Kirby’s Return to Dreamland. Is dit een droom die uitkomt of maakt Kirby een pijnlijke landing?


Het uitbrengen van oude games op een nieuw systeem en er de hoofdprijs voor vragen, blijft een controversiële praktijk. In dit geval is de keuze om Kirby’s Return to Dreamland opnieuw uit te geven echter prima te rechtvaardigen. Ten eerste kwam het originele spel pas aan het einde van het leven van de Wii uit (2011), waardoor veel mensen het destijds wellicht gemist zullen hebben. Ten tweede is Deluxe niet zomaar een heruitgave zonder enige nieuwe content.

In de basis is Deluxe een vrij simpele platformer uit vervlogen tijden. Als je in de jaren negentig een Kirby hebt aangeraakt, weet je grotendeels waar je met deze nieuwste telg aan toe bent. Dat wil zeggen dat je met de bekende roze ballon door verschillende kleurrijke werelden rent, terwijl je allerlei wezentjes op probeert te zuigen. De meeste van deze wezens kunnen worden geabsorbeerd door Kirby wanneer ze doorgeslikt worden, waarna Kirby transformeert in bijvoorbeeld een zwaardvechter of een tovenaar. Kenmerkend voor Kirby-games is dat de protagonist vrijwel eeuwig kan zweven en zelfs omhoogvliegen. Hierdoor voelt het spel ietwat zweverig om te spelen en is er weinig uitdaging te vinden in het platformen zelf.


Daar staat tegenover dat eigenlijk alle transformaties van Kirby erg leuk zijn om mee te spelen; sommige hiervan hebben zelfs verrassend diepgaande move sets. Het is niet ongebruikelijk om toegang te hebben tot meer dan vijf aanvallen per transformatie. De Fighter-transformatie beschikt zelfs over een heuse Hadouken-aanval uit Street Fighter die je met de bekende kwartcirkel-beweging tevoorschijn kan toveren. Het zorgt voor de nodige afwisseling in gevechten, mocht je daarnaar op zoek zijn. Die motivatie moet echter wel uit jezelf komen, want het spel vraagt je in de normale modus nooit om creatief te werk te gaan. Met herhaaldelijk op B rammen om aan te vallen kom je er gedurende het gros van het spel ook wel uit. Uitdagingen kunnen wel gevonden worden, maar dan moet de speler zich naar de optionele Challenges begeven of het spel eerst een keer uitspelen zodat toegang wordt verschaft tot de Extra Mode. In een Challenge staat telkens een bepaalde transformatie centraal en deze moet hierin optimaal benut worden om een gouden medaille te behalen. Het toffe is dat je na een dergelijke Challenge wat tips krijgt om beter om te gaan met een specifieke transformatie, waardoor je deze beter gaat begrijpen. Soms kan het je speelstijl flink beïnvloeden. De Extra Mode kan wel behoorlijk pittig zijn, vooral omdat Kirby dan na een paar tikken al flauwvalt. Het zou leuk zijn als deze uitdagende modus al meteen beschikbaar zou zijn in deze heruitgave, want nu is het spel de eerste keer wel érg simpel. 


Het meest teleurstellende aspect van Kirby’s Return to Dreamland – Deluxe is echter het level design. Een groot deel van de aantrekkingskracht van Nintendo’s platformers schuilt in de waanzinnig creatieve en inventieve levels die steeds maar nieuwe concepten blijven introduceren. Daar is hier geen sprake van. De eerste wereld voelt hetzelfde om te spelen als de laatste wereld, alleen de decors zullen anders zijn. Het helpt ook niet dat die decors zelf ook bepaald geen originaliteitsprijs verdienen. Een gras-, onderwater-, ijs- en woestijnwereld in één game?! Ongehoord!


Tijdens het spelen bekroop me soms het gevoel dat ik – je doorsnee verbitterde, oude man – niet de ideale doelgroep van deze game ben. Voor de jongere gamers is het namelijk enorm fijn dat het spel zo laagdrempelig is. Zelden zal het spel je frustreren, tenzij je die frustratie actief op gaat zoeken. Dat mag ook wel eens. Bovendien is zowat het gehele spel met vier spelers tegelijkertijd te spelen. Ik kan me zo voorstellen dat dit een ideaal spel is om als ouder met je kindjes door te spelen. Ook de toevoeging van Merry Magoland aan Deluxe versterkt het gevoel dat Nintendo hier een gezelschapsspel heeft afgeleverd. In deze wereld, die te allen tijde toegankelijk is en losstaat van het hoofdspel, kunnen allerlei mini-games (alhoewel Deluxe ze liever ‘subgames’ noemt) gespeeld worden met max. vier spelers. Deze zijn vergelijkbaar met Mario Party-spelletjes en kunnen goed zijn voor een avondje vermaak, maar in mijn eentje had ik hier maar weinig te zoeken.


Visueel is het spel natuurlijk een beetje opgepoetst ten opzichte van 2011. De resolutie is merkbaar hoger dan de oorspronkelijke uitgave, maar belangrijker is dat het spel erg soepel speelt. De frame rate week nooit merkbaar af van 60fps, wat op de Switch absoluut geen vanzelfsprekendheid is. De grootste visuele verandering is echter niet technisch maar artistiek. De meeste figuren hebben een dikke zwarte omlijning gekregen, wat tot een geslaagd stripboekuiterlijk heeft geleid. De weergave van de omgevingen is echter ietwat flets en de soundtrack is uiterst onopvallend.

Wat voegt Deluxe toe aan het ongeveer zes uur durende spel dat in 2011 uitkwam? Naast Merry Magoland zijn de grote toevoegingen een epiloog waarin het personage Magolor centraal staat en twee nieuwe transformaties. Deze twee nieuwe transformaties zijn Sand en Mecha. Beide beschikken over een relatief grote hoeveelheid aanvallen en bewegingsmogelijkheden en behoren daarmee tot de leukere transformaties van het spel. Mecha werd al snel mijn favoriet, al is het zo krachtig dat het spel nog iets makkelijker werd dan het al was. De meest noemenswaardige nieuwigheid is wat mij betreft de Magolor-epiloog. Deze epiloog is, vanzelfsprekend, beschikbaar wanneer het normale spel uit is gespeeld. Hierin speel je de verzwakte tovenaar Magolor terwijl je hem weer op kracht probeert te brengen. In de epiloog zit een RPG-achtig progressiesysteem, waardoor Magolor steeds nieuwe vaardigheden vrij kan spelen en versterken voor Magic Points te besteden. Deze Magic Points worden verdiend door zo goed mogelijk een level uit te spelen; het behalen van een hoge combo in gevechten wordt bijvoorbeeld beloond met steeds meer punten. Het geeft een tastbaar doel om daadwerkelijk je best te doen in gevechten, iets wat in het normale spel niet nodig is (ik vermeed gevechten richting het einde van het spel eerder). Magolor beschikt uiteindelijk over een heus arsenaal van vaardigheden en ik vond hem daarmee leuker en uitdagender om te besturen dan Kirby. Let er wel op dat deze epiloog na ongeveer twee uurtjes voorbij is.


Conclusie
Kirby’s Return to Dreamland – Deluxe is een welkome kans om een haast vergeten Kirby-game alsnog te kunnen spelen. Het behoort echter niet tot de absolute top van wat Nintendo te bieden heeft. Het is een simpele, frictieloze ervaring die goed is voor simpel vermaak. Wel is het spel uitermate geschikt om met meerdere (jonge) gamers tegelijk te spelen. Deluxe ziet er vrolijk en verzorgd uit, terwijl het ook nog eens prima wegspeelt. Door het simpele level design gaat de game helaas vrij snel repetitief aanvoelen en is geen enkel moment echt memorabel te noemen. Kirby’s Return to Dreamland - Deluxe is als een toetje bestaande uit enkel vanillevla, een hamburger van een niet nader te noemen fastfoodketen of een broodje kroket; zo nu en dan best prima om voor te schotelen, maar zeker geen (culinair) hoogtepunt om uitzinnig van te worden.



 

David Doorakkers (DavidNL)

Aspirant taal- en letterkundige. Sinds de jaren negentig grootgebruiker van boeken, stripboeken, films, series en uiteraard ook games. Heeft een zwak voor de betere verhalende spellen, alhoewel hij ook te porren is voor een goede racer of fighter.

Aantal keer bekeken: 6092 

Laagste 3 prijzen voor Kirby's Return to Dreamland - Deluxe (Switch)

46.95 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
AllYourGames.nl 9.1
€  46.95€ 0.00   € 46.95
Amazon.nl 6.3
 
€  46.95€ 0.00   € 46.95
Coolblue 6.5
€  46.99€ 0.00   € 46.99

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Maltorius
Maltorius ( 2599   3) 08-03-2023 20:58
Mijn zoontje is er dol op! Vorige week als kadootje gegeven
avatar van Htbaa
Htbaa ( 12314   5) 08-03-2023 22:08
Ik heb de Wii game 5 jaar geleden op de Wii U VC uitgespeeld. Vond het niet de beste (2D) Kirby die ik gespeeld had. Triple Deluxe en Planet Robobot waren stukken beter. Maar dit was natuurlijk geen slechte game! Al kan ik niet zeggen dat ik zin heb om de game nog een keer te spelen :-). Maar misschien dat een 2e keer met een normale controller de game leuker maakt ;-).
avatar van Ice-Cerberus
Ice-Cerberus ( 202   1) 09-03-2023 10:52
Los dat Kirby altijd geweldig is in mijn ogen is dit heerlijk om af en toe verder te spelen met mijn dochtertje van 3. Het spel volgt speler 1 gewoon dus of speler 2 iets doet of niet kan je gewoon verder spelen. Samen een 'eindbaas' verslaan was ontzettend grappig.
avatar van Eek2nd
Eek2nd ( 11739   54) 09-03-2023 13:35
Lijkt mij leuk, maar noet leuk genoeg voor rond de 50,-
Misschien als die ooit stuk goedkoper wordt.. En anders dan niet, ook geen ramp.
Maar Kirby blijft een leuke figuurtje
avatar van The Third Guy
The Third Guy ( 36   1) 29-03-2023 14:08

Herhaling van gameplay-elementen:
Een van de belangrijkste kritiekpunten op Kirby's Return to Dreamland - Deluxe is het herhalende karakter van de gameplay. Het spel maakt te veel gebruik van bekende elementen uit eerdere titels en voegt weinig nieuwe en unieke aspecten toe. Dit maakt het spel al snel voorspelbaar en saai voor spelers die bekend zijn met de franchise.

Gebrek aan uitdaging:
Het spel is vrij eenvoudig en biedt weinig uitdaging voor ervaren spelers. Hoewel dit begrijpelijk is vanuit het oogpunt van het aantrekken van een jongere doelgroep, ontbreekt het hierdoor aan diepgang en complexiteit die veteranen van de serie zouden waarderen.

Verouderde graphics:
De graphics van Kirby's Return to Dreamland - Deluxe laten te wensen over, vooral gezien de mogelijkheden van de Nintendo Switch. De stijl en animaties voelen gedateerd aan, waardoor de game niet kan concurreren met andere hedendaagse platformers die veel verder gaan op het gebied van visuele presentatie.

Gebrek aan innovatie:
In een tijdperk waarin gaming constant evolueert en innoveert, voelt Kirby's Return to Dreamland - Deluxe aan als een stap terug. Het ontbreken van vernieuwende gameplay-elementen, zoals een meeslepend verhaal of nieuwe vaardigheden, zorgt ervoor dat de game al snel verveelt en niet kan opboksen tegen andere titels in het platformgenre.

Prijs-kwaliteitverhouding:
Gezien de beperkte vernieuwing en het herhalende karakter van de game, lijkt de prijs voor Kirby's Return to Dreamland - Deluxe aan de hoge kant. Er zijn veel andere titels op de markt die meer waarde en speelplezier bieden voor hetzelfde geld.

Samengevat is Kirby's Return to Dreamland - Deluxe een teleurstelling voor zowel fans van de franchise als voor nieuwkomers die een verfrissende en uitdagende platformer zoeken. De game mist innovatie en diepgang, en leunt te veel op oude concepten. Hopelijk zullen toekomstige titels in de Kirby-reeks leren van deze fouten en met een frisse, vernieuwende aanpak komen.
avatar van Htbaa
Htbaa ( 12314   5) 29-03-2023 14:31
Ik vind het ook zo vreemd dat alle modellen een zwarte omlijning hebben. Dat zagen we ook bij Smash 3DS, maar dat was om in de heftige actie de karakters beter te onderscheiden van de achtergrond. Vind het in deze een vreemde verandering in grafische stijl.
avatar van Rockman_X
Rockman_X ( 543   7) 29-03-2023 15:37
Dank voor de review! Ik heb de Wii versie al grijs gespeeld; dus ik wacht even tot deze goedkoper is. Kids zijn nog bezig met "forgotten land".