LEGO Marvel Avengers (PS4)
74 100 1

Review LEGO Marvel Avengers (PS4)

Zeg nou zelf: Marvel en Lego, dat moet wel fantastisch zijn. Deze twee ingrediënten zijn al jarenlang  toonaangevend in hun categorie. Bovendien heeft TT Games al eerder bewezen dat Lego en Marvel perfect bij elkaar passen. Het in 2013 uitgebrachte Lego Marvel Super Heroes stal de harten van veel fans. Ook bij mij staat de eerdere mix van mijn meest geliefde superheldenuniversum en kunststofblokjes bovenaan mijn lijstje van beste Lego games. Kan Lego Marvel’s Avengers zijn oudere broer van de troon stoten, of wordt dit een herhaling van zetten?

Vernieuwing
“Hoe breng je vernieuwing aan in een franchise die al jarenlang succesvol is, zonder daarbij afbraak te doen aan alles waar de games voor staan?” Het is een vraag waar menig ontwikkelaar over struikelt. Een aantal maanden geleden verscheen Lego Dimensions op de markt, maar nu wordt er toch weer teruggegrepen naar het vertrouwde concept zonder portal en fysieke figuurtjes. Aan de ene kant is dat jammer, want het is een tof concept. Aan de andere kant mag je blij zijn dat je niet alle figuurtjes als fysieke DLC hoef te kopen. Mijn portemonnee zou waarschijnlijk anorexiaverschijnselen gaan vertonen op het moment dat ik meer dan 170 figuurtjes zou kopen. Goed, de portal en figuurtjes verdwijnen. Maar wat is er dan wel voor nieuws te beleven in de nieuwste Lego game?

De grootste vernieuwing zit in het vechtsysteem. Zo hebben alle karakters hun eigen counteraanval gekregen waarmee je makkelijk je vermenigvuldigingsfactor oplaadt. Ook kunnen twee superhelden samen een krachtige teamaanval gebruiken waarmee je in een keer talloze vijanden uitschakelt. Beiden werken fijn en voegen iets toe maar het zijn geen baanbrekende veranderingen. Toch merk je hieraan dat TT Games wel degelijk op zoek is gegaan naar manieren om de Lego games ook voor meer ervaren spelers leuk te houden.

Thor
Mensen die Lego Marvel Super Heroes hebben gespeeld zullen het New York uit die game herkennen. Deze grote HUB-wereld is grotendeels overgenomen uit het eerder genoemde spel, maar nu zijn er zeven extra HUB-werelden. Zo kan je nu ook gouden en rode blokjes, karakters, voertuigen en minikits verzamelen in (onder andere) het Asgard van Thor en Loki, de boerderij van Clint “Hawkeye” Barton en de basis van S.H.I.E.L.D. De variatie aan HUB-werelden vind ik persoonlijk nog veel belangrijker dan het toevoegen van nieuwe moves. Je zal jezelf namelijk een behoorlijke tijd gaan terugvinden in de HUB-werelden tijdens het verzamelen van alle collectables.

Meerdere verhaallijnen
Naast de verhaallijn van ‘The Avengers” en “The Avengers: Age of Ultron”, bevat het spel ook missies gebaseerd op de verhalen uit de losse films van onze helden. Zo komt er een missie voorbij waar Captain America en Bucky Barnes het opnemen tegen Hydra. Voor Marvel fans is dit natuurlijk fantastisch, want hoe meer Marvel, hoe beter. Voor gamers die niet zoveel met Marvel hebben maar toch eens een Lego game willen spelen kan dit erg verwarrend werken. Door het gebruik van flashbacks zit de verhaallijn namelijk niet echt chronologisch in elkaar. Als je van plan bent om dit spel puur als Lego game in huis te halen, kan je misschien beter beginnen met Lego Marvel Super Heroes.

Unbeatable Squirrel Girl; de favoriet van Alvin en zijn vriendjes.

Wanneer je het maximale uit een Lego game wilt halen zal je het spel twee keer moeten uitspelen. Pas tijdens je tweede playthrough heb je namelijk de mogelijkheid om tijdens elke missie van karakter te wisselen. Hierdoor kan je in gebieden komen waar je voorheen geen toegang toe had. Tijdens je eerste sessie ben je afhankelijk van de karakters die je opgedragen worden. De variatie van de karakters was een element dat Lego Marvel Super Heroes erg tof maakte. Het feit dat Lego Marvel’s Avengers in eerste instantie enkel om de Avengers uit de films draait, maakt het allemaal wat saaier. Iron Man, The Hulk, Captain America, Thor, Black Widow en Hawkeye kende ik al uit het vorige spel. Hoewel er wat moves bij zijn gekomen voelde het toch allemaal een tikkeltje saai aan. Ik miste Wolverine en Spiderman bijvoorbeeld. Pas op het moment dat Quicksilver en Scarlet Witch hun opwachting maakten, kreeg ik eindelijk het gevoel dat er echt iets nieuws gebeurde. Beide karakters hebben hele nieuwe vaardigheden gekregen in dit deel. Helaas duurde het tot de laatste missies voordat er gebruik werd gemaakt van dit duo.

Gotta catch’em all
Over karakters gesproken; het echte plezier begint pas als je alle missies na ongeveer 10 uur hebt uitgespeeld. Op dat moment kan je namelijk helemaal los gaan met het verzamelen (en nog belangrijker, het gebruiken) van alle karakters, voertuigen en andere collectables. Het verhaal mag dan wat saai zijn… Op het moment dat je het verzamelen kan waarderen, ga je jezelf regelmatig verbazen over de uren die je daar onbewust in hebt gestoken. Het werkt op z’n zachtst gezegd verslavend. Samen met de humor, is dit wat een Lego game leuk maakt. De Hulk heeft een aantal geniale momenten. De Hulkselfie schijnt erg populair te zijn deze dagen. Iron man is weer lekker bijdehand bezig, en wist je dat Nick Fury, naast Shoarma, ook dol is op roze milkshakes? Ehhm… Die laatste zin sloeg nergens op zeg je? Klopt, maar dat is typisch Legohumor.

Scarlet Witch en Quicksilver maken de story mode een stuk gevarieerder.

Warner Bros probeert dit spel als ‘volledig vernieuwd’ te bestempelen, maar dat lukt gewoon niet helemaal. Daarentegen is de formule die ze gebruiken genoeg succesvol om ook van Lego Marvel’s Avengers een erg leuke titel te maken. Als je Lego Marvel Super Heroes al hebt gespeeld, kunnen de missies wat saai aanvoelen doordat je grotendeels met dezelfde karakters speelt als in de eerdere titel uit 2013. Het echte speelplezier beleef je pas tijdens het verzamelen van alle collectables en het oplossen van de vele kleine puzzels.

Al met al is Lego Marvel’s Avengers een prima titel voor liefhebbers van de serie. Als je nog redelijk nieuw bent in de wereld van Lego en Marvel, raad ik je aan om Lego Marvel Super Heroes op te pikken, en niet Lego Marvel’s Avengers. In Lego Marvel Super Heroes zit net wat meer variatie, en ook voor de bekendere karakters uit bijvoorbeeld Spiderman, X-Men en Guardians of the Galaxy ben je beter af met Lego Marvel Super Heroes. Voor fans van lego en Marvel is dit daarentegen een ‘no-brainer’. Het verzamelen blijft fantastisch.

Ondanks alles kijk ik alweer uit naar het net aangekondigde Lego Star Wars: The Force Awakens. Want zeg nou zelf: Star Wars en Lego, dat moet wel fantastisch zijn.

Deze review is geschreven door Rick van der Linden.

Oordeel LEGO Marvel Avengers (PS4)