Luigi's Mansion 3 (Switch)
90 100 1

Review Luigi's Mansion 3 (Switch)

Het derde deel van de Luigi’s Mansion-serie is uitgekomen op een wel heel toepasselijke datum: 31 oktober 2019, oftewel met Halloween. Al is Luigi’s Mansion 3 alles behalve een horrorgame. Eerder een actie-avonturengame met (schattige) spoken. Na het succes van Luigi’s Mansion 2 van ontwikkelaar Next Level Games op de Nintendo 3DS heeft Nintendo hen weer het groene licht gegeven om aan de slag te gaan met het vervolg. Het is nog maar het derde deel in de Luigi’s Mansion serie, want Luigi wordt niet zo vaak als hoofdrolspeler neergezet. Een gemiste kans: want de eerste twee delen vielen goed in de smaak en het concept zou het bijvoorbeeld ook heel goed hebben gedaan op de Nintendo Wii U. Oké genoeg horrorverhalen. Kan deel drie aan de hoge late van zijn voorgangers tippen, of zuigt het?

Geen Eeuwige Rust

Hoewel de naam van de game doet vermoeden dat het zich weer afspeelt in een Mansion, oftewel een landhuis, is het ditmaal een hotel. Luigi gaat samen met zijn vrienden Mario, Peach, drie Toads en zijn schattige spookhond Polterpup naar “De Eeuwige Rust” (hoezo voorspellende naam?). Hier hebben ze een uitnodiging voor gekregen die iets te mooi was om waar te zijn. Ze zijn namelijk rechtstreeks in de val gelokt door Koning Boo. Al Luigi’s vrienden worden opgesloten in schilderijen en Luigi wordt de held van het verhaal door zijn vrienden te redden en alle spoken te trotseren.

Luigi gaat ditmaal aan de gang met een geüpgrade versie van de stofzuiger/zaklamp combinatie: de Spookzuiger G-00. Professor K. Wibes, die we kennen uit de eerdere delen, wordt al snel bevrijd en laat Luigi alle vernieuwingen zien die hij gemaakt heeft. Zo zit er nu ook een zuignap op de Spookzuiger, zodat grote voorwerpen die in de weg staan kunnen worden weggetrokken. Of de boost waarmee je in de lucht wordt gelanceerd, net als alles om je heen.

Verblind, zuig, smijt, repeat!

Met deze nieuwe Spookzuiger moet Luigi de spoken zien te verslaan. Eerst door ze te verblinden, en vervolgens door ze op te zuigen. Maar de spoken stribbelen ditmaal hard tegen, dus je kan ze nog eens extra veel schade aandoen door ze over je hoofd heen achter je op de grond te smijten.

De gevechten zijn wat dynamischer dan voorheen, omdat je nu meerdere manieren hebt om de spoken te verslaan. Zowel met je Spookzuiger als de omgevingen waarin je de bazen moet verslaan. Deze zijn heel gevarieerd en worden steeds gekker naarmate je in de game vordert. Dit hotel heeft namelijk veel verdiepingen en elke verdieping heeft weer een ander thema. Door middel van liftknoppen die je van eindbazen krijgt kun je naar een andere verdieping en waar je je op de ene verdieping nog in een kasteel bevond, waan je je in de volgende in een museum of op een filmset.

Rare kwibus

Luigi’s Mansion 3 kan ook heel goed een puzzel-actie-avonturengame genoemd worden. Er is namelijk genoeg te puzzelen en er zijn dan ook veel geheimen te vinden die goed verstopt zitten. De puzzels zijn niet super moeilijk, dus ook voor het jonge publiek is deze game goed te doen. Jammer is het wel dat je veel aan het handje gehouden wordt. Als je te lang in eenzelfde kamer blijft krijg je irritante berichten van Professor K. Wibes met tips. Dat kan best wel vervelend worden als je bijvoorbeeld even terug wilt naar een kamer om iets nieuws uit te proberen.

Wat wel erg leuk gedaan is, is dat je haast het hele interieur van het hotel omver kan zuigen of blazen. Hierdoor kan je lekker veel ravage aanrichten en zo ontdek je ook nog eens veel verborgen diamanten die je moet verzamelen, of verdien je gewoon lekker veel muntjes. Met die muntjes kun je een gouden bot kopen. Als je dan dood gaat komt je trouwe viervoeter Polterpup je weer tot leven likken en kun je weer door.

Player 2 & Player 2.1

Een andere toevoeging aan de Spookzuiger is dat je een kopie van jezelf in groene slijm kan maken: Gooigi. Gooigi is heel handig, want hij kan bijvoorbeeld door tralies en vernauwingen heen. Je hebt hem ook nodig om langs bepaalde stukken te komen waar je twee personen voor nodig hebt: zo kan Gooigi bijvoorbeeld ervoor zorgen dat een tralie omhoog gehouden wordt waar Luigi in gevangen zit. Je kan in je eentje beide karakters één voor één besturen, maar je kan ook met iemand anders naast je op de bank spelen. Deze hele game is – vanaf het moment dat je Gooigi krijgt, vrij in het begin – met z’n tweeën speelbaar. Je speelt wel samen in hetzelfde scherm, dus je moet wel dicht bij elkaar blijven. Maar dit hebben we er zeker voor over, want het is super leuk om samen dit avontuur te beleven!

Ook zijn er een aantal minigames te vinden. Je kan deze spelen tot wel 8 personen! De minigames in “Luigi tegen Gooigi” zijn: muntenstrijd (zoveel mogelijk muntjes scoren in een zwembad), spokenjacht (zoveel mogelijk punten behalen door spoken te verslaan) en kanonnenslag (zoveel mogelijk punten behalen door kanonnen door een gat te schieten). Deze minigames voelen wel een beetje Mario Party-achtig aan, maar geven een leuke afwisseling tussendoor en zijn gewoon leuk om met vrienden te doen. Er is ook nog Tumulttoren, deze kan je ook online spelen. Hierbij moet je samenwerken om binnen een bepaalde tijd alle spoken te verslaan.

Luigi de angsthaas

Grafisch komt de game goed tot zijn recht op de Switch, het is wat dat betreft echt een typische “Mario”-game met de bekende 3D-figuren en felle kleuren die van je scherm afspatten. Ook wordt er goed gebruik gemaakt van de lichteffecten in deze game. De muziek is ook het noemen waard, want die is supergoed afgestemd op de thema’s. Als je bijvoorbeeld bij het piratenthema aankomt dan merk je dat de muziek ook echt hier afgestemd wordt en krijg je gelijk dat juiste piratengevoel.

Next Level Games heeft ook heel veel aandacht besteed aan hoe ze Luigi portretteren. Hij is namelijk alles behalve heldhaftig: hij schrikt telkens ontzettend van openvliegende lades en deuren, dan springt hij wel drie meter achteruit! Hij loopt bibberend van kamer naar kamer en hij roept bang “Mariooo?”. Het is aandoenlijk hoe ze Luigi hebben neergezet. Maar toch: als Luigi een baas verslagen heeft laat hij even zien hoe trots hij is. Toch is Luigi de enige bangerik, want de game is helemaal niet eng. De spoken worden zo koddig neergezet dat deze game ook heel goed geschikt is voor kinderen. Daarnaast is het hele spel volledig speelbaar in het Nederlands, een win-win!

De besturing van Luigi verloopt jammer genoeg niet helemaal soepel. Deze is in het begin wat lastig om onder de knie te krijgen, maar op een gegeven moment went dat wel. Toch blijft het soms wel lastig richten met je zaklamp als hij opgeladen is wanneer een spook ineens achter je verschijnt. Met één joycon wordt het dan ook wel heel moeilijk spelen, omdat je dan niet kan richten. Toch is dit geen grote ramp, want hoewel de game soms een uitdaging kan zijn; echt moeilijk wordt het nooit.

Luigi’s Mansion 3 heeft genoeg vernieuwing ten opzichte van de eerdere twee delen. Niet alleen je Spookzuiger is vernieuwd, maar ook de omgevingen waarin je speelt voelen telkens weer verrassend aan. Net als de bazen die je tegenkomt en de puzzels die je moet oplossen. Daarnaast is het een voordeel dat je deze hele game met z’n tweeën kan spelen. Zo kun je samen genieten van deze topgame met zijn prachtige grafische vormgeving en toepasselijke muziekjes. De besturing is soms wat lastig en de tips kunnen soms wat vervelend zijn, maar afgezien van deze minpunten is Luigi’s Mansion 3 echt een aanrader. De game is kindvriendelijk, maar ook de volwassen Nintendo-fan zal zich prima vermaken met deze game en al zijn geheimen en verzamelstukken.

Deze review is geschreven door Lisa Halman.

Aantal keer bekeken: 7165

Laagste 3 prijzen voor Luigi's Mansion 3 (Switch)