Metal Slug 3 (PS2)
75 100 1

Review Metal Slug 3 (PS2)

Vroeger waren er hele andere consolewars aan de gang. Er was strijd tussen Nintendo en Sega, maar naast Nintendo en Sega was er nog een derde speler op de consolemarkt actief, namelijk SNK. SNK had ook een eigen console ontwikkeld. Het nadeel van de console van SNK was op voorhand al duidelijk. De console en met name de games (à 200 gulden per stuk) waren enorm duur. In de betere retro gameshop kun je deze console ook nog bewonderen, maar de prijs voor de console is zelfs nu nog zeer hoog. SNK ging dan uiteindelijk ook failliet, ondanks het feit dat SNK een goede console had en er dito games beschikbaar waren. Bekende spellenreeksen van de console zijn de 2d-shooter Metal Slug & de beat`em up serie King of Fighters. Spellenreeksen, die velen gemist zouden hebben, ware het niet, dat Ignition wel brood zag in de oude titels. Onder de naam van SNK Playmore worden vandaag de dag deze games uitgegeven, afkomstig van die mooie oude SNK console.

Red de wereld maar weer eens…
De opzet van de game is vrij simpel. Je kiest één van de 4 helden om de missies te gaan spelen en vervolgens accepteer je de opdracht om de wereld te redden. In de Metal Slug serie doe je dit door alles en iedereen die maar op je pad tegenkomt om te leggen. Afgezien dan van je partners en zo`n 1000 veteranen die gered moeten worden. In deel 3 zijn de vijanden onder andere soldaten, aliens en zombies. Simpel? Nee, allerminst, aangezien je af bent zodra je één keer geraakt wordt. Aan het eind van elke missie verschijnt er een eindbaas en die zijn vaak erg moeilijk te verslaan. Ze proberen van alles en nog wat om jou neer te halen en jij bent uiteraard zeer kwetsbaar. Maar eigenlijk maakt dit niet echt uit, aangezien de game je een oneindig aantal continues geeft. Je kunt net zo lang doorspelen totdat de game uit is.

Reinforcements have arrived!
Gelukkig krijg je zo en nu eens hulp in de vorm van een Slug. Een Slug is een mechanisch voertuig, waarmee je je vijanden mee te lijf kan gaan en die je bovendien extra bescherming biedt. Totdat de Slug zoveel schade geïncasseerd heeft, dat je er wel uit moet springen om niet mee te exploderen.

Maar ook het bevrijden van veteranen levert handige wapens of items op. Standaard beschik je over een normale geweer en 10 granaten, maar wapens die je verkrijgt door veteranen te bevrijden zijn onder meer de bazooka, het machinegeweer en de granaatwerper.

Leve de lol?
Metal Slug 3 is een leuke en uitdagende game om te spelen. Onderweg zul je vele mooie animaties zien, die je toch meer dan eens een glimlach op je gezicht toveren. Plotseling vluchtende soldaatjes, soldaten die water van een boot proberen weg te pompen, veteranen die eerst heel officieel afscheid nemen en vervolgens keihard wegrennen, maar ook bijvoorbeeld sommige personages, die er grappig uitzien. De animaties kunnen natuurlijk niet alleen voor de lach zorgen en dan is het geluid daarbij een aangename aanvulling.

Maar…
Toch is er wel één en ander aan te merken op de game. De game is nogal kort. Binnen het uur kun je de hoofdmissies en bonusmissies uitspelen. Mijns inziens hadden de makers dit probleem kunnen oplossen door het aantal continues aanpasbaar te maken voor de speler. Dit vergroot namelijk de uitdaging voor de doorgewinterde gamer en kan een minder ervaren gamer ook eens overhalen om de game nog eens te herspelen. Alleen of met een vriend.

De wereld gered – Game over?
Grafisch en qua geluid doet de game weinig bijzonders, maar daar moet de game het dan ook niet van hebben. De game speelt lekker en ook de animaties lopen soepel. Bij sommige conversies van games wil daar nog wel eens wat misgaan namelijk. Het enige nadeel van de game is duidelijk de speelduur, wat mede te danken is aan het oneindig aantal continues. Hoewel dat natuurlijk de keuze van de makers is geweest. Toch zal ik de game zelf zo nu en dan toch weer eens uit de kast halen om samen met een vriend te spelen, aangezien ik me prima vermaakt heb met deze game.

Deze game is gereviewed door ConAir

Oordeel Metal Slug 3 (PS2)

Aantal keer bekeken: 12094