NBA 2K15 (PS4)
85 100 1

Review NBA 2K15 (PS4)

2K Games komt, zoals we gewend zijn, ieder jaar met een nieuwe NBA game. Vorig jaar werd met 2K14 zo’n beetje alles op de schop genomen, iets dat gelukkig behoorlijk goed uitpakte. NBA 2K14 was op grafisch gebied misschien wel dé game die je in huis moest hebben om je vrienden te laten zien wat je PlayStation 4 of Xbox One allemaal op het beeld kon toveren. Dit vertaalde zich in adembenemende beelden en stadions die uit hun voegen barsten bij de gruwelijkste dunks. Het was vorig jaar dus al een genot om LeBron James of Kobe Bryant te zien dunken, maar dit jaar ziet het er nog gelikter uit. Want ook dit nieuwe basketbalseizoen zorgt voor een nieuw deel en ik kan je nu al vertellen dat ze bij 2K Games niet stil hebben gezeten. De studio van 2K Games, Visual Concepts, heeft de handen uit de mouwen gestoken om NBA 2K15 te voorzien van duizenden nieuwe animaties en technieken die alles nog soepeler laten lopen. De sterren van de NBA hebben daardoor allemaal hun eigen speelstijl, hun eigen loopje en tonen nu nog meer emoties in het veld. Voor de echte basketbalfans onder ons betekent dit dus dat 2K15 garant zal staan voor herkenbare momenten en heel wat uren basketbalplezier.

Op het gebied van gameplay is er, in vergelijking met het voorgaande deel, weinig veranderd. Iets wat niet heel erg is, aangezien het toen al dik in orde was met de gameplay. De grote verandering vinden we dit jaar in de zogenaamde ‘shotmeter’ die is toegevoegd. Waar je vorig jaar bijna verplicht werd om je timing te perfectioneren om überhaupt kans te maken op een driepunter, is het dit jaar iets makkelijker gemaakt. Op het moment van schieten krijg je bij de speler namelijk een balkje onder zijn voeten, waarna een wit balkje vervolgens aangeeft hoe lang je de schotknop ongeveer moet indrukken om succesvol te zijn. Daarnaast word je extra beloond als je een vrije speler vindt om voor het schot te gaan. Het witte balkje wordt dan iets breder, waardoor het makkelijker wordt om te scoren. Voor de nieuwkomers een positieve verandering, maar gelukkig een optie die voor de echte NBA-veteraan ook uit te zetten is.

Waar het aanvallen dus wat makkelijker is gemaakt voor de startende basketballer, wordt het verdedigen er juist iets moeilijker op gemaakt. In NBA 2K15 reageren de spelers namelijk wat trager op momenten dat ze moeten verdedigen. Op het moment dat de tegenpartij de aanval verkrijgt en vervolgens enkele passeerbeweging uit de mouw schut, is het lastig om deze te stoppen. Natuurlijk wordt er in het basketbal veel gescoord, maar dit neemt niet weg dat het frustrerend is wanneer je goed denkt te zitten met je verdediger en de aanvaller vervolgens gewoonweg sneller lijkt.

Dat 2K Games niet heeft stilgezeten, blijkt ook uit het feit dat alle gamemodes sterk zijn uitgebreid. MyPlayer geeft je dit jaar namelijk echt het gevoel een opkomende basketbal-legende te zijn. Je begint als een tweederangs basketballer die niet is gekozen in de NBA Draft, waardoor je jezelf door middel van kleine contracten moet zien te bewijzen op het hoogste niveau. Door tijdens deze kleine contracten, die vijf wedstrijden duren, zo goed mogelijk te spelen kan je misschien wel gecontracteerd worden voor de rest van het seizoen. Doe je het slecht, dan word je keihard afgewezen en gaat je agent op zoek naar een nieuwe uitdaging. Vorig jaar waren er al verhalende ‘scenes’ toegevoegd aan MyPlayer, waarin je door jouw antwoorden kunt bepalen of je je opstelt als teamspeler of als een egoïstische zak. Mocht je er toch voor kiezen om je als egoïstische zak op te stellen, dan zul je de gevolgen ook voor je rekening moeten nemen. Door de scenes van vorig jaar te verbeteren, nieuwe scenes toe te voegen en het script wat te verbeteren, krijg je nu een betere ervaring dan vorig jaar. Ieder team in de NBA heeft nu namelijk minimaal één speler die zijn stem heeft verleend aan zijn team. Hierdoor zijn er nu extra scenes, waarbij een medespelers bijvoorbeeld verhaal komt halen als je niet goed genoeg speelde of waarbij je juist complimenten ontvangt omdat je het team door een wedstrijd heen hebt gesleurd. Het verhaal is dus verbeterd, maar helaas is het script nog steeds niet van hoogstaande kwaliteit. Daar komt nog bij dat voorafgaand aan iedere scene het beeld op zwart gaat, waarna je pas verder kunt nadat het laad-icoontje is opgelopen tot 100%.

Niet alleen MyPlayer is positief aangepakt, maar ook MyCareer kent enkele verbeteringen. In MyCareer zijn er gelukkig geen irritante laadtijden en kijk je, in plaats van tegen een zwart beeld, naar een voorbeschouwing door Shaquille O’Neal en Ernie Johnson. Verder kan je nu zelf kiezen welke wedstrijden je wel of niet speelt. Speel je alleen de ‘makkelijke’ wedstrijden, dan verdien je minder ‘VC coins’ dan wanneer je de krakers speelt. Deze VC coins kan je vervolgens gebruiken bij het verbeteren van je speler.

Mocht je uitgekeken raken op de voorgaande modi, dan is er nog altijd de MyGM waarin jij de grote baas speelt van een club en alle grote beslissingen neemt. Van de hoogte van de kaartjes tot het gesprekken voeren met spelers en de media. Door jou doen en laten presteren spelers beter of slechter. Uiteraard is het ook mogelijk om zelf de wedstrijden te spelen, maar het is misschien wel leuker om te zien hoe een club presteert met jou als grote baas.

2K heeft blijkbaar goed gekeken naar FIFA, want dit jaar is het ook mogelijk om je eigen NBA-team samen te stellen in MyTeam. Hierin bouw je een team vanaf de grond op met behulp van de welbekende kaartjes. Deze kaartjes zijn het best te vergelijken met die van FIFA Ultimate Team. Je begint met een selectie van wat mindere spelers, om vervolgens punten te verdienen waarmee nieuwe en betere spelers aan de selectie kunnen worden toegevoegd.

Tot slot zit ook de modus ‘The Park’ er weer in, echter gaat het dit jaar door het leven als MyPark. Lekker origineel zullen we maar zeggen. Als je voor het eerst MyPark opstart, kan je je bij één van de drie crews aansluiten om vervolgens zoveel mogelijk punten voor hen te maken. Dit doe je door in een gigantisch park bij een willekeurig veldje te staan en te wachten op genoeg medespelers.  Een leuk concept voor de afwisseling, maar of je dit veel zult spelen valt te betwijfelen.

NBA 2K15 zit vol met verbeteringen en troeft daarom zijn voorganger op alle fronten af. Bovendien maakt de nieuwe shotmeter NBA 2K15 toegankelijker dan zijn voorganger en verlaagt hiermee de instapdrempel. Mocht je je nooit eerder aan een basketbalspel hebben gewaagd, dan daag ik jou bij deze uit om het te proberen. Maar ook als echte NBA-liefhebber mag je deze titel niet laten liggen, want het is zeker dat ook NBA 2K15 weer voor vele sportieve basketbaluren garant staat.

Deze review is geschreven door Daniël Verkerk.

Oordeel NBA 2K15 (PS4)

Aantal keer bekeken: 9560