Octopath Traveler II (Switch)
80 100 1

Review Octopath Traveler II (Switch)

In 2018 wist Octopath Traveler op de Switch een goede indruk achter te laten. Met acht hoofdpersonen die in mooie HD-2D graphics op avontuur gingen wist de game vele uren van strategisch vermaak te bieden. Nu is er dan Octopath Traveler II. Naast de Switch is de game ook op de PS4 en PS5 te vinden. Weet Octopath Traveler II fijne vernieuwingen aan de serie toe te voegen of is het een simpel vervolg? Je leest het hier in de review.

Hoewel de titel doet vermoeden dat Octopath Traveler II een vervolg is op de avonturen uit het eerste deel, is niets minder waar. Dit nieuwe deel staat helemaal los van de avonturen van de acht helden uit het eerste deel. In een nieuwe wereld genaamd Solistia, dat verdeeld is in twee grote continenten  in het Oosten en in het Westen, zul je aan de slag mogen gaan met Ochette, Castti, Temenos, Osvald, Partitio, Agnea, Throne en Hikari. Elk van deze acht helden heeft een eigen verhaal om te doorlopen en gaandeweg de game zullen jouw karakters elkaar tegenkomen om uiteindelijk samen te vechten tegen gemeenschappelijke tegenstanders. Oplettende gamers hebben natuurlijk allang opgemerkt dat de eerste letter van elke naar de titel van de game vormt, net zoals dat ook in het eerste deel het geval was.

Nu ook op de PS5

Natuurlijk was de eerste Octopath Traveler een game die met veel bombarie in 2018 op de Switch verscheen, en in 2021 op de Xbox One. Met dit nieuwe deel worden ook de PS4 en PS5 bediend. Helaas voor Xbox gamers, maar die console wordt deze keer overgeslagen. Misschien dat die console met een toekomstige OTIII een kans maakt. Op de PS5 maakt het spel ook gebruik van ray tracing waardoor bepaalde oppervlaktes nog nét dat kleine beetje meer indruk maken. Maar het neemt niet weg dat de game er op de Switch ook uitstekend uitziet.

De HD-2D graphics waren natuurlijk een belangrijk aspect waarom het origineel op de Switch destijds veel indruk wist te maken. En ondanks dat games als Live A Live, Triangle Strategy en de aangekondigde remake van Dragon Quest III deze stijl ook allemaal gebruiken, ziet Octopath Traveller II er weer uitstekend uit .

Pittig op een goede manier

Voor mensen die het origineel niet gespeeld hebben; Octopath Traveler is een klassieke turn-based RPG waarbij je tijdens gevechten, afgewisseld met je tegenstanders, om de beurten acties kunt ondernemen met je teamleden. Wat Octopath Traveler een beetje onderscheidt van veel andere RPG’s is dat je gebruikmaakt van het zogenaamde Boost/Break systeem.

Na elke beurt  krijgt elk personage een zogenaamd Boost Point. Deze kun je vervolgens inzetten om een extra aanval uit te voeren. Weet je jouw tegenstanders herhaaldelijk met een wapen of element waar ze een zwakte voor hebben te raken? Dan kun je een Break veroorzaken. Dat heeft als gevolg dat je tegenstander een beurt overslaat en jij extra schade kunt toebrengen. Maar je tegenstanders kunnen zoiets ook op jouw teamleden toepassen, dus het is vaak een kwestie van het juiste moment afwachten om toe te slaan. Vooral aangezien Octopath Traveller een best wel uitdagende game is. Wanneer je namelijk denkt dat je vijanden met een beetje power-levellen makkelijk uit kunt schakelen zul je snel bedrogen uitkomen. Natuurlijk krijg je met nieuwe jobs en vaardigheden wel meer opties om gevechten in je voordeel te beslechten, maar je zult hoe dan ook alert moeten blijven tijdens de vele gevechten die je tijdens je avontuur moet zien te voltooien.

Veel van hetzelfde maar ook wat vernieuwd

In grote lijnen doet Octopath Traveler II wat je ervan verwacht. Er is qua gevechtssysteem niet heel erg veel veranderd. Nieuw zijn Latent Powers, waarbij je held zijn of haar potentieel beter bereikt. Tijdens gevechten loopt een balk langzaam vol en wanneer die zijn maximum bereikt heeft kun je extra sterke aanvallen uitvoeren. Een andere nieuwe optie is om met een druk op de knop de dag- en nachtcyclus aan te passen. En de unieke talenten per personage verschillen letterlijk en figuurlijk als/met dag en nacht.

Daarnaast was een veelgehoord puntje van kritiek dat in het origineel het soms best lang duurde voor de helden samenkwamen in het hoofdverhaal. Hoewel dat in dit tweede deel ook nog vermeld mag worden zijn er ook unieke nieuwe missies waarbij twee helden samenwerken om een doel te bereiken. Het zorgt voor net wat meer onderlinge binding tussen jouw achttal helden.

Persoonlijk ben ik altijd meer fan van dialogen tussen teamleden omdat het een gevoel van relaties tussen karakters stimuleert. In dat opzicht had ik graag een soort van gesprekselement gezien zoals Skits in de Tales of-serie van Namco gebruikt worden. Het zijn vaak zinloze gesprekjes over alledaagse onderwerpen, maar dergelijke dialogen geven de karakters vaak meer diepgang. Zoiets ontbreekt helaas in Octopath Traveler II.

Muziek om van te genieten

Binnen de game-industrie zijn er naar mijn mening maar weinig ontwikkelaars die zulke goede soundtracks maken als Square Enix. Van de bombastische muziek tijdens de gevechten en upbeat liedjes wanneer je dorpjes binnenwandelt tot de soms minimalistische nummers die dramatische scènes nog meer impact geven, de soundtrack gecomponeerd door Yasunori Nishiki barst van de nummers die ik aan mijn Spotify-playlist wil toevoegen. Het is vooral de diversiteit van bijna Jazzmuziek tot het gebruik van panfluiten wat teruggrijpt op soundtracks uit het tijdperk van de Super Nintendo RPG’s, maar met alle schoonheid van orkestrale muziekstukken.

Octopath Traveler II is vooral meer van hetzelfde wat de eerste game ook leuk maakte. Een mooie grafische stijl, gelaagde en uitdagende gameplay en een uitstekende soundtrack met wat kleine vernieuwingen aan de gameplay. Soms is er helemaal niets mis mee om meer van hetzelfde te produceren als het eerste deel al een hele solide game was. Octopath Traveler II is daar een schoolvoorbeeld van. De game is misschien niet origineel maar gelukkig wel weer een ouderwets goede RPG geworden die elke fan van het genre zonder twijfel in huis kan halen.

Gerard Olsder (Ollie1981)

Docent Engels en Game Journalist met een passie voor videogames, boardgames, comics, Lego en BigMacs.

Aantal keer bekeken: 6537