Pro Evolution Soccer 5 (PSP)
80 100 1

Review Pro Evolution Soccer 5 (PSP)

`Koning Voetbal`, dat is de naam die Pro Evolution Soccer (hierna: PES) al jaren meekrijgt. Ongeacht voor welk platform dan ook, telkens blinkt het spel weer uit door z’n sublieme gameplay. Dit keer review ik de 5e editie van Pro Evolution Soccer serie voor de PSP. Het is de eerste keer dat PES voor dit platform verschijnt. Zal de PSP versie ook waardig genoeg ziojn om zich koning onder de voetbalgames te mogen noemen?

FIFA vs PES
Tja, een voetbalspel. Iedereen weet waar het dan om draait en wat men in deze game mag verwachten. De inhoud zal dan ook geen verder uitleg behoeven.

Om een beeld te hebben van PES is het wellicht handig om af en toe te vergelijken met de FIFA reeks van Electronic Arts. In principe mag je best zeggen, dat PES altijd achter FIFA aan moet lopen als het op presentatie aankomt. Beide games bevatten een mooi introfilmpje maar dan houdt het voor wat betreft de vergelijking in het kader van de presentatie wel weer op. FIFA heeft om te beginnen meer licenties dan PES. Deze PES bevat enkel de Spaanse, Nederlandse, Italiaanse competities, een aantal internationale teams (Niet het Nederlands elftal jammer genoeg) en nog wat bekende buitenlandse clubs zoals Arsenal en Chelsea.

Ook ogen menu`s in PES altijd wat saai en bevatten geen bekende liedjes als in FIFA, maar dat maakt weinig uit, als de gameplay van de game ijzersterk is. En over het algemeen kun je wel stellen dat de PES reeks op dat gebied de FIFA reeks vrijwel altijd overtreft. Op de gameplay kom ik echter later terug.

In het hoofdmenu van de game kan men kiezen uit verschillende mogelijkheden om met de bal aan de slag te gaan. Zo kun je gaan voor een enkele wedstrijd of penalty schieten, maar je kunt ook kiezen om een heel seizoen te spelen. Daarbij kan je een keuze maken uit een van de zeven aanwezige competities (De Engelse, Italiaanse, Spaanse, Franse, Duitse, Nederlandse of de internationale competitie). Is het competitiejaar voorbij, dan gaat de game gewoon verder met het tweede seizoen, waarbij het handig kan zijn om de moeilijkheidsgraad eventueel aan te passen naar een hoger dan wel lager niveau. Nadat je een team hebt geselecteerd kun je je team en opstelling helemaal aanpassen naar je eigen wensen. (Je kunt alleen geen andere spelers erbij kopen.) Als je dat gedaan hebt, kun je beginnen met wedstrijden spelen. Met elke wedstrijd die je speelt, verdien je PES punten die je kunt gebruiken om extra`s te unlocken voor in de game via het PES-shop, die je kunt terugvinden in het optie-menu van de game. Ook kan men in hetzelfde menu door middel van het Museum eerder gescoorde goals nog eens bekijken of aan vrienden laten zien.

Het is misschien niet iedereen opgevallen, maar in deze PSP versie ontbreekt dus de Master League, die PES op de consoles juist zo interessant maakt. Een gemis, dat nergens in de game wordt goed gemaakt. In de Master League kies je een team. Dat hoeft geen team uit de hoogste competitie te zijn, maar kan ook uit één van de lagere klassen, met als gevolg dat je dus ook kan promoveren en degraderen. Je kan nieuwe spelers kopen, er moet onderhandeld worden over nieuwe contracten met je huidige spelers, maar je kunt er ook voor kiezen . Je kan meerdere competitierondes spelen met als gevolg dat je spelers ouder worden en eventueel stoppen met voetballen. Dit probleem kun je oplossen door talenten te contracteren en deze speciaal te trainen. Sowieso dient er met het hele team getraind te worden om ze topfit het veld in te krijgen. Maar dit ontbreekt dus in deze PSP versie van PES 5, hetgeen absoluut van invloed is op het eindcijfer van deze game. Het is namelijk zo teleurstellend, als je het vergelijkt met de mogelijkheden die namelijk overblijven zonder de Master League. Hierdoor ben je beperkt in het verder uitkiezen, rangschikken en vernieuwen van het team. In het hoofdmenu vindt je verder nog de mogelijkheid om spelers en teams aan te passen naar wens. Zo kun je zelf niet correcte namen van spelers of teams wijzigen. Op die laatste optie kom ik later nog terug.

Voor, tijdens en na de wedstrijd is er een degelijke presentatie aanwezig. Voordat de wedstrijd begint, krijg je tijdens het laden van de wedstrijd een overzicht te zien van welke spelers door de trainers geselecteerd zijn om vandaag te mogen spelen. Tijdens de wedstrijd krijg je geregeld een animatie te zien na een schot op doel, een overtreding of een goal. Zelfs een corner op een spannend moment wil nog wel eens een animatie opleveren. Na de wedstrijd zie je meestal de spelers elkaar de hand schudden of balen dan wel juichen als ze verloren respectievelijk gewonnen hebben.

Na het spelen van vele wedstrijden merkte ik bovendien nog op, dat je niet snel precies hetzelfde doelpunt maakt. Dat is ideaal, zeker als je je bedenkt dat het bij een FIFA spel van een aantal jaren terug zeker wel het geval was.

Al deze mogelijkheden gaan veelal gepaard met aanvaardbare laadtijden. Zet de game maar eens af midden in de wedstrijd en zie hoe snel de match weer terugkomt als je je PSP weer aanzet. Maar eerlijk is eerlijk, het kan nog sneller en beter geregeld worden.

Safe & Sound?
Qua graphics zit het wel snor. Zeker als je beseft dat het hier om de PSP versie gaat. Bekende spelers herken je meteen en met name de animaties na het scoren zijn een lust voor het oog. Ook is er sprake van een waardig publiek. Je kan ze zien en horen juichen indien je gescoord hebt. Op het gebied van het geluid kan ik verder melden dat ieder menu gepaard gaat met een deuntje. Geen herkenbare nummers als in de FIFA reeks, maar nietszeggende tunes. Eén opvallende zaak mag niet onvermeld blijven. De game bevat geen commentaar. Ik weet wel, dat het commentaar niet altijd geweldig is bij de voetbalgames (vooral bij de PES reeks), maar als het er helemaal niet is, mis je het toch ook.

Waar het dus eigenlijk om draait….
De gameplay dus. Je kan een hele mooie game hebben, maar als het niet lekker speelt, dan is de pret snel voorbij. Over dit onderdeel kan ik betrekkelijk kort zijn. De game speelt erg lekker, zoals je gewend bent van de serie. Als je éénmaal de controls onder de knie hebt, geef je de mooiste steekpasses en scoor je de prachtigste goals. Wat betreft de controls, is er een behoorlijk hoeveelheid aan moves, ondanks het feit dat je ten opzichte van de console versie het tweede analoge pookje en twee extra schouderknoppen mist.

Wel zijn er wel eens situaties waaruit je mag afleiden dat de game wellicht wat beter afgestemd had mogen worden. Zo is de scheidsrechter soms wel heel erg partijdig (lees: de vriend van je tegenstander), rennen de verdedigers sneller dan jouw snelste aanvaller, redt de keeper overdreven moeilijke ballen of staan medespelers elkaar wel in de weg. Beste voorbeeld dat ik kan geven, is een situatie waarbij door een speler getracht wordt de bal uit het doel te houden, maar dat hij daarbij de bal tegen zijn aanstormende medespeler schiet en dat vervolgens de bal alsnog over de doellijn gaat. Maar over het algemeen zijn dit slechts uitzonderingen.

Te moeilijk?
Ik krijg nogal eens de vraag of PES een moeilijk spel is. Ik vind dat dat maar gedeeltelijk waar is. Dat de game niet moeilijk hoeft te zijn, komt doordat PES verschillende moeilijkheidsgraden (van 1 tot en met 5 sterren) heeft waar duidelijke verschillen tussen zitten. Zo vind ik het niveau van 1 en 2 sterren uitermate geschikt voor mensen die de game nog nooit gespeeld hebben. Deze niveau`s zijn dan ook ideaal om de controls door te krijgen. Vanaf 3 sterren gaat het niveau omhoog en dat zul je merken ook. Je zal minder vrijheid krijgen om te passen en te schieten, schoten zullen geblokt worden, je aanvallers zullen beter afgeschermd worden e.d.

Wat ik daarnaast ook erg kan aanbevelen is het oefenen van standaardsituaties zoals vrije trappen en hoekschoppen, via de optie uit het hoofdmenu. Je zal zien dat het werkt!

De game is op een punt echter wel vrij lastig. Je moet je best doen om te scoren. De keepers zijn vaak van goede kwaliteit en beschikken over goede reflexen. Een blunder zie je dan ook niet gauw. Dat is wel jammer, aangezien dat toch ook af en toe in het echte voetbal gebeurt.

Multiplayer!
Om deze game tegen iemand anders te kunnen spelen, heb je twee PSP`s en twee versies van PES 5 nodig. Eén van de spelers start de game op en door de draadloze communicatie tussen de PSP’s kan hij een andere speler uitdagen voor een potje. Beide spelers kiezen vervolgens een team en passen dit team aan naar eigen wens om uiteindelijk de wedstrijd te spelen.

Draadloos PES spelen verloopt uiteraard soepel. De enige keer dat het niet soepel liep kwam doordat een van de PSP`s leeg was. Houdt er dus rekening mee, dat de PSP`s goed opgeladen zijn, want de draadloze communicatie vreet energie.

Leuke bijkomstigheid is dat er allerlei statistieken bijgehouden worden van deze matches. Onder meer de uitslag van de laatste vijf games van de speler en zijn aantal gewonnen wedstrijden.

Is de `Koning` gearriveerd?
Pro Evolution Soccer 5 is absoluut een mooie game, maar mist hier en daar de nodige afwerking en ontbreken er nogal opvallende zaken als commentaar en de ` Master League `. De gameplay staat echter als een huis en dat is toch hetgeen waar het om draait. Bovendien zul je wel een behoorlijke tijd zoet zijn met de vijf moeilijkheidsgraden. De mogelijkheid om tegen een ander te spelen is absoluut een meerwaarde voor deze game. Echter ben ik toch van mening dat Konami zich nog niet voldoende heeft ingespannen voor deze PSP versie om deze te bekronen met de naam `Koning Voetbal`. Als Konami de negatieve punten aan deze versie weten te verbeteren, dan zou het volgend jaar wel eens een hele andere score kunnen zijn.

Deze game is gereviewed door ConAir

Oordeel Pro Evolution Soccer 5 (PSP)

Aantal keer bekeken: 8130