Richard Burns Rally (PC)
83 100 1

Review Richard Burns Rally (PC)

Intro
De grote rally held Richard Burns is 25 November 2005 overleden. Hij was één van de betere Rally rijders in het veld en ten grote spijt is hij overleden na lange tijden vechtend tegen zijn ziekte. Toch zal Richard Burns nooit vergeten worden. Niet alleen doordat hij een groot rallyheld was, maar ook door één van de mooiste en realistische rally games ooit gemaakt.

Concurrentie
Er zijn natuurlijk verschillende rally games op de markt. De één beter dan de ander, maar Richard Burns heeft toch wel twee directe concurrenten. We hebben het hier over WRC (Playstation) en Colin McRae Rally (multi). Beide games zijn in de meer arcade vorm opgebouwd en dat is wel te merken. Richard Burns Rally is totaal simulatie gericht en is daarom ook niet echt makkelijk. Zelf moest ik wel meerdere weken oefenen om voor één keer een auto over de finish te krijgen, met schade.
Daardoor valt deze game vaak af bij race freaks. De game zou te moeilijk zijn waardoor de fun er niet meer is. Ik vind echter van niet, deze game heeft juist alles wat mist bij WRC en Colin McRae. Ik geef toe, de game was en is moeilijk, maar oefening baart kunst.

Damn weer gecrasht...
Dat zei ik vaak tijdens het spelen van de game. Toch was het wel mooi om te zien. De game voelt namelijk extreem realistisch aan met crashes. Als je achterkant wegglijdt tegen een boom of hek merk je dat behoorlijk. Je auto is lastig bestuurbaar en kan niet alle power meer neerzetten, waardoor je dus slomer gaat. De auto kan niet alleen maar problemen krijgen doordat je crasht, maar ook de temperatuur moet je in de gaten houden. Wordt deze te warm, dan gaat je motor raar doen en kan er uiteindelijk mee kappen. Nu denk je vast van 'hey, dat kon bij Colin McRae Rally ook'. Klopt helemaal, maar dat is niet zo goed uitgewerkt als bij Richard Burns Rally. De handeling van de auto's verandert behoorlijk na een crash, dat is natuurlijk belangrijk. Maar als de auto nog heel is, is de handeling perfect! De auto's voelen heel direct en reageren op alles wat maar het wegdek is. Van asfalt naar sneeuw en natuurlijk gravel! Elke hobbel merk je tijdens het rijden en dat kan natuurlijk soms zorgen voor schade en natuurlijk een eventueel mooie grote crash. Ik raad zeker aan om deze game trouwens niet met een toetsenbord te spelen maar met een Race stuurtje, om het echte gevoel te krijgen.

Grafisch oud?
Nee, dat valt wel mee. De game mag dan al uit 2004 komen maar ziet er deze dagen nog steeds goed uit. In die tijd zag de game er bloedje mooi uit door de realistische graphics. Alles was zo echt mogelijk neergezet en grote delen van verschillende stages waren nagebouwd. De auto's die erin zitten zijn ook tot op de details nagebouwd. Dat zit dus wel goed met de graphics op dit moment. Natuurlijk, binnenkort komt Colin McRae Dirt eraan met betere graphics, maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met elkaar. Dat is hetzelfde als je een kinderwagen vergelijkt met een auto.

Hmm niks boven een lekker motor geluid!
Het geluid is ook prima verzorgd bij deze game. De geluiden zijn direct opgenomen van de echte versies. Toch lijkt alles redelijk op elkaar, maar in de echte rally sport is dat ook wel zo.
Er zijn ook toch wel dingen wat deze game toch weer apart maakt tegenover de andere rally games en dat zijn de geluiden die zijn gemaakt als je crasht. Je hoort jezelf dan roepen tijdens de crash en dat is wel een toffe extra. Natuurlijk is die stem van Richard Burns himself. De pacenotes zijn ook duidelijk verstaanbaar wat wel nodig is. Vooral als je met 200km/pu op een bocht afkomt waarbij je niet goed weet wat daar weer achter zal bevinden...

Game kort of lang?
Richard Burns Rally is een game die niet enorm veel keuzes heeft in stages en auto's. Je hebt de keuze uit 8 officiële gelicenseerde rally auto's en er zijn 36 stages om uit te kiezen in 6 verschillende landen. Niet enorm veel, maar wel genoeg. Je hebt verschillende modes om deze game in uit te spelen en de coolste feature is nog wel dat je het kan opnemen tegen de echte Richard Burns zelf. Zijn tijden zijn opgenomen en in de game verwerkt. Jammer genoeg heeft de game zelf geen online gameplay, maar daar zijn natuurlijk de Richard Burns Rally fans achteraan gegaan en hebben een programma ontwikkeld waardoor dit wel kan. Ook hebben dezelfde groep mensen verschillende auto's nagemaakt met 3D programma's en die kunnen ook in de game gestopt worden. Dus je hebt genoeg om je zoet te houden voor een poos.

Richard Burns Rally beter dan de rest?
Als ik eerlijk moet zijn, nee. De game is voor de meeste mensen te realistisch en daardoor ook veel te moeilijk. Zelf heb ik hier geen probleem mee en vind ik het de beste rally game die er is. Als je dan toch moet kijken naar het gemiddelde game publiek is het een nee. Toch kan je als arcade racer veel lol hebben met Richard Burns Rally. De crashes zijn realistisch en zijn ook mooi om naar te kijken. Je gaat schuin, de auto begint te hobbelen en woppa: daar ga je een stuk of 4x over de kop! Op een gegeven moment ben je zo hard bezig om tijden te verslaan dat je de buitenwereld van je afsluit. Wil je dit graag dan is Richard Burns Rally een goede keuze!

Deze game is gereviewed door linkinparknl

ps. Plaatjes zijn bewerkt en niet gelijk aan in-game beelden.

Oordeel Richard Burns Rally (PC)