Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App
Star Fox: Zero (Wiiu)
78 100 1

Review Star Fox: Zero (Wiiu)

Star Fox is een serie waar Nintendo slechts om de zoveel jaren een deel van uitbrengt. Soms levert dat een klassieker zoals Lylat Wars op (ook wel bekend als Star Fox 64), waar we jaren later nog veel plezier aan beleven, en andere keren heeft dat een mindere titel zoals Star Fox: Assault tot gevolg.

Nu is er dus Star Fox Zero, een nieuw deel gemaakt in samenwerking met Platinum Games dat meerdere elementen aan de serie toevoegt, waarvan sommigen hopelijk een vaste waarde voor de serie worden en andere aspecten wat mij betreft zo snel mogelijk de ruimte in geschoten mogen worden.

Star Fox Zero lijkt op het oog misschien een prequel van de eerste delen, maar qua verhaal is daar weinig van te merken. Nu zijn de Star Fox games over het algemeen niet al te diepgaand qua verhaal, en moeten ze het vooral van de gameplay hebben, dus dat is op zich geen groot probleem. Waar het bij Star Fox Zero wel een beetje knelt is de keuze van Nintendo om het tweede scherm van de gamepad van de WiiU als cockpitview te gebruiken en je daarmee te laten richten.


Ready, Aim, Fire...and miss.
Het idee is in principe logisch en met wat kleine aanpassingen van de controls valt er ook wel mee te werken, maar het voelt zelfs na uren oefenen en de campagne op meerdere manieren te hebben doorlopen meer als een workout dan een verfijnde manier om te spelen. Door de gyroscoop van je controller te bewegen kun je de cursor van je Arwing op tegenstanders richten. Dit zou er voor moeten zorgen dat je nog nauwkeuriger kunt richten, maar het zorgde er in de praktijk vaak voor dat ik het overzicht kwijtraakte. Het is namelijk de kunst om zowel met de analoge sticks je Arwing (of Gyrocopter en Landmaster tank) te besturen terwijl je ook nog eens tegenstanders onder vuur neemt.

Het is ook jammer dat er geen mogelijkheid is om te schakelen tussen de ouderwetse controls en deze nieuwe instellingen. Het is wel mogelijk om de gyroscoop-functie alleen te gebruiken als je de vuurknop ingedrukt houdt, een keuze die de actie allemaal wel wat overzichtelijker maakt. Begrijp me niet verkeerd, de gyroscoop van de gamepad gebruiken is functioneel en werkt zoals het bedoeld is maar het maakt de gameplay naar mijn persoonlijke mening gewoon lastiger dan het hoeft te zijn.

Met de linker analoge stick beweeg je het voertuig dat je op dat moment bestuurt, en met de rechter analoge stick bepaal je de snelheid, kun je kantelen en kun je bijvoorbeeld een looping maken. Ik snap heel goed dat ze bij Nintendo dachten dat deze ervaring voor een sterkere betrokkenheid bij de actie kon zorgen, en tot op zekere hoogte is dat ook zo. Maar de levels kunnen soms behoorlijk hectisch worden qua tegenstanders, dat een goed overzicht toch wel een vereiste voor een hoge score is. En dat overzicht krijg je pas nadat je de levels door en door kent.

Team-up
Eigenlijk komt deze vernieuwing in de gameplay beter tot zijn recht in de coop-modus. Hierbij neemt een speler de besturing van het voertuig voor zijn of haar rekening en kan de andere speler de tijd nemen om tegenstanders neer te schieten. Het neemt alleen niet weg dat nadat ik Star Fox Zero had uitgespeeld, ik Star Fox 64 3D op mijn 3DS aanslingerde om te kijken welke gameplay me nu het beste bevalt. En ik kan niet anders dan zeggen dat ik meer voorstander ben van de ouderwetse gameplay. If it ain’t broke, don’t fix it.


Meerdere wegen leiden naar Rome...of nou ja...Andross
Grafisch ziet Star Fox Zero er prima uit. De heldere kleuren, afwisselende locaties en stabiele framerate toveren de actie goed op het scherm. Je doet tijdens de campagne een aantal locaties aan en afhankelijk van je keuzes en hoe je speelt zul je een grote verscheidenheid aan planeten bezoeken. Astroïdenvelden, woestijnvlaktes, geheime basissen,... Het komt allemaal voorbij.

Elk level bevat een vijftal medailles die je kunt verdienen. Dat doe je op verschillende manieren. Zo heeft elk level een score die je kunt behalen om een medaille te krijgen. Maar er zitten ook medailles in de levels zelf verstopt. Soms houdt dat in dat je door bepaalde poortjes moet vliegen, specifieke tegenstanders binnen een tijdslimiet moet verslaan of dat je de omgeving goed verkent en tunnels binnengaat die niet op de standaard route liggen.

Met die medailles speel je weer nieuwe challenges vrij en in sommige gevallen levert het afwijken van de normale paden ook compleet nieuwe levels en routes door de campagne op. Star Fox Zero bevat in totaal twintig verschillende levels die je kunt ontdekken en verkennen. Soms komt dat neer op een level waarbij je een geheime waterbasis aan moet vallen door kanonnen uit te schakelen, terwijl een ander level bijvoorbeeld draait om het tijdig onschadelijk maken van drie kernraketten die op een portaal naar een bewoonde planeet zijn afgevuurd. Vaak levert het snel uitschakelen van vijanden je ook meer punten op dan wanneer je er je tijd voor neemt. En met het oog op de highscores die je kunt halen is veel punten scoren zeker geen overbodige luxe.

Zilver. Goud. Platinum.
Hier en daar is te merken dat Platinum Games invloed heeft gehad op de herspeelbaarheid van de Story Mode. In voorgaande delen van de Star Foxserie was het vaak zo dat je levels alleen kon herspelen als je het verhaal helemaal opnieuw startte, of dat je een level opnieuw kon proberen als je een leven opofferde. Dit is nu niet meer het geval. Elk level dat je hebt vrijgespeeld kun je opnieuw proberen door over de landkaart te bewegen, het level te kiezen dat je wilt spelen (op voorwaarde dat je het hebt vrijgespeeld natuurlijk) en gewoon een nieuwe poging te wagen.

Het zorgt ervoor dat de herspeelbaarheid groot is. De medailles die je moet verdienen, de toffe levels en het gegeven dat je je score kunt verbeteren werken behoorlijk verslavend en zorgen ervoor dat ik geregeld terugkwam om nog een paar levels te spelen.

Voor de fans van Amiibo is het misschien handig om te weten dat de Star Fox amiibo ervoor zorgt dat je met een Arwing uit Star Wing kunt spelen. Dus inclusief de ouderwetse FX-chip graphics. De Falco Lombardi Amiibo geeft je de beschikking over een zwart met rode Arwing en speelt de zogenaamde Expert mode vrij. Voor het geval je een beetje meer uitdaging wilt.


Conclusie
Star Fox Zero is een game waar ik veel plezier aan heb beleefd. De game ziet er goed uit, heeft genoeg content te bieden om een tijd zoet mee te zijn en afgezien van de hoge gewenningsfactor qua gameplay zit het spel goed in elkaar. Ik blijf het wel een groot minpunt vinden dat Nintendo spelers geen mogelijkheid geeft om de ouderwetse controls te gebruiken, maar het neemt niet weg dat Star Fox Zero een leuk spel geworden is. Het komt voor mij op de derde plek in de serie binnen. Na Lylat Wars en Star Wing kan Platinum Games dus best tevreden zijn met een bronzen plak.

Deze review is geschreven door Gerard Olsder

 

Oordeel Star Fox: Zero (Wiiu)

  • Graphics 80
  • Gameplay 75
  • Originality 75
  • Sound 80
  • Replay 80
  • Eindcijfer 78

Aantal keer bekeken: 5966 

Laagste 3 prijzen voor Star Fox: Zero (Wiiu)

9.99 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Nedgame.nl 8.7
€  8.00€ 1.99   € 9.99
Game Mania 8.3
 
€  9.98€ 1.98   € 11.96
Bol.com Partner 10
€  13.45€ 0.00   € 13.45

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Gamy
Door Gamy (467 reacties) op 29-04-2016 23:27
( PM )
Het ziet er goed uit, ik speel zelf dat spel vond wel leuk en leuk ervaring!
avatar van Niels
Door Niels (18113 reacties) op 30-04-2016 02:11
Rol: Community event manager
( PM )
Ik vind de gameplay echt top. Geen moeite met controls gehad. Gyro voor richten werkt sowieso goed - de meeste moeite lijkt bij mensjes te ontstaan met het schakelen tussen schermen.

Mss omdat ik een huge 'tv'-scherm heb heb ik daar geen moeite mee... maar hij is erg leuk. De landmaster en gyrocopter geven daarbij ook een leukere afwisseling qua gameplay dan de landmaster en submarine in starfox 64
avatar van Shadow warriors
Door Shadow warriors (9644 reacties) op 30-04-2016 02:46
( PM )
Goed geschreven ik heb zelf ook erg van de gameplay genoten. Met de controls had ik verder geen moeite, dat wende erg snel. Zeker een aanrader om uit te proberen voor lylat wars liefhebbers! En elke andere persoon die er voor openstaat natuurlijk.
avatar van Mangamusicfan
Door Mangamusicfan (673 reacties) op 30-04-2016 08:07
( PM )
Fit gaat de laatste game worden die ik aanschaf op me wii u :)
Nu nog even wachten op een mooi prijsje (15-20) en dan is het wachten op de nx :)
avatar van Tyto_alba
Door Tyto_alba (432 reacties) op 30-04-2016 09:13
( PM )
Ik speel het spel in co-op en we hebben er best lol aan. hopelijk lukt het de eindbaas te verslaan, want daar hoor ik verschrikkelijke dingen over.
avatar van DutchChewbacca
Door DutchChewbacca (380 reacties) op 30-04-2016 10:01
( PM )
Leuke review. Wil deze echt graag halen. Maar die alsmaar groeiende backlog
avatar van Niels
Door Niels (18113 reacties) op 30-04-2016 10:54
Rol: Community event manager
( PM )
Quote:
Ik speel het spel in co-op en we hebben er best lol aan. hopelijk lukt het de eindbaas te verslaan, want daar hoor ik verschrikkelijke dingen over.


Ik vond de eindbaas leuk, maar je moet wel veel transformeren tussen walker en arwing en je cockpit view gebruiken. Dus in co-op lijkt ie me wat lastig.
avatar van M Monster D
Door M Monster D (1350 reacties) op 30-04-2016 12:41
( PM )
Tot nu toe aardig plezier aan, controls is even wennen maar de gameplay is leuk en origineel.

Enigste opmerking die ik heb is op de zin
Quote:
en andere keren heeft dat een mindere titel zoals Star Fox: Assault tot gevolg.


Wat is er mis met m'n favoriete gamecube game?
avatar van Thatanas
Door Thatanas (635 reacties) op 30-04-2016 16:30
( PM )
Quote:
Tot nu toe aardig plezier aan, controls is even wennen maar de gameplay is leuk en origineel.

Enigste opmerking die ik heb is op de zin
[..]


Wat is er mis met m'n favoriete gamecube game?
Dit inderdaad. Assault was de beste StarFox waar ik veruit de meeste uren in heb gegooid.
avatar van DaggieWaggie
Door DaggieWaggie (22037 reacties) op 30-04-2016 16:55
( PM )
Quote:
Wat is er mis met m'n favoriete gamecube game?

Dat die stukken die je te voet moest doen geen reet aan waren.
avatar van Timtamtom
Door Timtamtom (343 reacties) op 01-05-2016 13:27
( PM )
Nou Ramon NL, Zero krijgt dus nog een hogere score qua graphics dan Guard
avatar van Montalvo
Door Montalvo (2202 reacties) op 02-05-2016 14:28
( PM )
Quote:
Nou Ramon NL, Zero krijgt dus nog een hogere score qua graphics dan Guard


Het moet niet gekker worden.