Star Ruler (PC)
75 100 1

Review Star Ruler (PC)

Hyperspace, Midi-chlorians en Klingons; je ziet aan het gemak waarmee ik deze termen uit mijn mouw schud dat het genre science fiction mij niet vreemd is. Naïef als ik ben dacht ik dat Star Ruler spelletje wel even te doorgronden. Nou mooi niet dus! Het is inmiddels twee uur geleden dat ik het spel heb afgesloten en mijn hoofd voelt nog steeds aan alsof het door een Rancor gemangeld is.
Ok, misschien overdrijf ik iets maar Star ruler is absoluut niet voor iedereen geschikt. De ontwikkelaars noemden het een 4x RTS. Dat RTS deel kon ik plaatsen, maar van 4X had ik nooit gehoord. Na uitgebreid wetenschappelijk onderzoek (lees: Wikipedia) kwam ik erachter dat het een subgenre is binnen de RTS games. De 4 X-en staan namelijk voor Explore, Expand, Exploit en Exterminate. Op zich al een goede samenvatting. Ook het verhaal is kort samen te vatten: Je bent een generaal met een vloot ruimteschepen met als missie het universum te domineren.

Het universum ligt aan je voeten
Laat ik beginnen met het strijdtoneel, want de schaal van het spel is absoluut fantastisch.  Het universum waarin je speelt kan uit duizenden sterrenstelsels bestaan met daarin allemaal planeten die je kan veroveren. Het is precies zoals ik me een universum voorstel: grote sterren en hier en daar een planeet. Een leuke toevoeging is dat deze planeten ook echt real-time in een baan om de ster draaien. De mate waarin je kan in- en uitzoomen is ook heel handig gedaan. Je kan helemaal inzoomen zodat je de individuele ruimtescheepjes tot in detail kan aanschouwen tot helemaal uitzoomen waarna je vloot met tientallen scheepjes eruit ziet als een enkel symbooltje. Erg handig gezien de gigantische ruimtegevechten nogal hectisch kunnen worden.
Aan het begin van het spel drijft je beginvloot ergens in een zonnestelsel. Je moet de planeten in dat zonnestelsel veroveren door je vloot op de planeet af te sturen. Na een paar seconden is de planeet van jou en kan je kiezen wat de functie moet worden van de planeet. Je kan bijvoorbeeld de planeet heel militair inrichten, dan kan je sneller nieuwe ruimteschepen creëren. Wat je ook kan doen, is de planeet agrarisch inrichten, wat weer meer resources oplevert. Ondertussen kan je verkenners nabij gelegen sterrenstelsels laten onderzoeken om onontgonnen planeten in kaart te brengen. Als je vloot groot genoeg is, kan je die planeten ook weer overmeesteren, zodat je economie kan blijven groeien en daarmee je vloot. Maar let op, want als je de veroverde planeten onbewaakt achterlaat worden ze veroverd door de vijand. Het verliezen van een zonnestelsel kan erg vervelend zijn als het je economische centrum betreft.
Het vechten is niet helemaal zoals in de meeste RTS-en het geval is. Je moet namelijk met je rechtermuisknop klikken en in het menuutje de aanval optie kiezen. Natuurlijk heb je een scala aan opties waarmee je de vijand kan aftroeven. Daarnaast heb je een serie aan verschillende units waarvoor je upgrades kan onderzoeken. Je hebt zelfs de mogelijkheid om eigen ruimteschepen te ontwerpen en te bouwen.
Het detailniveau van het spel is echt bijzonder uitgebreid. Naast het ontwerpen van je eigen ruimtescheepjes kan je ook op de planeten alles micromanagen.

Science Friction
Klinkt goed, die hoeveelheid controle en vrijheid die je hebt in de game. Tenminste, dat dacht ik. Om alles namelijk goed te micromanagen, bleek onmogelijk voor mij. Je moet met zoveel dingen rekening houden, dat je soms een half uur bezig bent met het uitdenken van een oplossing. Om er vervolgens achter te komen dat je een statistisch feitje over het hoofd gezien hebt.
De onoverzichtelijke menu’s werken ook niet echt mee, waardoor je vooral in het begin veel aan het zoeken bent. In dat opzicht is de game niet bepaald laagdrempelig te noemen. Ook de feedback die je krijgt van de game is niet om over naar huis te schrijven. Er zitten geen stemmen in het spel, dus alle instructies tijdens de tutorial krijg je door middel van tekst in een tekstbox. Dit maakt het geheel ook wat saai.
De makers hebben wel moeite gedaan om het iets makkelijker te maken voor spelers. Je bent natuurlijk niet verplicht om je eigen ruimteschepen te bouwen. Je kan ook bestaande ruimteschepen verbeteren of alleen standaard ruimteschepen gebruiken. Ook kan je de planeten door een gouverneur laten managen. Dit houdt in dat de computer de planeten beheert. Maar zelfs met deze opties blijft de game zeer moeilijk en gecompliceerd.

Extra gratis
Wat ik nog niet verteld heb, is dat Star Ruler een indie game is en daar heb ik altijd een zwak voor. In een markt waar de ontwikkeling van een game al snel in de tientallen miljoenen loopt, is er weinig ruimte voor innovatie of nichegames.
De ontwikkelaar heeft er ook voor gezorgd dat het spel geschikt is voor zowel nieuwe als oude pc’s door het universum te schalen naar de rekenkracht van je computer. Heb je een hele snelle computer, dan kan het universum uit maar liefst 10.000 sterrenstelsels bestaan, terwijl dat bij een ouder systeem 100 is.
Ook biedt de ontwikkelaar de mogelijkheid om zelf de game aan te passen naar eigen smaak. Als je een beetje handig bent met mods kan je eigen modellen importeren en zelfs de spelregels aanpassen.

Dat dit spel niet voor iedereen is weggelegd mag duidelijk zijn. Je moet veel geduld hebben en aardig wat vrije tijd investeren om dit spel te kunnen doorgronden. Persoonlijk vind ik de drempel wat hoog en zou ik graag wat meer ondersteuning zien voor de beginnelingen.
Maar als je het geduld kan opbrengen, ben je waarschijnlijk vele uurtjes zoet met dit spel. Daarnaast blijft het spel lang interessant door de toevoeging van de modsupport en het automatisch genereren van de levels. Ook is het spel zeer gunstig geprijsd. Want 14,99 is een heel schappelijk bedrag voor de hoeveelheid content die je krijgt.

Deze review is geschreven door Daan

Oordeel Star Ruler (PC)

Aantal keer bekeken: 9521