Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint - Standard Edition (XboxOne)
70 100 1

Review Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint - Standard Edition (XboxOne)

Het is weer eens zover: je bevindt je als zwaarbewapende commando in een legerhelikopter en samen met je teammaten ben je onderweg naar een nieuwe missie. Voordat de missie begint wordt de helikopter echter al aangevallen, stort je neer op een eiland en moet je zien te overleven en ondertussen alsnog jouw missie te voltooien. Ghost Recon: Breakpoint begint weinig verrassend, maar het past wel bij de serie. Gelukkig weet het eiland voldoende uitdagingen te bieden om toch je aandacht erbij te houden.

Blokje om
Vanaf het begin van de game wordt duidelijk gemaakt dat er twee types soldaten op het eiland rondlopen: de ‘normale’ soldaten, die je in principe altijd wel kan hebben, en de commando’s, die je het beste zoveel mogelijk kan mijden. Die spanning wordt goed opgebouwd en als ik tijdens het spelen een groepje van die commando’s tegenkwam dan was ik niet te beroerd om een blokje om te lopen. Daar zit nog wel een heel verhaal achter, maar dat is geen reden om Breakpoint in huis te halen. De cutscenes zien er mooi uit, maar wisten mij niet echt in het verhaal te trekken. Daarvoor voelt het allemaal een beetje teveel van hetzelfde, zeker ook tijdens het spelen van de missies.

Grote wereld
Wat al snel opvalt bij het spelen van Breakpoint is dat het eiland ontzettend groot is en dat er veel riviertjes door het eiland lopen. Dat maakt het lastig om even snel van punt A naar punt B te reizen met een auto of motor. Het is dan ook aan te raden om zoveel mogelijk met de helikopter te reizen, want anders kan het lang duren voor je bij je doel bent.

Ondanks dat het een groot gebied is, heeft Ubisoft de wereld bezaaid met interessante locaties. Regelmatig zul je vijanden tegenkomen met interessante informatie of die een locatie met nieuwe gear bewaken. Tel daar de gigantische verzameling aan missies bij op en je kan je voorstellen dat je in Breakpoint eigenlijk nooit stil hoeft te zitten.

Stealth vs. actie
De eerste games in de Ghost Reconserie stonden bekend om hun stealth gameplay en elke kogel kon fataal zijn. Later gingen de games meer richting de actie en werd de gameplay iets meer vergevingsgezind. Bij Breakpoint lijken de ontwikkelaars de stealth gameplay wat meer te willen benadrukken, doordat er verschillende gameplay elementen zijn die je dwingen om voorzichtiger te spelen. Zo komt er met enige regelmaat een drone overvliegen waarbij je je zo snel mogelijk moet verstoppen. Word je toch gespot door die drone dan verschijnen binnen enkele seconden meerdere vijanden om je heen en kan je het wel schudden. Ook kan je jouw karakter zich laten verstoppen in de modder, zodat die bijna helemaal onzichtbaar is voor de vijand. Komt een soldaat dan te dicht bij je in de buurt dan kan je hem met een druk op de knop verrassen en hem een kopje kleiner maken. Met deze gameplay lijkt het alsof de makers je echt als een ghost door de wereld willen laten bewegen en van de stealth je belangrijkste wapen maken. In het begin is dit heel tof, maar als er voor tiende keer een drone of een helikopter overvliegt en je als een speer moet gaan liggen dan begint het wel te irriteren.

Actie vs. stealth
Het staat ook bijna haaks op de coöp-gameplay zoals we die uit Ghost Recon: Wildlands kennen en die ook in Breakpoint weer te vinden is. Daarbij ga je met een aantal vrienden samen de missies oppakken en meestal doe je dat door als een dwaze op de vijand af te rennen terwijl je tientallen kogels op ze afvuurt. Tijdens het spelen van de missies bekroop me regelmatig het gevoel dat ze ook zijn opgezet met dat het in het achterhoofd: bijvoorbeeld meerdere vijanden die een persoon bewaken en die gelijktijdig uitgeschakeld moeten worden. De game biedt je als solo-speler de mogelijkheid om dit met behulp van drones te doen, maar dat is toch anders dan wanneer je dit samen met vrienden doet.

The Division: Breakpoint
Ubisoft is nooit te beroerd om elementen uit andere series in hun nieuwe games te verwerken. Bij Breakpoint zien we nu dat The Division als inspiratie heeft gediend voor het puntensysteem in de uitrusting van jouw soldaat. Tijdens het spelen kan je nieuwe uitrusting en wapens vinden die de score van jouw uitrusting omhoog brengen. Daarmee wordt jouw karakter sterker en hoef je minder bang te zijn voor vijanden met een hoge gearscore. Bij The Division werkt dit goed en ontstaat er een ‘grind’ naar steeds betere gear. In Breakpoint komt dit toch minder goed uit de verf en dat komt vooral doordat hier een headshot altijd een kill oplevert. Jouw skill gaat dus boven de gearscore. Hiermee wordt de noodzaak om op zoek te gaan naar betere gear teniet gedaan en voegt het dus nog maar heel weinig toe.

Met Ghost Recon: Breakpoint bouwt Ubisoft door op het concept van Wildlands en daarmee staat er een degelijke game. Er is weer ontzettend veel te doen en je kan hier zo maar weer vele uren aan kwijt zijn. Ondanks dat Breakpoint nergens echt een hele diepe indruk achter weet te laten is het wel een leuke game om te spelen. Dat is zeker het geval als je dit samen met een of meerdere vrienden gaat spelen.

Deze review is geschreven door Kevin Blokland.

Aantal keer bekeken: 5020

Laagste 3 prijzen voor Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint - Standard Edition (XboxOne)