Warhammer 40.000: Dawn of War III (PC)
83 100 1

Review Warhammer 40.000: Dawn of War III (PC)

Voor een goede real-time strategygame ben ik altijd wel in. Toen ik nog een kleine jongen was heb ik heel erg genoten van de Command & Conquer-games, maar ook recentere titels als Company of Heroes 2 en Halo Wars 2 vinden bij mij gretig aftrek. De Dawn of War-serie is echter altijd een beetje langs me heen gegaan. Tot nu dan, want voor Budgetgaming had ik de eer om het derde deel van de serie aan de tand te voelen: Warhammer 40.000: Dawn of War III. Ondanks dat ik niet zo bekend ben met de Warhammer-franchise, weet ik wel wanneer ik een topgame voor me heb. Daarmee heb ik natuurlijk direct al weg gegeven dat het met de kwaliteit van Dawn of War III helemaal goed zit. Gamers die niet vies zijn van een tactisch spelletje kunnen hun lol op met deze titel.

Wie kies jij?
Dawn of War kent drie facties met ieder een eigen speelstijl. Als eerste zijn daar de Space Marines: dit zijn de gespierde jongens die met een goed schild en sterke wapens het slagveld betreden. Ze komen niet in groten getale, maar maken dat dus goed door wel met veel vuurkracht te komen. Bij de Orks zit dat weer compleet anders, die zijn namelijk wél met veel manschappen, maar lopen wat achter in de technische ontwikkeling. Ze hebben niet van die brute wapens, maar zijn wel in staat om van de brokstukken op het slagveld nieuwe wapens te maken. Als derde factie zijn daar nog de Eldar: die gaan wat meer bedachtzaam te werk en kenmerken zich door gebruik te maken van stealth en de vijand dus te verrassen. De drie groeperingen verschillen dus behoorlijk qua tactiek, maar dit verstoort gelukkig niet de balans van de game; het zorgt er juist voor dat er voor ieder type speler wel een geschikte factie is om mee aan de slag te gaan.
De facties kennen allemaal hun eigen speciale units: de Elites. Deze hebben speciale vaardigheden waarmee je een gevecht naar jouw hand kunt zetten en zijn dus van groot strategisch belang. Je betaalt ze met zogenoemde Elite Points en die zijn te verdienen door specifieke resourcepunten op de kaart te bezetten. Je hebt niet direct vanaf het begin toegang tot alle Elites in de game. Deze moet je kopen met Skulls, en die verdien je weer door de game te spelen. Het lijkt wel alsof er een idee is geweest om deze ook als betaalde DLC aan te bieden, maar dat dit plan tijdens het ontwikkelproces nog is gewijzigd. Het is niet onoverkomelijk, maar voelt wel een beetje vreemd.

Singleplayer
Tijdens de singleplayercampagne krijg je trouwens de kans om met alle drie de kanten te spelen. Dit wordt ondersteund door een verhaal over een soort superwapen dat op een planeet is aangetroffen en waar de drie rassen om strijden. Ik vond het niet een heel bijzonder verhaal, maar wellicht dat Warhammer-fans hier wel meer van kunnen genieten. Het is in ieder geval een goed excuus om je door een behoorlijke singleplayercampagne te leiden met de bekende variatie in missies: verover een basis, verdedig een bepaalde positie, vernietig de vijand. Tijdens het spelen van de campagne krijg je een goed gevoel bij de mogelijkheden die de verschillende facties te bieden hebben, en daarmee wordt je als het ware klaargestoomd voor de multiplayer. Toch doen nieuwe spelers er goed aan om vóór de campagne toch nog even de tutorials te volgen. Als je jezelf namelijk in het diepe gooit kunnen al die keuzes en mogelijkheden nogal overweldigend overkomen, dus je kunt beter zorgen voor een goede basiskennis. Zoals vrijwel elke moderne RTS bekijk je het speelveld van boven en houd je op die manier een goed overzicht van wat er allemaal gebeurt. Daardoor vallen kleine details in de karakters of de animaties meestal niet zo op, maar ik wil dit toch nog even benoemen. Dawn of War III ziet er namelijk prachtig uit, maar heeft vooral ook heel veel sfeer. Niet alleen door de animaties, maar ook door de stemmen en de muziek word je helemaal meegenomen in die wereld.

Multiplayer
Een sterke campagne is leuk, maar tegenwoordig draait het ook bij RTS toch vooral om de multiplayermodus, en dat zit wel goed bij Dawn of War III. Er zijn zoveel mogelijkheden om jouw leger aan te passen dat geen enkel gevecht hetzelfde zal verlopen. Je moet steeds keuzes maken in welke Elites je in gaat zetten en welke krachten je ze mee geeft. Als je dat goed aanpakt zijn de bekende tactieken, zoals rushen of juist een gigantisch leger opbouwen, best makkelijk te counteren. Dan komt het dus echt aan op het betere tactische werk om te zorgen dat je de resourcepunten in het speelveld in handen krijgt en ook kan behouden. Daar zit wat mij betreft dan ook echt de kracht van deze game, want zoals zo vaak levert het spelen met/tegen menselijke tegenstanders meer verrassingen op dan wanneer je tegen de computer aan het spelen bent. Mensen kunnen makkelijk van tactiek wisselen en plotseling iets heel anders doen dan je had verwacht. Gelukkig leer je daar weer van, zodat je de volgende keer wel beter oplet.

Het mag duidelijk zijn dat Warhammer 40.000: Dawn of War III een ijzersterke RTS is geworden. Voor nieuwkomers is de drempel misschien wat aan de hoge kant, maar laat je daar vooral niet door tegenhouden. Als je eenmaal over de drempel bent gestapt, voel je je al snel thuis in deze game met een geweldige sfeer en prima gameplay. De singleplayercampagne biedt een goede opstap naar de multiplayer waar je echt je tactische hart in kunt verliezen.

Deze review is geschreven door Kevin Blokland

Oordeel Warhammer 40.000: Dawn of War III (PC)

• Eindcijfer 83