Warhammer 40.000: Inquisitor Martyr (XboxOne)
70 100 1

Review Warhammer 40.000: Inquisitor Martyr (XboxOne)

Na wat gedwaald te hebben over de redactie belandde de reviewcode voor Warhammer 40.000: Inquisitor Martyr uiteindelijk bij mij. Nu ben ik niet de grootste fan van de Warhammer franchise, maar op papier vond ik deze game best wel interessant. Het belooft de Diablo gameplay gegoten in een Warhammer 40k-sausje. Een interessante combinatie, maar komt dit in de praktijk ook goed uit de verf?

Niet voor tere zieltjes
Warhammer 40.000: Inquisitor Martyr is een Action Role Playing Game (ARPG) waarbij jij de rol op je neemt van Inquisitor, een geheim agent die er zijn hand niet voor omdraait om alles op zijn pad een kopje kleiner te maken. De game is grofweg in twee modi te verdelen: de Story Mode en de open wereld. Het verhaal is alleen in singleplayer te spelen en daarbij wordt jouw personage op pad gestuurd om een verlaten ruimteschip te onderzoeken. De sfeer wordt daarbij heel goed neergezet in de cutscenes, maar ook in de gamewereld zelf. Overal zie je duidelijke gotische elementen en bijzondere elementen. De lichteffecten helpen ook om een sfeervolle omgeving neer te zetten. Aangezien je als Inquisitor het niet erg vindt om menig figuur dat je tegenkomt uit de weg te ruimen, zal het je ook niet verbazen dat de vloer al snel vol ligt met de nodige ledematen en plassen bloed. Ondanks dat de camera niet heel dicht bij de actie te halen is, lijkt dit me toch geen game voor de tere zieltjes.

Wel voor de fans
De cutscenes en de gamewereld zitten vol met verwijzingen naar verschillende elementen van het Warhammeruniversum. Voor de kenners is dat natuurlijk goed te volgen, maar voor de gamers met minder kennis van dit uitgebreide universum is het al snel niet meer te volgen. Het overkoepelende verhaal is gelukkig niet zo ingewikkeld, dus je weet altijd wel wat je aan het doen bent en wat de reden is voor jouw acties. De informatie die je terug kan vinden op diverse terminals in de Story Mode is echter een stuk lastiger te volgen als je niet bekend bent met de diverse termen en benamingen. Aangezien ik niet zo diep in het Warhammeruniversum zit, liet ik die dus al vrij snel links liggen om me vooral te richten op het voltooien van de Story Mode. Wat mij betreft had hier wel iets meer aandacht aan gegeven mogen worden, want de ontwikkelaars laten hiermee een flinke groep gamers links liggen. Iets meer uitleg vooraf of tijdens het spelen had de game een stuk interessanter gemaakt voor iedereen die Action RPG's tof vindt en niet alleen voor de groep die ook fan zijn van het 40k-universum.

Samen keuzes maken

De Story Mode is enkel met een speler te doorkruisen, maar bij de open wereld modus kan er ook gekozen worden om samen het gevecht aan te gaan. Dit kan met tot vier spelers tegelijk en dat voegt toch een nieuwe dimensie toe aan de gameplay. Je kan namelijk allemaal een andere klasse kiezen en daarmee elkaar goed aanvullen. Het aanbod bestaat uit de Psyker, de Assassin en de Crusador. De Psyker heeft de mogelijkheid om spreuken te gebruiken tijdens de gevechten, de Assassin is vooral heel snel en de Crusador is traag, maar ook zwaar bewapend. De Crusador was mijn favoriet om mee te spelen, omdat die veel schade kan opvangen en uitdelen. Voor het gebruik van de wapens in de game maakt het niet zoveel uit welke klasse je kiest. Iedere klasse kan met vrijwel elk wapen overweg. Weet je in de multiplayer echter de eigenschappen van de klasses goed op elkaar af te stemmen dan kan je wel degelijk een goed team vormen en menige hordes vijanden het hoofd bieden.

Gewoon schieten
Met de sfeer en de stijl van de game zit het wel goed, maar aan de gameplay is wel het een en ander op te merken. De wapens die je oppikt in de verschillende levels hebben diverse opties. Zo kan je bijvoorbeeld met de shotgun een brede straal hagel vuren, zodat je meerdere vijanden tegelijk kan raken. Of je kiest voor een meer close combat schot, waarbij je aanzienlijk meer schade aan kan richten bij een specifieke vijand. Zo heeft elk wapen dus meerdere opties en dat zou moeten leiden tot meer tactische gevechten. Helaas merkte ik dat tijdens de gevechten het toch snel een kwestie wordt van vooral zoveel mogelijk schieten. De verschillende modi hebben 'afkoeltijden' en dus ga je automatisch de verschillende modi langs in plaats van tactisch de juiste opties te selecteren. Daar komt bij dat de grotere vijanden bijzonder veel kunnen incasseren voordat ze een keertje neergaan. Tijdens zo'n gevecht ben je dan ook vooral bezig om de vijand zoveel mogelijk te bestoken en maakt het niet zoveel uit waarmee je dat doet.

De gameplay van Warhammer 40.000: Inquisitor Martyr is niet heel diepgaand en laat hier en daar een steekje vallen, maar toch is dit wel een interessante game. Zeker als je fan bent van het Warhammeruniversum kan ik je deze Action RPG van harte aanbevelen. Ben je niet zo begaan met Warhammer denk ik dat je deze titel beter aan je voorbij kan laten gaan en misschien Diablo III nog maar eens op moet starten.

Deze review is geschreven door Kevin Blokland.

Oordeel Warhammer 40.000: Inquisitor Martyr (XboxOne)

• Replay 65