Wasteland 2 (PC)
85 100 1

Review Wasteland 2 (PC)

Om de ontwikkeling van Wasteland 2 te kunnen financieren startte ontwikkelaar inXile een Kickstarterproject. Het doel was om hiermee 1 miljoen dollar op te halen, zodat ze aan de slag konden met het ontwikkelen van deze game. Aan het einde van de Kickstarterperiode hadden ze echter maar liefst 3 miljoen dollar bij elkaar verzameld. Hiermee is Wasteland 2 een van de meest succesvolle crowdfunding-projecten voor een videogame ooit. De vraag is nu natuurlijk of dit ook terug te zien is in de kwaliteit van de game. Daar kan ik alvast antwoord op geven: ja.

Matige graphics
Bij het opstarten van een nieuwe PC-game ga ik tegenwoordig eerst in het menu op zoek naar het scherm met de grafische instellingen om die allemaal zo hoog mogelijk te zetten. Ik heb niet voor niks een nieuwe PC in huis gehaald. Dit deed ik dus ook bij Wasteland 2, maar na het starten van een nieuw spel vielen de graphics me toch een beetje tegen. Het ziet er absoluut niet slecht uit, want het kleurengebruik en de animaties zijn prima in orde. De game mist echter scherpte in de textures en had meer details kunnen bevatten. Daar had volgens mij meer in gezeten. De graphics maken dus niet zoveel indruk, maar de sfeer en omvang van de spelwereld maken dat helemaal goed. Je loopt met jouw team door een post-apocalyptische wereld en dat zal je weten ook. Radioactieve gebieden kun je het beste vermijden zonder speciale uitrusting en gemuteerde beesten proberen je het leven zuur te maken. De hele game ademt een sfeer die misschien wel het beste te vergelijken is met de Mad Maxfilms of de Falloutgames. Dat laatste is ook niet zo gek, want Fallout is gebaseerd op de eerste Wastelandgame.

Persoonlijkheden
Als je het spel begint mag je een team vormen dat bestaat uit vier leden. Je kunt kiezen uit een aantal karakters die door de game worden aangedragen en die ieder verschillende eigenschappen hebben. Heb je de tijd dan kan je ook zelf karakters maken en de eigenschappen daarvan aanpassen, zodat je een team vormt dat helemaal naar jouw wens is. Gedurende de game loop je tegen NPC's aan die aan willen sluiten bij jouw team, zodat jouw groep kan groeien tot maximaal zeven leden. Het is echter aan jou om te bepalen of ze deel uit mogen maken van de groep. Naast de unieke eigenschappen heeft elk personage ook een eigen karakter. Dat karakter bestaat uit meer dan een aantal regels tekst in een profiel. Je ziet het terug komen in het spel en daardoor krijg je een betere band met jouw personages dan in de gemiddelde andere game. En dat zal je merken. Je zult namelijk regelmatig voor belangrijke keuzes komen te staan en zult daar ook de gevolgen van moeten aanvaarden. Denk aan het opofferen van een personage om de rest van het team te kunnen redden. Die keuzes zal je wel even voelen.

Tactisch inzicht
Wasteland 2 is een turn-based RPG, maar wel eentje die behoorlijk de vaart erin houdt. Je begeleidt jouw team real-time door de spelwereld totdat er een gevecht plaats gaat vinden. Dan schakelt de game over naar de turn-based gameplay en kun je rustig nadenken over de stappen die je gaat nemen om het gevecht naar jouw hand te zetten. Hier komt ook het tactische aspect van de game naar boven. Zoals gezegd heeft elk lid zijn unieke eigenschappen en daar dien je rekening mee te houden. Die eigenschappen hebben namelijk behoorlijke invloed op de game. In het begin kom je er nog wel mee weg door met elk lid van de groep gewoon alleen maar op de tegenstanders te schieten, maar naarmate je verder komt zal er meer tactisch inzicht van je gevraagd worden. Dus je zult al snel gebruik maken van dekking en de skills van jouw team verder verbeteren. Dit doe je door ook goed gebruik te maken van de spullen die je tegenkomt in de wereld.

Voldoende actie
Meestal zijn turn-based games vooral interessant voor de fans van het genre, maar in het geval van Wasteland 2 durf ik wel te zeggen dat de game ook voor de meer actiegerichte gamers een leuke aanvulling is. Het kan even wennen zijn om tijdens een gevecht om de beurt je acties uit te voeren, maar binnen die stappen heb je voldoende mogelijkheden om lekker actief bezig te zijn. Zo is het goed mogelijk om met een teamlid naar een tegenstander te lopen, die doormidden te schieten met je shotgun (had ik al gezegd dat dit lekker visueel getoond word?) en daarna dekking te zoeken achter een muurtje. Je hebt daardoor veel minder het idee dat je een turn-based game aan het spelen bent en dat vind ik persoonlijk een positief aspect. Het zorgt ervoor dat er een lekkere vaart in de game blijft, waardoor je snel vorderingen kan maken. Ik had nergens het idee dat ik te lang aan het wachten was op de tegenstander. Gelukkig maar, want te lang wachten vindt niemand leuk.

Grafisch is Wasteland 2 misschien niet heel indrukwekkend, maar qua gameplay is het een absolute topper! Als speler heb je gigantisch veel vrijheid om een team naar eigen inzicht samen te stellen, daarmee je eigen weg te kiezen en de sfeervolle wereld te ontdekken. Voor je het weet ben je vele uren verder en heb je al een aantal mooie avonturen beleefd met jouw squad. Ik kan dan ook niet anders dan Wasteland 2 aanraden, ook als je het origineel nog nooit hebt gespeeld.

Deze review werd geschreven door Kevin.

Oordeel Wasteland 2 (PC)

Aantal keer bekeken: 8646