We Sing (Wii)
72 100 1

Review We Sing (Wii)

De markt voor ‘zingspellen’ of karaokegames wordt al tijden gedomineerd door de Singstar-reeks voor de PS2 en de PS3. Desondanks wordt de Wii bestempeld als dé console voor casual gamers. Een dergelijke spellenreeks zou daarom niet misstaan voor dit systeem, maar tot nu toe is er nog niet een game verschenen die Wii-bezitters naar volle tevredenheid heeft kunnen voorzien in hun eventuele behoefte aan heerlijk (vals) zingen in de huiskamer.

Copyright?
En toen kwam: We Sing! De game is heerlijk simpel opgebouwd: je neemt je microfoon, selecteert een liedje, zingt de longen uit je lijf en ziet je zangtalenten omgezet worden in punten! Waar kennen we dit van? Juist! Hoewel ik het graag zou willen vermijden, lijkt de game ongelofelijk veel op de Singstar reeks. Daar is uiteraard niets mis mee, want het feit dat de eerste game uit deze reeks dateert uit eind 2004 en we inmiddels vijf jaar en vele singstar-titels verder zijn, kan alleen maar duiden op het grote succes van het concept. Waar heb ik dit eerder gelezen? Juist! In dezelfde periode is U Sing voor de Wii uitgekomen, maar aangezien het om verschillende spellen van verschillende uitgevers gaat, verdienen beide games een aparte review.

We Sing brengt het concept van Singstar dus ongegeneerd over naar de Wii. Ook dit spel kent punten toe aan het einde van elke regel van een lied, uiteraard naar gelang je zuiver zingt. Hoe hoog je moet zingen, is te zien aan de hand van balkjes en een cursor die aangeeft hoe hoog jij daadwerkelijk aan het zingen bent. Neuriën werkt overigens ook prima… Terwijl je zingt, zie je op de achtergrond de volledige videoclip. Het is erg prettig dat eventuele intro’s, intermezzo’s en outro’s niet ingekort zijn. Zo kan je tussendoor even bijkomen of lekker met de muziek meeblèren. Aan het einde van het stuk, krijg je te horen wat het spel van je vindt. Over het algemeen, is dit commentaar beoordeling behoorlijk egostrelend, zoals ‘That was magnificent’, ‘Angels have landed’ of ‘You must be a professional singer’. Zelfs bij een matige prestatie blijft de game vriendelijk: ‘A bit more practice needed’, maar slechte prestaties krijgen een genadeloos ‘Tonedeaf’ als resultaat. Het is nu goed om aan te geven dat de game volledig in het Engels is, waardoor de allerkleinsten onder ons soms wat hulp nodig kunnen hebben met de menu’s. Omdat niet iedereen even goed kan zingen, zijn er moeilijkheidsgraden in te stellen, waarbij tussen easy en medium weinig verschil zit. Hard is daarentegen écht lastiger, maar nog steeds prima te doen. Helaas is de moeilijkheidsgraad niet individueel in te stellen, zodat een beginnende ster niet opkan tegen een zangtalent.

Lekkere mengelmoes
Deze game bevat 30 verschillende liedjes om uit te kiezen. Opvallend genoeg ken ik enkel drie liedjes niet, dus dit valt absoluut niet tegen. Desondanks vallen veel liedjes onder de categorie: ‘je herkent ze niet aan de naam, maar pas als je ze hoort’. In tegenstelling tot Singstar, kiest We Sing ervoor om een mengelmoes van tijdsperiodes en genres te combineren op één disc: van jaren ’80 en ’90 tot hedendaagse muziek en van country (John Denver), rock (Kaiserchiefs), pop (Lady Gaga) tot oldies (Elton John). Hoewel niet alle liedjes voor het grote publiek bekend zullen zijn, zorgt deze combinatie ervoor dat er voor elk wat wils is en bevat We Sing een ruime keuze aan makkelijk meezingbare karaoke-nummers. Interessant detail, is dat de game tijdens het laden van de songs extra informatie weergeeft over het genre, het album, het jaar en grappige feiten. Helaas variëren die weetjes helaas nooit, dus op den duur wordt het overbodige informatie.

Ook zingen hoef je niet alleen te doen (behalve als je héél vals zingt….), dus is naast de solo-modus ook een multiplayer toegevoegd. We Sing is daarin de eerste muziekgame die het mogelijk maakt om met vier zangtalenten tegelijkertijd te zingen, mits je vier microfoons hebt. Heb je maar één of twee mics in bezit, zul je ze eerlijk moeten delen, of het spel ‘Pass the mic’ moeten spelen. Naast deze spelvorm, kan je ook kiezen voor ‘Group Battle’ (in teams tegen elkaar zingen), ‘We Sing’ (samen zingen voor de hoogste score), ‘Versus’ (individueel tegen elkaar zingen) en ‘First to 5000’ (de naam zegt genoeg). Helaas heb je bij het zingen met meerdere spelers geen aparte balken, maar zie je enkel één balk. Hierdoor zie je jouw kleur alleen duidelijk verschijnen als je niet de juiste toonhoogte zingt. Hierdoor is het iets lastiger om te bepalen of je goed zingt en daarnaast om je hoogte eventueel te corrigeren. Zowel in de solomodus, als in de partymodus kun je gebruik maken van een playlist, waarbij je van tevoren meerdere liedjes uitzoekt, die na elkaar afgespeeld zullen worden. Lekker doorzingen zonder onderbrekingen dus. Mocht je nu echt niet de grond in gestampt worden vanwege je belabberde zangkwaliteiten en wil je gewoon zingen? Dat kan met de karaoke-modus! Tenslotte kan je deze game ook kopen met twee microfoons. Wat opvalt, is dat ze helaas nog met draad zijn. Daarnaast zijn ze niet van elkaar te onderscheiden. Je achterhaalt welk stuk je moet zingen, door in de menu’s in de mics te zingen of praten. Op dat moment licht een kleur bovenin het scherm op, waardoor je weet welke tekst je moet zingen. Dit is leuk bedacht voor We Sing, maar hierdoor is het misschien lastiger om de microfoons bij andere Wii spellen te gebruiken, aangezien de ‘zing en de kleur verschijnt’- optie daar niet even duidelijk ingebouwd is.

The verdict
Kan We Sing de Idols / X-factors / andere zangtalenten in spé met een Wii tevreden stellen? Op zich wel, aangezien het concept heel basic is en de liedjes redelijk algemeen bekend zijn. De voornaamste minpuntjes (één balk voor de toonhoogte bij de multiplayer en niet variabele moeilijkheidsgraad bij meerdere spelers) zijn te overzien, dus ook mijn Wii zal in de toekomst ingezet worden als karaokemachine!

Deze game is gereviewed door V-Devil

Oordeel We Sing (Wii)

• Originality 50