WRC: FIA World Rally Championship 8 (XboxOne)
82 100 1

Review WRC: FIA World Rally Championship 8 (XboxOne)

De WRC-serie is alweer een aardige tijd onderweg en we zijn dit jaar aangekomen bij deel 8. De afgelopen jaren vertoonde de serie over het algemeen een stijgende lijn wat betreft kwaliteit en lijkt daardoor een steeds grotere concurrent van de Dirt Rally-serie te worden. WRC 8 weet zelfs akelig dicht in de buurt te komen van Codemasters game.

Vriendelijke stem
Rally games kunnen op ongeoefende gamers nog wel eens indrukwekkend overkomen. Je scheurt met hoge snelheid over smalle paadjes, scheert langs diepe afgronden en door meerdere haarspeldbochten achter elkaar driften is niet ongebruikelijk. Gelukkig start WRC 8 direct met een uitgebreide tutorial om de nieuwe gamers wegwijs te maken in de opties van de game en het rallyrijden zelf. Met behulp van een vriendelijke vrouwenstem word je meegenomen door de game-opties en een aantal rijproeven moeten ervoor zorgen dat de moeilijkheidsgraad van de game op jouw niveau wordt afgestemd. Dit ziet er in eerste instantie heel goed uit, maar helaas blijken de rijproeven geen goede graadmeter te zijn voor de rally’s die je tijdens de carrière modus tegenkomt. Daar ligt de lat namelijk vaak een stuk hoger en ik denk dat iemand met weinig ervaring zich daar wel eens in kan verslikken. Het is natuurlijk heel fijn dat je aan het begin van de game bijna aan de hand meegenomen wordt, maar het was wel fijn geweest als dit iets beter aansloot op de rest van de game.

Carrière opbouwen
De focus ligt bij WRC 8 op de carrière modus en die is behoorlijk uitgebreid. Je moet als een echte teammanager aan de slag door personeel aan te nemen, events in de kalender te plannen en gedurende het seizoen de sponsor tevreden te houden. Daar zit een zekere spanning tussen die je goed in de gaten moet houden. Zo kan je bijvoorbeeld heel goede mensen aannemen in je team, zodat de auto snel gerepareerd kan worden en de weersvoorspelling heel accuraat is. Die mensen vragen echter een hoog salaris en dus zal je hoger moeten eindigen in het klassement, zodat je voldoende prijzengeld ontvangt om die kosten te kunnen betalen. Lukt dat niet dan zal het moraal van het team al snel dalen en kan het zelfs gebeuren dat de fabrikant je ontslaat. Zo'n neerwaartse spiraal is heel moeilijk om te keren en dus is het belangrijk dat je vanaf het begin af aan goed mee kan komen in de rally's. Helaas is de eerste rally van het seizoen in Zweden, waarbij het meteen een behoorlijk pittig karwei is om bovenin het klassement te eindigen. Je wordt dus meteen in het diepe gegooid en dat kan de minder ervaren gamer mogelijk weleens flink afschrikken. Voel je dan ook niet slecht als je besluit om de moeilijkheid wat naar beneden terug te schroeven, want dat zal je op den duur een boel frustratie kunnen schelen.

De lat ligt hoog

Dat de lat hoog ligt merk je niet alleen bij de eerste rally in de carrière modus, maar ook tijdens het rijden van andere races. WRC 8 is absoluut geen arcade racer te noemen en komt qua simulatie zelfs akelig dicht in de buurt van de Dirt Rally-games. Zelfs met rijhulpmiddelen aan is het nog behoorlijk werken om de wagens op het juiste pad te houden. Verwacht dus geen rijervaring zoals bij een Forza Horizon, waarbij iedereen al driftend door de bocht glijdt, maar wel eentje waarbij je moet werken om het rijgedrag te leren kennen om daarmee om te kunnen gaan. En dat moet je liggen. Heb je een stuurtje in huis, dan zal je merken dat de besturing soepeler zal gaan en de wagens beter te besturen zijn. Nu is dat eigenlijk bij racegames altijd wel het geval, maar bij WRC 8 viel het me wel extra op. Het zou mooi zijn als ontwikkelaar Kylotonn nog wat kan tweaken aan het gebruik van de controller, om daarmee die ook bruikbaarder te maken.

Prachtige storm
Grafisch ziet het er over het algemeen best goed uit en de algehele presentatie is ook prima in orde. Mijn mond viel vooral open tijdens een van de eerste uitdagingen, waarbij ik met een beschadigde wagen in het donker én in een heftige storm over een kronkelende bergweg moest rijden. Dat zag er aan de ene kant heel mooi uit met al die lichteffecten, maar gaf ook nog eens heel veel sfeer mee. Ik moest ook even opzoeken of WRC 8 stiekem niet tóch HDR ondersteunt, maar dat is toch echt niet het geval. De wagens zelf zien er ook prima uit en hebben een overtuigend schademodel. Een heftige botsing zal zeker sporen achterlaten en op den duur ook problemen kunnen geven voor de besturing en krachten van jouw wagen. Helaas moet ik wel constateren dat de physics niet altijd even lekker in de game verwerkt zijn. Zo gebeurde het nog wel eens dat een zachte aanraking met een steen ervoor zorgde dat mijn wagen bijna werd gelanceerd. Gelukkig gebeurt dit niet heel vaak, zodat het niet vervelend wordt.

Open wereld racer
Naast de carrière modus zijn er ook weer de nodige multiplayer uitdagingen te vinden in de game. Zo zijn er wekelijks nieuwe uitdagingen aan te gaan en daarnaast is ook eSports weer aanwezig. Persoonlijk vind ik het ook wel erg tof dat er een splitscreenfunctie in zit, want dat zien we tegenwoordig veel te weinig. Een andere aardige toevoeging is de mogelijkheid om in een open wereld te gaan oefenen met jouw racebolide. Terwijl je over landweggetjes aan het scheuren bent, kan je direct de instellingen van jouw auto aanpassen en die uitproberen. Deze mogelijkheid ben ik nog niet eerder tegengekomen en ik vind het eigenlijk wel een mooie vondst voor een rallygame. Hoewel het gebied waar je kan rijden best uitgebreid is, moet je ook weer geen open wereld als in Forza Horizon verwachten. Daar komt bij dat als je ook maar iets te ver van de weg afraakt, je automatisch wordt teruggeplaatst. Even een graanveld omploegen met je rallybolide zit er dus niet in.

Dit achtste deel in de WRC-serie is op gameplay-gebied zowaar een waardige concurrent van Dirt Rally geworden. Tel daar de officiële WRC-licentie bij op en voor de fans van de rallysport is WRC 8 mogelijk de beste keuze. Wel onder voorwaarde dat je bereid bent om er tijd in te steken en niet vies bent van een aardig steile leercurve. Als je echter die leercurve hebt overwonnen, dan staat je een mooie ervaring te wachten.

Deze review is geschreven door Kevin Blokland.

Oordeel WRC: FIA World Rally Championship 8 (XboxOne)

• Eindcijfer 82