XIII Century: Gold Edition (PC)
70 100 1

Review XIII Century: Gold Edition (PC)

XIII Century: Gold Edition is het verzamelwerk van XIII Century: Death or Glory en het vervolg: Blood of Europe. Deze strategische game speelt zich af in de Middeleeuwen. Je wordt uitgedaagd geschiedenis te schrijven door mee te vechten met ridders en nomaden, onder leiding van grote namen uit die tijd. Met meer dan 40 historische gevechten en 21 speelbare groeperingen klinkt het spel uitdagend. Daarnaast is getracht het spel zo realistisch mogelijk te maken, aan de hand van historische feiten. Zo is de omgeving aangepast aan de tijdsperiode, en zijn details zo goed als mogelijk achterhaald. Is dit genoeg om jezelf te verliezen in deze game, en je in de Middeleeuwen te wanen?

Strategisch ten onder
Onervaren als ik ben in dit genre, ben ik erg blij met de tutorial. Hierin wordt precies uitgelegd waar allemaal op gelet moet worden, en wat de mogelijkheden zijn van de verschillende legereenheden. En dat zijn er nogal wat… Om het spel goed onder de knie te krijgen, is het aan te raden de eerste les nogmaals te doen na een pauze, omdat er tal van mogelijkheden zijn. Daarna kun je je storten op de eerste twee gevechten, waarbij tijdens het gevecht tips worden gegeven. Na het doorlopen van deze lessen ben je klaar voor de strijd, je kunt je overgeven aan de gevechten van enkele eeuwen geleden! In theorie dan, want het echte vechten zonder tips valt toch nog behoorlijk tegen. De eerste gevechten zijn zelfs op de makkelijke modus nog best pittig, en je kunt niet verder als je het gevecht niet afgerond hebt.

Het doel van het spel is uiteraard het verslaan van je tegenstander. Leuk is het verhaal voorafgaand aan een gevecht. Er wordt verteld waar dit gevecht heeft plaatsgevonden, en wie tegen wie aan het vechten was om welke reden. Hierdoor kun je volledig opgaan in het gevecht, je weet immers waarvoor je het doet! Voor het gevecht heb je verschillende legereenheden tot je beschikking. De boogschutters om vijanden te verrassen van een afstand, beschermd door pikemen, mannen met lange lansen om paarden snel en effectief neer te kunnen steken. Daarnaast de dappere zwaardvechters, effectief in het neerhalen van zwaardvechters van de tegenstander. En natuurlijk de cavalerie, mannen te paard die snel de vijand kunnen overmeesteren. Nu is de truc deze eenheden zodanig te gebruiken, dat ze volledig tot hun recht komen. Dat is de uitdaging in dit spel, want het komt niet zelden voor dat de tegenstander qua manschappen in het voordeel is.
De eerste keer dat je een gevecht binnenstapt zul je merken dat ‘gewoon vechten’ al snel tot de ondergang leidt, en dan heb ik het niet over de ondergang van je tegenstander. Voorafgaand aan een gevecht kun je je inlezen in de situatie, en hier je voordeel uit halen. Vind je dit te weinig uitdaging, en ga je het gevecht liever blanco aan, dan kun je snel doorklikken naar het gevecht. Naast het tactisch inzetten van je manschappen, is het natuurlijk ook belangrijk om ze de juiste opdrachten te geven. Zo kun je ze in de aanvals- en verdedigingsmodus zetten, de eenheid aaneengesloten of juist losjes laten staan, en bepalen of ze hoe dan ook plaats moeten houden. Zijn je mannen erg bang, en vluchten ze voor de vijand, dan kun je via de gevechtshoorn pogen weer controle over ze te krijgen. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk troepen die zich in de vuurlinie bevinden, snel te verplaatsen. Ten allen tijden kun je het spel pauzeren, om de positie van de vijand te bepalen en op je gemak beslissingen te nemen. Daarnaast kun je het spel sneller afspelen op het moment dat je mannen de overwinning ruiken. Erg fijn zijn de twee moeilijkheidsgraden bij de gevechten. Deze zijn per gevecht in te stellen, dus eenmaal een gevecht behaald op de ‘Easy mode’, betekend niet dat je klaar bent met deze uitdaging.

Genieten van het gevecht
De sfeer van het spel wordt redelijk neergezet. De muziek is erg goed! Hij is afgesteld op de tijdsperiode, en zorgt voor spannende momenten. Daarnaast is het fijn dat de gesproken teksten ook ondertiteld worden, zodat je niets belangrijks mist. Het grafische aspect is daarentegen niet heel bijzonder. De zachte pastelkleuren zijn prettig om naar te kijken, maar heel bijzonder is het niet. Daarnaast zijn de bewegingen van de paarden erg houterig. Wel leuk zijn de mogelijkheden om in en uit te zoomen. Hierdoor kun je snel het gevecht overzien, en bij voorspoed ook even een deel van het gevecht van heel dichtbij bekijken.

Een gouden spel?
Ook ik, die nog nooit een strategisch spel heeft gespeeld, is overtuigd geraakt van dit genre. Heerlijk om uit te puzzelen wat de beste manier is om de vijand te verrassen. Het feit dat alles, tot en met het weer, op historische feiten gebaseerd is, geeft een extra dimensie.

De goede muziek en de redelijke beelden maken het spel tot een fijne uitdaging. De vele gevechten geven het spel voldoende lengte, zeker gezien deze versie zowel het spel Death or Glory als Blood of Europe bevat. Daarnaast worden je vorderingen opgeslagen, dus zie je jouw succes steeds groeien. Echt een gouden spel is het niet, maar goed genoeg om je helemaal over te geven aan de grote namen van de Middeleeuwen!

Deze game is gereviewed door Jorieke

Oordeel XIII Century: Gold Edition (PC)

• Graphics 60