Battle Chasers: Nightwar (Switch)
82 100 1

Review Battle Chasers: Nightwar (Switch)

Voor de stripliefhebbers onder ons doet Battle Chasers waarschijnlijk wel een belletje rinkelen. De stripboekenreeks die eind jaren ’90 verscheen, werd geliefd om de voortreffelijke illustraties van tekenaar Joe Madureira, maar ook verguisd om de lange tijd die tussen de verschillende delen zat. Na het anderhalf jaar uitgestelde negende deel, heeft deel tien zelfs nooit het levenslicht gezien. Zeventien jaar later zet Battle Chasers: Nightwar het verhaal voort. Deze keer niet als stripboek, maar als computergame. Na PS4 en Xbox, nu ook op de Nintendo Switch. Voegt de ‘portability’ nog iets toe voor deze game? Je leest het hier!

Arcanepunkavonturen
Battle Chasers: Nightwar (BC:N) begint op een hectisch moment. Boven een mysterieus eiland wordt het luchtschip van onze helden bestookt door bandieten. Ondanks heldhaftig verzet storten ze neer, waarop het team verspreid raakt over het onbekende landschap. Stille kracht Garrison, Spring-in-het-veld Gully en zorgzame Golem Calibretto vinden elkaar en trekken eropuit. Op zoek naar hun missende maatjes en vastberaden om de geheimen van het eiland te ontrafelen.

BC:N speelt zich af in een arcanepunksetting. Ik had die benaming zelf nooit bedacht, maar het klopt prima met de ruwe fantasiewereld die je wordt voorgeschoteld. Een wereld die tot leven gebracht wordt door het prachtige artwork van Madureira. Persoonlijk was ik al fan van zijn hoekige, krachtige tekeningen toen ik de X-men-comics las van ’94 tot ’97. Zijn invloed was tevens duidelijk te zien in het artwork van de Darksidersgames. En laat het nu net voormalige werknemers van Vigil zijn, die ook aan BC:N hebben gewerkt. Een feest van herkenning dus!

JRPG in hart en nieren
Verborgen onder Madureira’s knokige knokkels en krachtige kaaklijnen, bevindt zich een JRPG in hart en nieren. Compleet met turn-basedgevechten, wapens, kledingstukken en accessoires. Met daarnaast een uitgebreid systeem van speciale krachten en magie. Zo ben je in staat aan allerlei knopjes te draaien voor je personages, wat weer reflecteert op je speelstijl in gevechten. Zo kun je je vooral richten op de frontale (magische) aanval of je team juist toeleggen op statusaandoeningen of afleidingsmanoeuvres.

De willekeurig gegenereerde kerkers zitten vol sfeer en detail.

Al die opties komen goed van pas, mits je ze goed gebruikt. Regelmatig krijg je pittige gevechten voorgeschoteld, met name wanneer je meer dan twee vijanden bevecht. Een falende strategie of inschattingsfout kan dan al snel desastreus uitpakken. Toch voelt BC:N zelden oneerlijk. Vooral omdat je altijd goed geïnformeerde beslissingen maakt. Wanneer je kiest voor een aanval, zie je al een indicatie van de hoeveelheid schade die het gaat toebrengen. Je ziet ook precies op welk moment je actie wordt uitgevoerd en welke vijandelijke acties er worden uitgevoerd.

Overdrive spelmechaniek

Overdrive vormt een belangrijk onderdeel van je strategie. Het vormt een aanvulling op je gelimiteerde mana-reserves en bouwt zich op door bepaalde acties uit te voeren. Vervolgens kun je hiermee speciale aanvallen inzetten die je anders een hoop mana gekost hadden. Ik vind overdrive een ontzettend fijne aanvulling, omdat je op die manier écht gebruik maakt van al je vaardigheden. In plaats van alleen aan te vallen, omdat je bang bent dat je mana opraakt. En nader je het einde van een kerker, dan vecht je met alles wat je hebt tegen de baas!

De gevechten spatten van je scherm dankzij de achtergronden en animaties.

Willekeurig gegenereerde kerkers

Zoals de tussenkop al deed vermoeden, zijn kerkers in BC:N willekeurig gegenereerd. Iedere kerker bevat een vaste setting en enkele vaste elementen, maar een telkens wisselende lay-out. Daarnaast wordt de kerker ook beïnvloed door de moeilijkheidsgraad: normaal, heroïsch of legendarisch. Het beïnvloedt de kracht van je vijanden, de puzzels die in de kerker voorkomen én (ook niet onbelangrijk) de waarde van de schatten. Persoonlijk vond ik de kerkers goed te doen op standje heroïsch. Wat een gezonde uitdaging biedt en prima schatten genereert.

Tjokvol sfeer

Tjokvol…een raar woord als je het zo leest. Toch is dat woord het meest van toepassing om de hoeveelheid sfeer in BC:N te omschrijven. Het loopt er namelijk óver van. Terwijl dat juist nog wel eens wil ontbreken in games met willekeurig gegenereerde kerkers. In ieder hoekje en gaatje zie je prachtige kleine details, die de wereld tot leven brengen. Hetzelfde geldt voor de tekeningen, de muziek en goed passende voice-acting waarmee de personages tot leven worden gebracht. En laten we vooral de animaties tijdens gevechten niet vergeten. Ook hier zijn diverse aanvallen tot in detail uitgewerkt, waardoor ze werkelijk van je scherm afspatten. Hierdoor is BC:N, ondanks het ontbreken van echt grafisch geweld, een genot om naar te kijken en te spelen.

Transities van en naar de wereldkaart kennen vrij lange laadtijden.

Technische aandachtspuntjes
BC:N is een goede match voor de Nintendo Switch. Hoewel ik erg te spreken ben over de gameplay, kan het wel wat eentonig worden. Daarom is BC:N ideaal om in korte speelsessies te spelen. Het Switchscherm leent zich perfect voor de tekeningen en de gevechten. Kerkers komen wat minder goed uit de verf: die ogen vaak wat donker en de frame-rate lijkt wat lager te liggen. Dat laatste is niet storend, maar doet wel af aan de animaties. Zo zijn er wat meer technische aandachtspuntjes, zoals de laadtijden die erg lang kunnen zijn. Met name bij transities van en naar de wereldkaart en soms staat het beeld tijdens gevechten opeens een seconde stil, wanneer er iets wordt ingeladen.

De achtervolging waard?

BC:N heeft mij bijzonder positief verrast. Omdat de game vrij snel in prijs daalde voor PS4 en Xbox, verwachtte ik dat er een hoop op aan te merken zou zijn. Niets blijkt minder waar. Hoewel de gevechten wat eentonig worden, blijft BC:N een genot om te spelen. Van de vele details in de omgevingen én de spelsystemen, tot de geheimen, speciale missies en extra uitdagingen die BC:N op je afvuurt. Het geeft aan dat BC:N een met veel liefde gemaakte game is. Vind je het fijn om portable te spelen? Dan is de Switchversie een no-brainer. Zo niet, dan vind je BC:N voor een nog mooier prijsje op een van de andere platforms.

Deze review is geschreven door Chris van Breda.

Oordeel Battle Chasers: Nightwar (Switch)

• Eindcijfer 82