Bayonetta 2 (Switch)
90 100 1

Review Bayonetta 2 (Switch)

Nintendo verbaasde menig gamer aan het einde van 2017 met de aankondiging van Bayonetta 3 voor de Nintendo Switch. Het tweede deel is met dank aan een grote zak geld exclusief verschenen voor de noodlottige Wii U-console, waar het spel zonder financiering van de Japanse spelletjesgigant anders nooit het daglicht zou hebben gezien. Hoewel het hier een SEGA-IP betreft is Bayonetta na het eerste deel, mede door haar aanwezigheid in Super Smash Bros., een bekend gezicht geworden in de Nintendo-line-up. Om het wachten voor het derde deel in de franchise te verzachten is er gekozen om de eerste twee spellen uit te brengen op Nintendo’s jongste consolekindje; de Switch.

Nintendo’s Witch
Bayonetta is het geesteskind van Hideki Kamiya, die we ook kennen als director van spellen als Devil May Cry en Viewtiful Joe. Dat de Bayonetta-games spellen zijn die tot de rand volgepropt zijn met actie is dus geen verrassing. De studio achter de reeks, PlatinumGames, is verantwoordelijk geweest voor onder andere NieR: Automata, The Wonderful 101 en MadWorld. Ook bij het in 2016 verschenen Star Fox Zero heeft PlatinumGames haar vingertjes in de speelpap gehad; de link tussen deze reeks en Nintendo is dus vrij kort. Echter is Bayonetta nou niet het type spel wat je snel zou verwachten op een Nintendo-platform, aangezien Nintendo nogal vaak geassocieerd wordt als een bedrijf met enkel kindergames onder haar hoede.

Niet voor kinderen
Wie een van de Bayonetta-games opstart wordt namelijk direct verrast met rauwe actie waar ledematen door de lucht vliegen, engelen en demonen vastgeknoopt worden in marteltoestellen en de kleren van onze vrouwelijke protagonist letterlijk van het lijf scheuren. Bayonetta is namelijk een heks die over de magische kracht beschikt om haar haar te kunnen gebruiken als kleding, maar ook om vijanden mee aan te vallen. Omdat ze niet over genoeg haar beschikt om dit tegelijk te doen zal, wanneer de vijand met de harde hand aangepakt moet worden, je outfit veranderen in grote harige monsters die maar al te graag een hapje uit de tegenstander nemen.

De Bayonetta-games zijn zogenaamde ‘character action’-games in dezelfde sfeer als het eerdergenoemde Devil May Cry of bijvoorbeeld de originele God of War-trilogie. In de spellen kruip je in de huid van het personage uit de titel; een heks die vijfhonderd jaar heeft liggen slapen en geen idee heeft wie ze is of wat haar taak is. Spelenderwijs verzamel je zogenaamde Halo’s waarmee je nieuwe aanvallen en wapens mee aan kunt schaffen, om vervolgens de meest absurde combo’s uit je controller te trekken. Waar de eerste Bayonetta vooral gaat over het terugkrijgen van je herinneringen met alle gevolgen van dien, ga je in deel twee op avontuur om je beste vriendin uit de klauwen van de hel te houden. Bayonetta is een actiegame pur sang waar het verhaal heel duidelijk op de tweede plek staat.

Genoeg te doen
Hoewel de verhaallijnen in beide games slechts tussen de tien en vijftien uur per stuk aan speeltijd bevatten, valt er toch ontzettend veel uit de Bayonetta’s te halen. Zo verdien je namelijk na ieder segment in een level een trofee, variërend van steen tot puur platina. Hoe mooier de trofeeën, hoe hoger de beoordeling aan het einde van het level. Ook bevat ieder level een variatie aan verstopte kistjes, boeken en verborgen ‘Challenge Arena’s’ waar je vaak niet ver komt door enkel te buttonbashen. Ook is het van groot belang om aanvallen van tegenstanders te ontwijken. Dit kan met een druk op de schouderknop, en wanneer je dit perfect timet word je zelfs beloond met een aantal seconden aan slow motion-gameplay waarin je de vijand helemaal tot moes kunt slaan. Het onder de knie krijgen van de verschillende combo’s, die weer allemaal anders werken wanneer je verschillende combinaties aan wapens gebruikt, is dus een must als je het onderste uit Bayonetta’s kannen wilt halen.

Voor de wat minder gevorderde gamer beschikken de titels over een Easy Mode, maar nog makkelijker is de mogelijkheid om de touchscreen van Nintendo’s Switch te kunnen gebruiken. Hiermee schuif je namelijk al zwiepend over het scherm van je Switch in handheld-modus de meest krankzinnige combo’s uit je vingers zonder dat je er al te veel bij na hoeft te denken. Dit was al mogelijk in de Wii U-versie van Bayonetta 2 maar nu ook in het eerste deel, en aangezien het scherm van de Switch veel beter reageert op de aanraking van je vingers werkt dit echt een stuk fijner dan op de Wii U.

Van smoezelig naar schitterend
Toen het eerste deel in 2009 voor het eerst verscheen leefden we helaas in een tijd waar ieder spel er zo grauw mogelijk uit moest zien, met als gevolg dat de eerste Bayonetta over een vrij lelijk bruin met grijs en geel kleurenpalet beschikt. Gelukkig heeft ontwikkelaar PlatinumGames dat zelf ook door gehad en hebben ze het vervolg een vrolijkere en vooral levendigere uitstraling gegeven. Deze look zorgt ervoor dat de sequel veel frisser aanvoelt en vooral prettiger is voor het oog. Een ander verschil is dat Bayonetta 1 over een groot aantal ‘Quick Time Events’ beschikt, die je game over laten gaan wanneer je deze niet snel genoeg indrukt tijdens een cutscene. Dit heeft een negatief effect op je score en is een vrij oneerlijke manier om de speler te straffen voor iets wat hij of zij niet aan heeft kunnen zien komen. In Bayonetta 2 is dit gelukkig verdwenen, waardoor je met een gerust hart de controller naast je neer kunt leggen tijdens cutscenes, die vaak wel een paar minuten duren.

Eindelijk stabiel
Waar Bayonetta 2 enkel is verschenen voor de Wii U, is het eerste deel op bijna ieder platform van de afgelopen generatie speelbaar. Het spel is zelfs in 2017 nog voor de pc verschenen. Gelukkig doen beide games het een stuk beter op de Switch dan dat ze het deden op de Wii U. Zo beschikken beide spellen nu over een solide framerate van 60 frames per seconde, waar dat in het verleden nog wel eens wilde dippen richting de 40. Ook zien het licht, de schaduwen en de ‘texture filtering’ er beter uit in de Switch-versies van de games. Beide spellen hebben zowel docked als undocked een 720p-resolutie, wat helaas op een grote tv nog wel eens wat wazig kan lijken, maar in de handheld-modus van de Switch ziet het er allemaal ontzettend scherp en gelikt uit. Al met al zijn de Switch-versies van beide Bayonetta’s zowel qua framerate als resolutie dé manier om de spellen te spelen op een console. Mocht je over een goeie pc beschikken, dan is het aan te raden om het eerste deel in ieder geval daarop te spelen.

Weinig nieuws onder de maan
De Bayonetta-games zijn spellen die geen enkele liefhebber van actiegames mag overslaan. Voorzien van een heerlijke soundtrack, die bestaat uit een mix van vreemde jazzmuziek en J-pop, is het gewoon heerlijk om in de huid van Bayonetta te kruipen en een paar engelen en demonen terug naar hun eigen wereld te trappen. Zelden zal je een spel tegenkomen waar je zulke bizarre combo’s uit je vingers tikt alsof het niks is, en dan ook nog met zoveel klasse. Heb je de games al een keer gespeeld, dan haal je met Bayonetta 1 en 2 op de Switch weinig nieuws in huis. Ja, je kunt de spellen nu met je meenemen en in een volle trein je favoriete heks van haar strakke outfit ontdoen. Het tweede deel beschikt daarnaast nu over amiibo-support waarmee je vroegtijdig bepaalde pakjes en wapens vrij kunt spelen, maar verder is er weinig nieuws te vinden in de spellen. Daarvoor zullen we echt moeten wachten op Bayonetta 3.

Kort samengevat, Bayonetta en vooral Bayonetta 2 behoren nog altijd tot de top van het character action-genre en zijn absolute must-plays voor eenieder die van snelle en over de top actie houdt. Als je altijd al gewapend met de meest bizarre wapens een aantal knotsgekke combo’s uit je controller of touchscreen hebt willen trekken terwijl je begeleid wordt door een opzwepende versie van Audrey Hepburn’s Moon River, dan zijn de Bayonetta-games perfect voor je. Heb je de games al eens gespeeld, dan bieden de Switch-versies helaas weinig nieuws.

Deze recensie is geschreven door Gert Jan Naber.

Oordeel Bayonetta 2 (Switch)

• Sound 95