Crayola Scoot (Switch)
55 100 1

Review Crayola Scoot (Switch)

Probeer open-minded te zijn en denk aan de volgende combinatie van games: een skate game als Tony Hawk Pro Skater en een kindvriendelijke verfshooter als Splatoon. Wat krijg je dan? Juist ja: Crayola Scoot. Maar dan niet met een skateboard, maar met stepjes. Een stepje ja, met van die kleine wieltjes die iedereen als kind wel gehad heeft. En nee helaas het is geen shooter op stepjes, maar je laat slechts een spoor van verf achter. Is een combinatie van deze twee games er een waar het publiek op zit te wachten? Of heeft ontwikkelaar Outright Games de plank volledig misgeslagen en hadden ze zich beter kunnen focussen op een genre wat goed werkt.

Step it up
Hoewel deze game als een zeer kindvriendelijke skate-achtige game oogt met allemaal ramps en half-pipes, blijkt het steppen lastiger dan het lijkt. Je moet er echt even gevoel voor krijgen en willekeurig op de knoppen rammen zit er niet bij. Je stept namelijk met de bumperknop ZR, wat zeer onlogisch is. Je wilt namelijk gewoon met de stick navigeren, maar je kan dus alleen maar naar links en rechts sturen met de stick. Want naar boven en onder zijn tricks.

Gelukkig kan je in de hub oefenen op de ramp. Zo kun je ongegeneerd wat combinaties oefenen zonder dat je de hele tijd laatste wordt. De hub is verder wel kaal. Je krijgt het gevoel alsof de Splatoon hub nagemaakt is, maar dan vele malen slechter. Er zijn geen andere NPC’s te vinden en er zijn ook maar een paar plekken waar je naartoe kan. Geen Inkpolis Square dus. Zo is het mogelijk om in de winkel andere kleding of andere onderdelen voor je stepje te kopen (hé dat customizen kennen we ook van Splatoon). Een omgeving waar je local multiplayer kan steppen is er ook nog, evenals de uitdagingen van de verhaalmodus zelf en de ranglijsten waar je kan zien hoe goed je bent. Er is geen online multiplayer; je speelt telkens tegen NPC’s.

De beste stepper
Er zijn verschillende soorten uitdagingen in de verhaalmodus. Je hebt de Color Frenzy, waarbij je moet kleuren op de grond en diegene wiens kleur het meest voorkomt heeft gewonnen (net als Turf Wars). Dan is er nog de Crazy Crayons, waarbij je Crayolakrijtjes moet zien te pakken, voordat anderen dat doen. Tot slot is er nog de Splat Tag, tikkertje en de Trick Run, waarbij je de meeste punten moet scoren door de vetste tricks te doen.

Jammer genoeg zijn twee van deze vier niet gebaseerd op het uitvoeren van tricks, maar hier moet je zo snel mogelijk zien te kunnen steppen. Dat past niet zo goed in een game die voornamelijk gebaseerd is op het maken van deze tricks en combinaties hiervan. Crayola Scoot heeft wel een degelijk aantal parken waarin gestept kan worden in verhouding met zijn omvang. Er zijn drie werelden met elk vier parken. Toch heb je de meeste parken na een paar keer wel gezien.

Om in de ranglijsten te stijgen kun je een spelletje SCOOT spelen. Dit kun je vergelijken met HORSE. Je moet voor elke letter de beste worden en zodra iemand vijf keer heeft verloren heeft de ander automatisch gewonnen.

Steptoon
Was het al duidelijk dat deze game erg Splatoon probeert na te doen? Nou, dat doet het dus ook met de muziek. De muziek is ook erg in de stijl van Splatoon; lekker upbeat. Maar toch blijft het niet hangen, niet zoals bij Splatoon.

De graphics zijn wel voldoende; niet heel erg fantastisch, maar het ziet er ook niet verkeerd uit. Je kan het op de Nintendo Switch namelijk niet verpesten als je met vrolijke kleurtjes werkt. Wel is het apart dat er voor de artistieke stijl gekozen is om de personages wat grafischer vorm te geven en de omgeving en het park niet. Wel hinderlijk zijn de enorm lange laadtijden, wat voor zo’n game echt niet nodig hoeft te zijn.

Zoals eerder genoemd bevat de game ook multiplayer, maar alleen lokaal. Je kan niet online steppen tegen anderen, wat zeer jammer is. In Splatoon is dit namelijk een van de beste eigenschappen: je wilt van anderen winnen. Maar met Crayola Scoot moet je eerst je vrienden overhalen als je dit competitief wil spelen, wat waarschijnlijk lastig gaat worden gezien de hoge moeilijkheidsgraad in het begin.

Was het een goed idee van Outright Games om een combinatie van Tony Hawk Pro Skating en Splatoon te maken? Nee. Echter hadden ze de pijlen beter gericht op een echt goede skating game voor de Switch; deze is er namelijk nog niet. Maar met deze keuze is deze game het nét niet. Nét geen volwaardige skate – of in dit geval step – game, en nét geen game waarbij het draait om zoveel mogelijk grond te bezetten door middel van verf.

Als je echt niet kan wachten op de half-pipes op je Switch dan is deze game wel wat voor jou. Of misschien zou je deze game kopen als je je kind geen Splatoon durft te geven vanwege het schietgedeelte, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat de besturing in het begin nog best lastig kan zijn. Of je schaft deze game aan als hij is afgeprijsd voor nog geen tientje, maar anders zou ik het ook niet weten.

Deze review is geschreven door Lisa Halman.

Oordeel Crayola Scoot (Switch)

• Graphics 60