Hyrule Warriors Definitive Edition (Switch)
70 100 1

Review Hyrule Warriors Definitive Edition (Switch)

Voor de derde keer in vier jaar mogen we met Hyrule Warriors aan de slag. De Wii U-versie verraste vriend en vijand met een frisse kijk op Zelda en een beproefd recept uit de Dynasty Warriors-serie. Twee  jaar na release volgde een port naar de 3DS en nu, wederom twee jaar later, volgt een port naar de Switch. Hoewel dit bij iedere andere leverancier voor kritiek zou zorgen, blijft dit bij Nintendo uit. Waarschijnlijk heeft dat met twee zaken te maken. Ten eerste is de kans redelijk groot dat je deze game hebt gemist, gezien het tegenvallen van de Wii U. Ten tweede is de kwaliteit en vooral de afwerking van deze game dermate hoog, dat deze prima met zijn tijd mee kan. De poetsbeurt voor de definitieve editie heeft dat alleen maar verbeterd. Zodoende had ik toch weer zin om er voor de derde keer in te springen met  de Hyrule Warriors Definitive edition (HWD)!

Actie, met een beetje strategie
Voor de mensen die HWD nog nooit eerder hebben gespeeld: HWD is een hack 'n slash game naar de traditie van Dynasty Warriors. De makers, Team Ninja (Dead or Alive, Nioh) en Omega Force (al bezig met Dynasty Warriors sinds 1997, maar ook Operation WinBack!), hebben eerder al Fire Emblem Warriors uitgebracht voor de Switch. In een "Dynasty Warriors Hack 'n Slash" bestuur je één of meerdere figuren op een grote kaart. Op deze kaart zijn verschillende punten van interesse terug te vinden. Sommige van deze punten spawnen nieuwe vijanden. Dit kun je stoppen door een dergelijk punt vrij te maken van tegenstanders, vaak met een wat krachtiger figuur aan het hoofd. Doe je dit, dan spawnen jouw eigen troepen vanaf dan op dat punt. Andere punten leveren andere voordelen op of ontsluiten een beloning en door al deze punten naar je hand te zetten, wordt je eigen leger sterker en dat van de tegenstander zwakker. Gedurende één gevecht versla je al snel 2000 tegenstanders met je standaard aanvallen en de continu opbouwende speciale aanvallen. Aan het einde van de level volgt vaak een eindbaas, welke beduidend lastiger is dan het kanonnenvoer dat je grotendeels tegenkomt. Door dit te doen verdien je punten, die je tussen de levels door kunt inzetten om badges (skills, moves) vrij te spelen of om je wapens te verbeteren.

Zelda, maar dan anders
Vergeleken met andere Dynasty Warriors-games en Fire Emblem Warriors in het bijzonder, is HWD grafisch zeer interessant. Het Zelda-sausje zorgt ervoor dat de kleuren en vrolijkheid van het scherm spat, zeker in deze opgepoetste versie. Voor Zelda-fans zit het spel vol met verwijzingen naar de gehele serie, zoals figuren, wapens en uitrusting. Hoewel je je levels en spullen in HWD veel gemakkelijker verdient dat in een reguliere Zelda-game, is de Zelda-sfeer wel degelijk aanwezig en waan je je in een op hol geslaagde actiescène in vergelijking met de pittoreske omgevingen uit Breath of the Wild. Over Breath of the Wild gesproken: een extra in HWD is dat je enkele skins uit Breath of the Wild tot je beschikking hebt, waarmee daadwerkelijk alle belangrijke Zelda-spellen wel worden aangehaald. Ook anders dan normaal is dat je HWD heerlijk in local co-op kunt spelen. Gezien de laagdrempeligheid is dit de beste manier om je partner of ander gezinslid eindelijk eens in te wijden in de wereld van Link en Ganon. Daarnaast is de moeilijkheidsgraad prima in balans en kun jij het meeste werk verrichten.

Ondanks enige strategische verdieping, is HWD vooral een actiespel. Met button smashen kom je heel ver en het is vooral de uitdaging om op een zo soepel mogelijke wijze zo veel mogelijk tegenstanders te verslaan. Door het vrijspelen van strategische punten, is het speelveld constant in flux, wat zorgt voor een continu actie. Zo nu en dan moet je een stukje heen en weer rennen voor een missieonderdeel, maar dat kun je ook de AI laten doen als jij een ander figuur in de level overneemt. Zodoende is een level eén langgerekte actiescène die nergens hoeft te vervelen. Helaas is na een paar levels de noviteit er wel af, maar de actie blijft van een hoog niveau. Hierdoor kunnen fans van het genre naar hartenlust blijven door vechten, terwijl ik verwacht dat Zelda-fans na een paar uur actie verlangen naar wat meer rust en verdieping.

Je doet in HWD bekende locaties aan, met bekende karakters. Hierdoor voelt de game voor Zelda-fans direct bekend, zonder dat de gameplay ook maar een beetje lijkt op dat van de originele spellen. Dat is zowel erg knap gedaan van de ontwikkelaars, alsmede de grootste kracht van dit spel. Van alle uitgebrachte versies is dit met recht de definitieve versie. Ook past het spel prima op de Nintendo Switch, omdat het spel ook prima onderweg te spelen is. HWD biedt een unieke kijk op de Zelda-franchise en is veel kleuriger en overtuigender dan het wat ingetogen Fire Emblem Warriors. Het genre leent zich overigens niet voor iedereen, waardoor onvoorbereide kopers mogelijk wat teleurgesteld kunnen zijn door het gebrek aan afwisseling en diepgang (ondanks dat je je figuren grondig kunt customizen). Ook moet ik concluderen dat Nintendo wel erg gemakkelijk dezelfde game tot drie keer toe uitbrengt met minimale verbeteringen. Een vervolg was na vier jaar wel op zijn plaats geweest, zeker voor wat een van de beter verkochte games op de Wii U is geweest.

Deze review is geschreven door Jeroen Knop.

Oordeel Hyrule Warriors Definitive Edition (Switch)

• Eindcijfer 70