Mario Golf: Super Rush (Switch)
70 100 1

Review Mario Golf: Super Rush (Switch)

Ssst … totale concentratie is nodig in Mario Golf: Super Rush (MGSR), want golf staat voor rust, focus en … wat? Je moet ook rennen, kunt supershots spelen en nog veel meer gekkigheid? Hoe kan het ook anders, want net als in de andere sportgames met Mario in de hoofdrol is MGSR in de basis golf maar dan net weer wat anders. Gaat MGSR voor een birdie of maakt de game een teleurstellende bogey? Je leest het in deze review.

Avontuur voor groentjes
Het is alweer zeven jaar geleden dat de laatste Mario Golf-game verscheen, Mario Golf: World Tour op de Nintendo 3DS, die destijds prima werd ontvangen. Niet zo gek dus dat Nintendo het de hoogste tijd vond om de digitale golfclubs weer eens af te stoffen. Wil je eerst de kneepjes van het golfvak (opnieuw) leren dan kun je in MGSR, net zoals in Mario Tennis Aces, het beste beginnen met de verhaalmodus. In deze zogenaamde Adventure Mode begin je een carrière met je Mii-personage en leer je gaandeweg nieuwe (bekende) karakters kennen uit het Mario-universum. Daarbij word je bij de hand ... eh club genomen en leer je stapsgewijs de belangrijkste vaardigheden die nodig zijn om je tot de elite-(golf)club te kunnen rekenen. De snelheid van je slagen, welke club je het beste kunt gebruiken, hoe ga je om met de wind, effect en welke spelmodi en banen er zijn. Na het behalen van ieder doel krijg je ervaringspunten die je kunt gebruiken om je slagkracht, uithoudingsvermogen (voor de Speed Golf-wedstrijden), sprintsnelheid, hoe recht je de bal kunt slaan en de hoeveelheid effect dat je kunt meegeven te verbeteren.

In de Rough
Een aardige opzet, maar wel minder leuk dan de verhaalmodus in bijvoorbeeld Mario Tennis: Aces. Dat komt deels omdat ik liever als Mario een verhaalmodus speel i.p.v. met een Mii en ten tweede omdat de verhaalmodus pas op het einde echt interessant begint te worden. Maar er zijn meer vreemde keuzes. Ergens in het begin van mijn golf-avontuur maakte ik al een hole-in-one, maar omdat er geen mogelijkheid in zit om herhalingen te bekijken voelde dat toch heel wat minder bijzonder dan gedacht. Daarnaast zou het mooi zijn als je de moeilijkheidsgraad van de AI-tegenstanders zou kunnen aanpassen om de uitdaging mee te laten bewegen met jouw leercurve. Ook jammer is het feit dat je de motion-controls niet kunt gebruiken in de gehele verhaalmodus – terwijl dit juist prima werkt. Het zijn allemaal geen grote minpunten, maar ze zorgen er wel voor dat MGSR een paar strafslagen te verwerken krijgt.

Birdie
Gelukkig is er echt wel meer dan genoeg leuks te ontdekken in MGSR. Natuurlijk kan de echte golfliefhebber uitgebreid aan de slag met de standaard golfmodus, waarin je op redelijk serieuze wijze een traditioneel, rustgevend potje golf speelt. En dan zijn er nog de twee nieuwe modi, Speed Golf en Battle Golf, die een verfrissende afwisseling bieden op deze gewone golfpotjes. In Speed Golf is het de bedoeling om de bal te slaan en er vervolgens zo snel mogelijk achteraan te rennen. Pak onderweg muntjes op om je speciale slagbalk aan te vullen, loop over hartjes heen om je uithoudingsvermogen een boost te geven of zet een supersnelle sprint in waarmee je tegenstanders naar gras kan laten happen. Hoe sneller je bij de bal bent voor de volgende slag, hoe minder tijd je verbruikt. Maar omdat iedere slag ook nog eens dertig seconden kost, moet je wel de balans vinden tussen snelheid en het zo accuraat slaan van de bal.

Is dit je nog niet genoeg chaos? Dan word je vast helemaal blij van de andere nieuwe modus, Battle Golf. Deze modus speel je in een kleine arena, zoals je ook wel gewend bent in Mario Kart, waarbij er negen holes zijn om uit te kiezen. Wie als eerste drie holes verovert wint de match, maar de aanwezigheid van bewegende elementen, bommen en andere hindernissen – naast de AI of menselijke concurrenten om je heen, die ook nog eens allemaal een speciale slag bezitten waarmee je tegenstanders kunt dwarsbomen –  zorgen voor ultieme chaos en hilariteit.

Par(ty)
MGSR is dan ook perfect als partygame. Maar waarom dan wederom de rare keuze om deze twee modi slechts beschikbaar te stellen voor twee spelers op één Switch? Gelukkig steekt de online multiplayermodus prima in elkaar dus daar kun je nog altijd naar uitwijken, maar het zijn keuzes die ik persoonlijk niet vind passen bij een Mario-game. Ook de hoeveelheid banen (en personages) is op dit moment nog wat te karig, al heeft ontwikkelaar Camelot al wel beloofd om met gratis updates te komen.

Zo blijf je na heel wat uurtjes doorgebracht te hebben in MGSR over met gemengde gevoelens. In de basis staat het golfgedeelte als een huis en haal je er ook als liefhebber van sportgames – ik denk terug aan de vele uren die ik spendeerde in Tiger Woods PGA Tour – genoeg voldoening uit om af en toe een lekker potje te blijven spelen. De nieuwe modi zijn perfect als partygame, maar beperken je in het aantal personen die lokaal op één scherm tegelijk kunnen spelen. Zo zijn er nog wat vreemde keuzes die ervoor zorgen dat MGSR niet meer dan een vermakelijke game blijft. Er had meer ingezeten, maar als je op zoek bent naar een leuke, ontspannende sportgame in de wereld van Mario en je houdt ook nog eens van een knotsgekke partygame op zijn tijd; dan is MGSR zeker het overwegen waard.

Deze review is geschreven door Frido van der Wal.

Frido van der Wal (ThaHobbit)

Filmprogrammeur bij een bioscoop, filmliefhebber, gamer en sportman in hart en nieren. Houdt zich als Neerlandicus vooral met de eindredactie bezig, maar voor een review op zijn tijd kun je hem ook wakker maken. Of een potje FIFA ...

Aantal keer bekeken: 3579

Laagste 3 prijzen voor Mario Golf: Super Rush (Switch)

47.95 3