Rune Factory 3: Special (Switch)
70 100 1

Review Rune Factory 3: Special (Switch)

De Rune Factory-serie is volop speelbaar op de Nintendo Switch. Vorig jaar is Rune Factory 5 uitgekomen, wat het nieuwste deel is in de serie. Hierover was ik verdeeld enthousiast, zoals te lezen in mijn review. Naast dit spel, kreeg deel vier al een remaster in de vorm van Rune Factory 4 Special. Echter was dit niet voldoende Rune Factory, want nu heeft het derde spel ook een remaster-behandeling gekregen. Oorspronkelijk is Rune Factory 3 uitgebracht voor de originele Nintendo DS in 2011. Nu 12 jaar en twee consoles verder mag de remaster zich gaan bewijzen op de Nintendo Switch. Zal het spel de tand des tijds hebben doorstaan?

Het betreft hier een remaster waar aan het hoofdverhaal niets is toegevoegd. Het hoofdpersonage leidt net zoals in veel andere JRPG’s aan geheugenverlies. Hij komt aan in een vreemd dorp, waar hij liefdevol wordt opgevangen door de dorpsbewoners. Hij besluit er te blijven wonen, want wat moet je ook anders. Naarmate het verhaal vordert kom je erachter dat er meer speelt in het dorp dan wat je in eerste instantie denkt. Daarbij krijgt het hoofdpersonage langzaam zijn geheugen weer terug, wat alles duidelijker maakt. Dit alles maakt dat het verhaal interessant en onderhoudend is voor het type spel wat Rune Factory is.

In de Rune Factory-spellen draait het overigens niet alleen om het hoofdverhaal. Eigenlijk is dat maar een klein onderdeel. Je moet je boerderij ook onderhouden en daarnaast ben je druk bezig met het leren kennen van alle dorpsbewoners. Deze zijn in het derde deel vrijwel allemaal uniek en hebben zo hun eigen trekjes. Zo zijn er twee rijke bewoners, die met alles wat ze zeggen het tegenovergestelde bedoelen, de stille wapenhandelaar en de veel te aardige bloemenverkoopster. Allemaal hebben ze hun eigen motivaties en achtergrond. Dit maakt het erg leuk om ze beter te leren kennen. Op een gegeven moment is zelfs ook de mogelijkheid om in het huwelijksbootje te stappen met een van de vrouwelijke bewoners. Ik zeg specifiek vrouwelijk, want met een man trouwen kan – net als in de originele game – nog steeds niet.

Om de inwoners beter te leren kennen voer je opdrachten voor ze uit. Je kunt op ieder moment echter maar één opdracht actief hebben, waardoor het allemaal wel langer duurt dan nodig is.  Mogelijk was dit een technisch probleem op de veel zwakkere Nintendo DS, maar dit had van mij wel aangepast mogen worden in deze Switch-versie.

Mocht je heel geïnteresseerd zijn in alle mogelijke relaties, dan is er de Newlywed modus toegevoegd aan Rune Factory 3 Special. In deze nieuwe modus krijg je een losstaand verhaal met een van de vrouwelijke personages. Deze verhalen spelen zich af na het hoofdverhaal en geven je de kans om nog meer over de bewoners te weten te komen. Persoonlijk vind ik deze modus vooral interessant omdat alles zichtbaar is wat je kunt maken in het spel. Op deze manier kun je dus zien wat je eventueel hebt gemist gedurende het normale spel. De Newlywed modus wordt namelijk pas beschikbaar als je getrouwd bent in de normale modus en het duurt wel even voordat je daar bent.

Kun je een bepaald voorwerp dus nog niet maken, dan komt dit doordat je het recept – dat je kunt krijgen door speciale broden te eten – tijdens het spelen niet hebt gekregen. Deze recepten moeten veteranen van de serie bekend voorkomen. In Rune Factory kun je namelijk van alles zelf maken als je een recept, eventueel benodigd apparaat en de juiste grondstoffen ervoor hebt. Denk niet alleen aan eten, maar ook aan wapens, kleding, etc.

Verder is er aan de gameplay niets veranderd. Je hebt nog steeds de keuze om voornamelijk een boer te zijn of je te meer te focussen op het vechten. Er is een kalender met een volledige dag/nacht cyclus, winkels zijn geopend op specifieke tijdstippen en er zijn festivals op verschillende data. Voorbeelden hiervan zijn viswedstrijden, maar ook andere minigames. Zo is er een festival waarbij je zoveel mogelijk wol van een gigantisch schaap moet zien te slaan met een wapen. Dit alles zorgt voor voldoende afwisseling en heeft als gevolg dat je moet plannen wat je wilt gaan doen tijdens een week/maand/jaar.

Wat ook zeker benoemd moet worden is dat Rune Factory 3 Special er erg goed uitziet. De grafische update die is uitgevoerd past perfect bij het spel. Het heeft een soort van 2D-HD uiterlijk gekregen. Daarbij speelt het erg soepel weg en vind ik het persoonlijk ook fijner spelen dan het volledig in 3D speelbare vijfde deel, dat toch wel veel last had van stotterende beelden. Alles in Rune Factory 3 Special werkt gewoon gesmeerd.

Mocht je nog op zoek zijn naar een farming simulator – waar er de laatste tijd veel van zijn uitgekomen – en je hebt Rune Factory 3 nog niet gespeeld, dan is hij zeker het overwegen waard. Je krijgt een interessant verhaal, leuke interacties met bewoners en mooie graphics. Mocht je Rune Factory 3 in het verleden al gespeeld hebben, dan is er naast de Newlywed modus niet heel veel nieuws en zou ik ook een heel of half biggetje van de beoordeling halen.

Pascal Jongsma (Catyrion)

Apotheker die natuurlijk games interessant vindt, maar daarnaast ook niet vies is van een bordspel of film.

Aantal keer bekeken: 2310