Spongebob Squarepants: The Cosmic Shake (PS4)
70 100 1

Review Spongebob Squarepants: The Cosmic Shake (PS4)

Hij woont in een ananas diep in de zee. Of toch een blik ananas? Er is iets vreemds aan de hand in Bikinibroek en SpongeBob zou SpongeBob niet zijn als hij hier niet iets mee te maken zou hebben. Overal in het onderwaterdorp zijn bekende gebouwen bedekt in slijm, kapot of vervangen door alternatieve versies. Wij hebben dit mysterie voor je tot de bodem uitgezocht.

Magische zeep
SpongeBob en Patrick zijn in het Glove World pretpark gestuit op Madame Kassandra: een geheimzinnige waarzegster die ze een flesje magische zeep aansmeert. Na hier wat bubbels mee geblazen te hebben om zogenaamd hun wildste dromen uit te laten komen, scheurt het multiversum open en brandt de spreekwoordelijke hel los. Hier start The Cosmic Shake: de nieuwe SpongeBob platformer van ontwikkelaar Purple Lamp.

Deze studio kennen we van de bijna drie jaar geleden verschenen remake van SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom. Deze zeer geslaagde remake van de platformklassieker kreeg destijds van ons nog drieënhalve big als score. Echter kon Purple Lamp die game bouwen bovenop het skelet van de originele titel uit 2003. Met The Cosmic Shake mag de studio bewijzen dat ze zelf ook genoeg creativiteit in huis hebben en een leuke, gloednieuwe platformer neer kunnen zetten.

Het multiversum
Het gebruik van een multiversum zorgt ervoor dat de levels in The Cosmic Shake zowel qua gameplay als presentatie lekker gevarieerd aanvoelen. Zo baan je je in het ene level een weg over vliegende piratenschepen en vis je in het Halloweenlevel chocoladerepen uit vergiftigd water. Aan het eind van ieder level wacht er een grote eindbaas op je en zodra deze is verslagen, verandert Bikinibroek weer voor een stukje terug naar hoe het was. Het spel kent zeven van deze levels die allemaal een klein uurtje duren. Niet het langste platformspel dus, maar met een adviesprijs van €39,99 kent het spel dan ook een zacht prijsje.

Collect-a-thon
Wie eerder een platformer heeft gespeeld zal geen problemen hebben met het spelen van The Cosmic Shake. Je hebt een springknop, een knop om aan te vallen, eentje om weg te duiken, etcetera. Met een druk op de schouderknop schiet je een bubbel op een knop om deze van een afstand te activeren of richting een vijand die je zo tijdelijk uitschakelt. In alle levels zijn tevens tal van verzamelbare objecten te vinden. Het is dus een ware collect-a-thon! Gouden spatels, gouden munten waarmee je nieuwe kostuums vrijspeelt en roze gelei waarmee je deze aan kunt schaffen. Wil je alles vinden, dan moet je echt ieder hoekje helemaal uitpluizen en daar ben je zeker wel even zoet mee.

The Cosmic Shake verschijnt voor de PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en PC. Opvallend is het ontbreken van de PlayStation 5 en Xbox Series X/S, maar wij hebben de PS4-versie getest op een PS5 en deze draait vrijwel vlekkeloos. Een framerate van 60 beelden per seconde wordt continu behaald, ook op de PS4 overigens, alleen blijft het spel af en toe een seconde hangen wanneer er in de achtergrond een autosave wordt gemaakt. Dit wil nog wel eens op vervelende momenten gebeuren, waardoor je daarna ineens in een afgrond dondert of door een vijand geraakt wordt. Gelukkig duurt het nooit lang om verder te spelen, en omdat je een oneindig aantal levens hebt raak je nooit veel voortgang kwijt.

Meneer Krabs is terug
Bij de Rehydrated-versie van Battle for Bikinibottom hadden wij nog als klacht dat onder andere meneer Krabs niet ingesproken werd door de Engelstalige stemacteur van de tekenfilm. In The Cosmic Shake is hier gelukkig verandering in gekomen. Ook zit het met de achtergrondmuziek deze keer wat beter en wordt er in tegenstelling tot bij de voorganger gewoon gebruikgemaakt van stereo-opnames.

Een ervaren gamer zal nooit vast komen te zitten in The Cosmic Shake. Daarvoor is het spel echt te makkelijk. De uitdaging zit hem dan vooral in het verzamelen van alle verstopte objecten. Kinderen kunnen echter naar hartelust platformen en zullen in de verschillende levels tussen de vele gevechten en springpuzzels genoeg uitdaging vinden. Helaas is er niet gekozen om Nederlandse stemmen toe te voegen aan het spel en zelfs Nederlandse schermteksten ontbreken. Gelukkig wordt iedere keer dat het spel je iets wil leren een duidelijk filmpje getoond met daarbij de desbetreffende knoppen die ingedrukt dienen te worden. Duidelijk genoeg voor jong en oud, maar toch wel een gemis voor de kleintjes en fans van de Nederlandse stemmen.

Een feest der herkenning
Waar Battle for Bikini Bottom zich vooral focuste op verwijzingen naar de eerste drie seizoenen van SpongeBob SquarePants – de beste seizoenen volgens de fans – haalt The Cosmic Shake inspiratie uit zowel oude als nieuwe afleveringen. Posters in de achtergrond, grappige animaties, komische kostuums en gesproken grappen verwijzen regelmatig naar bekende SpongeBob-scènes en -memes. Dit is allemaal erg leuk, maar vooral de oneliners die SpongeBob en Patrick uitkramen vallen regelmatig in herhaling.

Uiteindelijk kunnen we met gemak concluderen dat Purple Lamp er zeker in geslaagd is om ook zonder geraamte van een oude titel een leuke SpongeBob-titel neer te kunnen zetten. Qua leveldesign is Battle for Bikini Bottom nog wel heer en meester, maar qua beeld en geluid neemt The Cosmic Shake weer het voortouw. Battle for Bikini Bottom echt overtreffen lukt ze dus nog niet, maar deze nieuwe titel kan zich zeker meten met die klassieker.

SpongeBob SquarePants: The Cosmic Shake is een prima platformer voor zowel de kleintjes als de SpongeBob-liefhebber van het eerste uur. De vele verwijzingen maken van het spel een feest der herkenning en de simpele doch altijd frisse gameplay zorgt ervoor dat het spel gedurende de speelduur van de game niet zal vervelen. Purple Lamp heeft ons zeker verrast!

Gert Jan Naber (GJ)

Audiovisueel vormgever met een hart voor Pokémon, films, kip en uiteraard games in alle soorten en maten.

Aantal keer bekeken: 3818