Thief: Deadly Shadows (Xbox)
89 100 1

Review Thief: Deadly Shadows (Xbox)

Thief 3 Deadly Shadows is het einde van een tot nu toe succesvolle Thief reeks. Deel 1 en deel 2 zijn inmiddels in elke budget bak te vinden, zal Thief 3 zich daar gauw bijvoegen of zal hij nog een hele tijd in de charts rond hangen?

Hero Or Taffer ?
Thief is geen onbekende naam bij de PC gamers, deze hadden al met de dief te doen in de 2 vorige delen. Thief: The Dark Project, een avontuur waarin Garrett verstrikt raakt in een duister complot van een van de fracties die toen de wereld regeerden. The Pegans. Hierin verloor hij zijn linker oog, gelukkig kreeg hij van een andere fractie genaamd de Hammerites een mechanisch oog waarmee zelfs de nacht geen geheimen meer had voor hem. Hiermee begint ook gelijk het 2de deel van de Thief serie. De Hammerites proberen met behulp van de meesterdief een duivels plan te verwerkelijken. Het was weer aan Garrett om hun plan te saboteren en zo de wereld te redden. In deel 3 is er weer een groepering die iets van plan is wat de wereld zal schapen naar hun visie. Dit keer is het een organisatie genaamd The Keepers, een factie die zich in het achtergrond houd en alleen ingrijpt als het ook echt nodig is. Ze zijn opzoek naar een zekere Brethen and Betrayer, zal Garrett deze zijn of zal hij juist de gene zijn die moet voorkomen dat zijn voormalige leraren dit persoon ooit in hun handen krijgen? Garrett heeft net zo als bij de twee andere fracties weer een lange geschiedenis met zijn huidige vijand, hij trainde namelijk vroeger zelf om de Keeper orde bij te treden. Na enige tijd kwam hij er echter achter dat zijn toekomst niet in de bibliotheken van de keepers lag maar in de huizen van mensen die te veel geld hebben en dus onvrijwillig wat geld afstaan aan de koning der dieven, Garrett. Door de training die hij bij de keepers heeft ondergaan is het hem mogelijk om bijna onzichtbaar tussen de bewoners van de in donker gehulde stad te lopen en om zo hun waardevolle bezittingen te bemachtigen. De keepers zijn echter niet zo blij met de plotselinge wissel van beroep, ze zagen in hem namelijk een zeer waardevolle aanwinst in de fractie van de Keepers. Toch zijn ze Garrett of beter gezegd de meesterdief niet helemaal kwijt geraakt, hij verleent regelmatig nog zijn diensten aan de mensen die in hem een soort van Messias zagen, The keepers.

Shopping Tour
Zo gauw je op new game hebt gedrukt zal er een kleine geschiedenis komen van dingen die vooraf zijn gebeurd. Hierna speel je opeens Garrett en heb je de taak om de baron des huize om wat goud stukken armer te maken. Het is een soort van tutorial missie die je nog eens alles haarfijn uitlegt, hierna moet je echter geen hulp meer verwachten. Je merkt in het begin van het spel al dat je meer meester bent van de schaduwen dan een man van het zwaard, je bent namelijk een dief geen zwaarbewapende zwaard vechter. Jij moet het doen met een dagger en een tiental gadgets die jou het leven iets moeten verlichten, terwijl de guards en vele andere vijanden beschikken over een arsenaal aan dodelijke wapens. Je kunt al die nieuwe snufjes zoals klim handschoenen of nieuwe pijlen in een shop kopen die vaak niet alleen verkoopt maar ook nog koopt. Je kunt dus als je gewonnen goederen van je vorige rooftochten verkopen om zo nog betere gadgets te krijgen of om gewoonweg een beetje te sparen voor de slechte tijden. Het stelen van waardevolle objecten is tevens niet alleen leuk en handig maar vaak ook noodzakelijk om een bepaalde missie te halen of om ergens een geheime kamer te vinden. Je missie doelen zullen dus grotendeels ook het stelen van bepaalde waardevolle objecten bevatten. De missies op zich zijn niet altijd verbonden aan het verhaal, soms krijg je ook missies van de Pegans of de Hammerites om je imago bij hun een beetje te zuiveren, want hoe meer je voor hun doet hoe behulpzamer ze zullen zijn tegenover je, dit houd dus in dat ze je zullen assisteren bij een gevecht of ook gewoonweg hints zullen geven waardoor jij net die ene missie wel kunt halen. Deze sub missies zul je kunnen spelen naast de missies die je door het verhaal leiden. Je bent namelijk helemaal vrij in je doen en laten zolang je geen van die missies doet die de verhaallijn aan elkaar breien. Je kunt dus eens lekker in de stad gaan shoppen of gewoon een beetje de inbreker spelen en bij de mensen binnendringen die te veel van de ronde gouden muntjes hebben. In totaal zijn er 5 stadsdelen waar je heen kunt gaan en heen zal moeten om bepaalde objectives te halen. In elk deel van de stad heeft een andere fractie de overhand, en is er verschil in rijkdom en natuurlijk zodoende ook in bewaking. Maar niet alleen in de stad en in haar gebouwen zelf zal de dief rondsluipen, hij zal onder anderen door de kajuiten van een mysterieus schip kruipen ook zullen de geesten van een spookhuis hem op de hielen zitten in zijn zoektocht naar alles wat ook maar glimt of er waardevol uitziet. De locaties zijn altijd erg sfeervol en goed uitgewerkt, er is altijd een 2de weg om een bewaker te ontlopen soms zal die recht voor je neus liggen soms zal je er een tijde naar opzoek zijn. Dit alles vormt een grote wereld die bijna elke keer wel wat nieuws te bieden heeft tot dat je uiteindelijk Thief hebt uitgespeeld.

Lightning & Noices
Iedereen snapt nu denk ik al wel dat het bij Thief niet om een snelle trigger finger gaat maar om juist zo stil mogelijk overal doorheen komen. Iets waarbij de lichteffecten van het spel een grote rol innemen, kom je namelijk in het licht is het vaak game over omdat een guard je dan net gezien heeft en aanwezigheid alles andere als prettig vind. Gelukkig heb jij het juiste equipment om van lichte plekken donkere steegjes te maken. Als bijvoorbeeld een fakkel te veel licht geeft kun je hem simpel weg doven door er een speciale elemental arrow op te schieten. Hetzelfde geld voor kaarsen die een bepaalde hoek net iets te licht maken voor jou aanwezigheid. Die kun je simpelweg doven door er vlakbij te staan en op A te drukken, dan zal de die de vlam met zijn vingers doven. Er hoeft hier dus helemaal geen arrow aan te pas komen. Echter zijn er wel lichtbronnen die zelf voor de beste brandweerman niet te doven zijn, hierbij heb ik het over openhaarden, lichten die omgeven zijn van een stalen omhulsel en sommige straatlantarens zullen ook blijven branden ondanks de moeite die je doet om hem te doven. Naast al deze kunstmatige bronnen van ongewenst licht heb je dan ook nog de vertrouwde maan, vanzelfsprekend is deze ook niet te doven. Gelukkig zullen er op de straten van de stad altijd voldoende schaduw om jou verborgen te houden van ogen die jou het liefst zouden doden. Al dit grafische spektakel is prachtig in vorm gebracht, en erg gedetailleerd. Zo kun je bijvoorbeeld piep kleine stof deeltjes nog zien door het raam waar de maan net naar binnen schijnt. Hetzelfde geld voor de personages zelf, stuk voor stuk zien ze er netjes uit. Wel zijn de physics van de personages nogal raar, ze vallen op de raarste manieren en hoe ze dan tot stilstand komen en zich neerleggen is al helemaal erg. Het is eerder regelmaat dan uitzondering dat zulk soort bizarre dingen gebeuren. Verder zijn er weinig grafische punten waar ik het spel op zou kunnen afrekenen. Ook op het gebied van audio kan ik de game ook bijna niet afrekenen, de geluiden zijn duidelijk hoorbaar. De voice acting van de personages is zelfs naadloos gedaan, ze praten perfect engels en het lijkt wel alsof ieder pratend personage in de game een eigen iemand heeft gehad voor de stem. Wat ik wel moet zeggen is dat je tegenstanders vaak slechtziend zijn maar wel weer de oren van een vos hebben. Ze zien je niet als je 10 meter voor hun langs een raam sluipt waar een grote lichtval doorheen komt, maar ze horen je wel als je dan ook maar iets te snel loopt. Iets wat niet helemaal perfect is uitgewerkt maar ook eigenlijk geen grote fout te noemen is. Wel is de camera vaak nogal lastig in third person view, hier bedoel ik vooral in kleine ruimtes waar de camera vaak geen ruimte heeft om te draaien, gelukkig is er dan nog de beroemde first person view die de Thief reeks
zo beroemd gemaakt heeft. Deze is in gevallen als deze wel erg handig maar eigenlijk voor de rest van het spel redelijk overbodig. Aangezien je vaak alles veel beter ziet met third person zal je niet gauw voor het alternatief kiezen.

Bugs, they are everywhere!
Thief 3 is op dezelfde engine gebaseerd als de befaamde Deus Ex serie, een engine die toen vol met bugs zat. Nu met Thief 3 is daar nog steeds niks aan veranderd, het spel heeft namelijk nogal last van een best groot aantal bugs. Vaak stellen deze niks voor maar zijn tamelijk irritant omdat je er vaak bijna door ontdekt word. Ik had zelf het meest last van de spring en klim bug. Dit is als je bijvoorbeeld op een open kist spring je er haast niet uitkomt zonder het nodige lawaai te maken. De guard hoort dit dan natuurlijk en als jij dan nog steeds met de bug zit te kampen zal de bewaker geen medelijden tonen en je genadeloos oprijgen aan zit niet bepaald stompe zwaard. Dit is dan nog maar een van de steeds weer kerende bugs, en ook nog eens een van de minder erge. Zwaardere bugs die je vaak het leven kosten zijn bijvoorbeeld het niet goed klimmen van de dief, Garrett heeft namelijk nogal moeilijkheden met het beklimmen van bepaalde muren. Als hij het dan even niet ziet zitten laat de jonge dief spontaan los en valt letterlijk en figuurlijk zijn stenen graf tegemoet. Als de makers hier nu ook volgende keer iets meer aandacht aan besteden zou Thief zeker weten nog hogere cijfers gaan scoren en misschien ook nog wel in de Hall of Fame naast games zoals Halo plaats neemt.

Velen twijfelden of Thief 3 Deadly Shadows het succes van de legendarische trilogie niet zou verpesten. Maar nadat we het dan eindelijk konden spelen waren die gedachten ineens verdwenen zoals sneeuw voor de zon. Alles waar we aan getwijfeld hadden was fout, de Third person camera was helemaal geen fout idee maar juist het beste wat de dief kon overkomen. Ook de grafische sprong van PC naar console heeft de dief zonder schrammen doorstaan. Nu zou alleen nog de het hoge gehalte van Bugs de dief kunnen laten onthoofden, gelukkig kan hij nog net ontsnappen aan dit erg slecht uitgewerkte aspect. De bugs zijn wel erg storend maar gelukkig niet aanwezig als je geen rare dingen uithaalt die echter soms wel noodzakelijk zijn. Verder is Thief 3 Deadly Shadow gewoon een erg goed spel dat een beetje geleden heeft onder een te korte ontwikkeling tijd. Desalniettemin is Thief 3 zeker een toppertje geworden die elke liefhebber van het stealth genre zeker moet hebben. Ook voor de diehard Thief fans is het weer een must have!

Oordeel Thief: Deadly Shadows (Xbox)

• Eindcijfer 89

Aantal keer bekeken: 1698