WRC: FIA World Rally Championship 5 (XboxOne)
75 100 1

Review WRC: FIA World Rally Championship 5 (XboxOne)

Het aanbod van rallygames op de nieuwste generatie consoles is op nul vingers te tellen. Forza Horizon 2 bracht met de uitbreiding Storm Island wel een aantal rallywagens en zanderige wegen naar de Xbox One, maar dat is natuurlijk nog geen echte rallygame te noemen. Voor de fans van het genre komt de redelijk onbekende ontwikkelaar Kylotonn Games nu gelukkig met WRC 5. Deze game moet ervoor gaan zorgen dat diezelfde fans eindelijk weer stof kunnen gaan happen en hun rallywagens op virtuele haarspeldbochten mogen gaan manoeuvreren.

Ondanks dat er bijna geen concurrentie is op de consoles, wil dit niet zeggen dat de lat ook laag ligt. Daarom ben ik blij te melden dat WRC 5 gewoon een toffe rallygame is geworden, die bovenal leuk is om te spelen. Of je nu even een rallyparcours rijdt om de tijd te doden, of je jezelf stort in de carrière-modus; het zal je allebei veel plezier opleveren. Dit is met name te danken aan de controle die je hebt over de rallywagens en de toegankelijke controls. In het begin is het even zoeken naar de juiste manier om de bochten in te sturen en het moment dat je weer gas moet geven, maar dat pik je snel op om vervolgens jouw wagen vrij vloeiend richting de finish te krijgen.

Keuzes, keuzes, keuzes
Met 'vrij vloeiend' bedoel ik dat er tijdens die rit vast wel hier en daar een vangrail of een boom geschampt zal worden, soms zelfs frontaal, en dat heeft wel degelijk invloed op het rijgedrag van jouw racemonster. Gelukkig is het in de carrière-modus mogelijk, om tussen de rally's door je wagen te repareren. Elke reparatie kost echter tijd, en je mag maximaal een vast aantal minuten besteden. Bij veel schade zal je dus keuzes moeten maken. Repareer je de banden, zodat je meer grip hebt? Of wil toch wat extra tijd besteden aan de versnellingsbak, zodat je sneller kan schakelen? Je kunt er ook voor kiezen om alles te doen, maar dan levert dit je strafsecondes op in het klassement. Secondes die je misschien beter kunt gebruiken om je voorsprong vast te houden (of de achterstand niet te groot te maken). Een leuk systeem dus, dat je op een goede manier dwingt om keuzes te maken.

Stotterende beelden
Ondanks het feit dat de game een goede indruk op me heeft achtergelaten, zijn er helaas toch een aantal problemen die het plezier een beetje naar beneden weten te halen. Het grootste probleem vormt de framerate, want die is alles behalve constant. Zeker als je met hoge snelheid door een dicht bos knalt, blijkt het beeld dit nauwelijks bij te kunnen houden en stottert jouw wagen over het scherm. Hierbij zie je soms ook bomen en struiken ineens in beeld verschijnen. Dit is natuurlijk erg jammer, want met name bij een racegame is de framerate wel heel belangrijk om het gevoel van snelheid goed over te brengen. Zodra het beeld begint te haperen, word je gewoon uit de ervaring gehaald. Hopelijk komt de ontwikkelaar nog met een patch om dit probleem op te lossen.

Strenge school
Om nieuwkomers in het genre kennis te laten maken met rallyracen, is er een rallyschool toegevoegd. Dit zijn een reeks opdrachten die je kunt voltooien om je skills te verbeteren. Denk aan het maken van een bocht met de handrem, of het afleggen van een parcours binnen een bepaalde tijd. Helaas is het wel een heel strenge school en wordt elke seconde buiten de ideale lijn hard afgestraft. Zodra je met je wagen buiten die lijn komt, gaat er namelijk een metertje aftellen. Staat die op nul, dan kan je opnieuw beginnen. En dat gebeurde mij vaker dan ik kon waarderen. Mijn advies is dan ook om die rallyschool gewoon over te slaan (ook al wordt het tijdens de carrière steeds aangeraden) en het gewoon in de praktijk te leren.

Even terugspoelen
Heb je tijdens de race toch een grote fout gemaakt waarmee je de race hebt weggegeven? Dan heeft WRC 5 een rewind-functie die je in kan zetten. Hierbij wordt niet de tijd teruggedraaid, zoals we dat kennen van de racegames van tegenwoordig, maar word je teruggezet naar het laatste checkpoint en mag je vanaf daar verder. Afhankelijk van de locaties van de checkpoints kan dit dus betekenen dat je een heel eind opnieuw moet rijden, maar als het goed is weet je dan wel hoe je die ene boom kan ontwijken. Hiermee past WRC 5 goed bij de racegames van deze tijd, maar is de game ook weer niet té makkelijk. De game is sowieso lekker pittig en als je de moeilijkheidsgraad goed instelt, dan krijg je voldoende weerstand om de game lekker uitdagend te maken.

WRC 5 is de eerste rallygame op de Xbox One en PlayStation 4 en zet hierbij gelijk een goede standaard neer. Ondanks de problemen met de framerate, is de game gewoon leuk om te spelen. De controle over de wagens is erg goed en de carrière-modus biedt voldoende gameplay om je lange tijd bezig te houden. Over drie maanden gaat de game ook nog eens los met een eSports competitie, dus het is mogelijk dat dit de game ook nog interessanter gaat maken op het gebied van de multiplayer. Met WRC 5 heb je nu in ieder geval een mooie manier om met vier virtuele wielen in één game stof te happen, ijs te glijden en de navigator uit te schelden.

Deze review is geschreven door Kevin Blokland.

Oordeel WRC: FIA World Rally Championship 5 (XboxOne)

Aantal keer bekeken: 9557