Wonder Boy: Asha in Monster World (Switch)
50 100 1

Review Wonder Boy: Asha in Monster World (Switch)

Wonder Boy: Asha in Monster World is een remake van het in 1994 uitgebrachte Monster World IV. Dit spel is het zesde deel in de Wonder Boyserie en het vierde deel in de Monster Worldserie, welke voornamelijk eind jaren 80 en begin jaren 90 in Japan populair waren. De meeste van de originele spellen in de serie zijn ooit wel op de PlayStation 3/Xbox 360 of Wii beschikbaar geweest. In 2016 en 2017 zijn er al remakes van het eerste deel in de Wonder Boyserie genaamd Wonder Boy Returns en het derde deel Wonder Boy: The Dragon’s Trap uitgebracht. Nu een paar jaar later was het dus blijkbaar tijd voor een remake van het zesde deel. Laten we eens kijken of het spel met deze wonderlijke jongen, wacht nee het is een meisje, de tand des tijds doorstaan heeft.

Asha in Monster World is een platformer met wat lichte RPG-elementen. Je kunt tijdens het spel je zwaard, schild en kleding sterker maken door nieuwe te kopen. Het verhaal is niet echt interessant. Asha hoort geesten om hulp roepen en besluit deze te gaan helpen. Dit leidt tot een avontuur waain ze meesteres wordt van een geest en hulp krijgt van haar Pepelogoo. Dit ronde monstertje is erg belangrijk in het spel.

Zoals al eerder gezegd is dit een remake, maar wel eentje waarbij er naast de grote veranderingen op grafisch vlak weinig is veranderd. Ik vind dit altijd lastig bij dit soort verouderde spellen. Ik kan begrijpen dat je als ontwikkelaar kiest om zo goed mogelijk bij het bronmateriaal te blijven en hier zo weinig mogelijk aan te veranderen, maar soms legt dat de hopeloos verouderde gameplay van een spel erg bloot. Ik zou graag willen melden dat dit bij Wonder Boy: Asha in Monster World niet het geval is, maar dat is het helaas wel.

Ik zal dit uitleggen met een paar voorbeelden. Asha wordt in een groot deel van het spel ondersteund door een Pepelogoo. Dit monstertje is onder andere handig voor het oplossen van de simpele puzzels. Zo kan hij bijvoorbeeld gegooid worden om knoppen aan te zetten en kun je hem als je hem beet hebt even zweven. Maar je hebt hem ook nodig om twee keer te kunnen springen. Om dus twee keer te kunnen springen moet je constant een extra knop indrukken om je Pepelogoo te roepen, waarna Asha hem vastpakt en je kunt springen. Als dit nu af en toe zou moeten is dat geen probleem, maar de levels zijn helemaal hieromheen gebouwd. Waardoor je constant twee knoppen nodig hebt om deze actie uit te voeren, wat toch verouderd aanvoelt, gezien dit bij ieder ander spel tegenwoordig twee keer op dezelfde knop drukken is.

Naast dat het level design veel hoogteverschil bevat, is het vaak nodig om een heel stuk terug te lopen voor een bepaald voorwerp dat je nodig hebt om verder te komen. Op zich is dit geen probleem, maar de omgevingen in de levels lijken zo op elkaar dat het vaak lastig is om te zien welke kant je nu ook alweer op moest. Daarnaast is de AI van de vijanden erg simpel; ze hebben vaak maar één aanvalspatroon. Dit geldt helaas ook voor de eindbazen. Hierdoor voelt het allemaal wat saai en simpel aan. Daarnaast kun je de meeste schade voorkomen door je schild te gebruiken en als je tegen vijanden aan rent springt Asha in veel gevallen weg zonder schade te nemen. Hierdoor zit er weinig uitdaging in het vechten en zag ik ook totaal geen reden om mijn zwaard of schild te verbeteren.

Het is niet dat deze remake een verschrikkelijk slecht spel is. Het is uiteindelijk voor mij niet helemaal wat ik verwacht had. In het begin had ik nog best plezier in de simpele gevechten en dito puzzels. Maar naar een paar uur had ik er wel genoeg van en miste ik enige vorm van uitdaging. De grafische upgrade is prima. Alles ziet er vrolijk en kleurrijk uit.  Daarnaast is er nu de mogelijkheid om op ieder moment het spel op te kunnen slaan, wat een erg fijne toevoeging is. De levels zijn namelijk best wel lang en bevatten halverwege geen punten om op te kunnen slaan.

Uiteindelijk ben ik misschien met de verkeerde verwachting begonnen aan dit spel. De meeste oude spellen zijn erg moeilijk. Als je er op die manier naar kijkt dan is Wonder Boy: Asha in Monster World een verademing doordat het een stuk simpeler is. Echter is het in de basis zo simpel dat het saai wordt. De ontwikkelaar van de remake had hier meer mee kunnen doen, want nu zijn er zat andere platformers die stukken beter zijn. Asha schiet op veel vlakken te kort. Mocht je nu echt een hele grote fan zijn van de serie en op zoek zijn naar een relatief gemakkelijke platformer dan is Wonder Boy: Asha in Monster World misschien interessant. Anders zou ik het advies geven om een ander spel binnen dit genre te zoeken.

Deze review is geschreven door Pascal Jongsma.

Pascal Jongsma (Catyrion)

Apotheker die natuurlijk games interessant vindt, maar daarnaast ook niet vies is van een bordspel of film.