Grand Theft Auto V (GTA 5) (PC)
95 100 1

Review Grand Theft Auto V (GTA 5) (PC)

Heb je wel eens een game gespeeld die je zo goed vond, dat je hem gewoon nog een keer kocht? En dan nog een keer? Weinig ontwikkelaars krijgen mij zover dat ik een game meermaals in huis haal; de laatste keer dat ik zonder blikken of blozen de volle mep betaalde voor een game die ik al had was toen de ‘Legendary Edition’ van Skyrim uitkwam. Met een overdosis aan heruitgaves de laatste tijd verwacht je eigenlijk dat gamers het zat worden en een game liever niet dubbel kopen. Toch lees ik overal dat mensen voor de tweede of derde keer GTA V opstarten. Wat heeft Rockstar in die 59 gigabytes gegooid om een derde release zo populair te maken en dubbele aankopen te stimuleren?

GOTY 2013, Re-Release 2014, Laatkomer Van het Jaar 2015.
Belangrijk puntje is dat dit geen heruitgave is maar een PC-versie die ruim 18 maanden is uitgesteld (graag een moment stilte voor GTA/PC gamers die al zo lang droog staan). Vertraging van een PC-versie is op zich niet zo vreemd. Deze keer zou er tijd nodig zijn om te sleutelen aan de optimalisatie zodat de game op verscheidene systemen goed draait. Toch is anderhalf jaar hier wel heel erg lang voor. Als goedmakertje zijn er nog wat extra’s om de PC-versie een beetje de “Director’s Cut” te maken. Zo heeft enkel de PC-versie 60 FPS, een 4K-resolutie en ook nog een volwaardige film editor.

Ik ga er voor het gemak vanuit dat de gemiddelde budgetgamer al lang en breed Los Santos verkend heeft met Michael, Franklin en Trevor. Maar voordat ik de pixelige details van de toevoegingen induik, even een zakelijke mededeling voor die twee arme PC gamers die geheel onbekend zijn met de game: GTA V is een geweldige game. Omdat ik niet teveel woorden kwijt wil aan het beschrijven van een bijna twee jaar oude game die menig gamer al kent, doe ik een poging alles in een zin samen te vatten voor de nieuwkomers:

“GTA V is een waanzinnig gedetailleerde sandbox game over het bankrovende Michael/Franklin/Trevor trio; het biedt een boeiend verhaal met meerdere perspectieven en is stiekem wat GTA IV had moeten zijn; een geweldig vormgegeven satire van Amerika die in tegenstelling tot IV ook veel lol durft te hebben; van normale dingen zoals bankroven en auto’s jatten tot redneckpraktijken zoals vliegtuigen in vliegtuigen landen, hippies opblazen, oude vrouwtjes ontvoeren, aliens neerknallen en yoga-instructeurs neerknuppelen.’’

Holy draw distance Batman!
Zo, dan nu door naar de grote verbeteringen. Laat ik starten door te zeggen dat 60 beeldjes per seconde echt een verademing is. Over het algemeen is GTA V een vrij cinematische game; de verhaalvertelling en cutscenes doen niet onder voor een goede film of tv-serie. Echter kun je tijdens die gestoorde achtervolgingen en bankovervallen best wat soepele beelden gebruiken. Zodra je de wereld in stapt en je eerste voertuig jat om Los Santos mee te verkennen merk je dat de wereld er niet alleen realistischer en mooier uitziet door de framerate maar ook perfect aansluit op de gameplay. Eigenlijk wil je daarna nooit meer zonder.

Rockstar heeft aangegeven dat ze naast een hoge resolutie en FPS ook zoveel mogelijk grafische opties willen geven zodat de game op elke PC even goed draait. Gelukkig is dit dik in orde en draait GTA V in tegenstelling tot GTA IV ook prima op een wat oudere PC met wat gesleutel. De gemiddelde configuratie moet 1080p/60FPS wel kunnen halen met vergelijkbare graphics als op de PS4. Heb je echt een monster op je zolder staan dan kan je klooien met 4K-resoluties, neveleffecten en een knoepert van een horizon om naar te kijken. Waarschijnlijk ben je wel een dagje zoet met het aanpassen van de kwaliteit van de grassprietjes, waterspiegeling, hoeveelheid mensen op straat, weereffecten, et cetera. Zelf heb ik veel zitten wisselen tussen een superhoge framerate en scherpere graphics, al ben ik er nog niet helemaal uit wat ik het beste vind. Gelukkig kan je het lekker zelf bepalen net als bij een spel dat vanaf het begin voor PC ontwikkeld is.

Controller + Muis + Toetsenbord = Profit
Qua grafische instellingen is het dus geen luie console port en ook wat betreft de besturing is GTA V op de PC zonder twijfel de koning van alle versies. Zo stond ik deze keer opnieuw in de proloogmissie tegenover die ene bewaker, diegene die je moet neerschieten terwijl hij je medecrimineel als vleesschild gebruikt. Op de X360 en PS4 stond ik een beetje onhandig te doen en heb ik heel misschien mijn teammaat een keertje neergeschoten of de bewaker heel onspectaculair in zijn arm geraakt. Deze keer gaf ik hem zonder na te denken een derde ooggat precies waar je hem hebben wil. Toevallig speelde ik in first-person mode en het was meteen duidelijk dat het ren- en schietwerk via muis en toetsenbord veel nauwkeuriger is en alles naadloos samenwerkte.

Hier staat wel tegenover dat je met WASD onder je vingers nogal dronken over de wegen zigzagt als je niet oppast. Vier knoppen zijn lang niet zo goed als een analoge joystick. Gelukkig kan je je favoriete duimendraaier zoals een Xbox 360- of PS4-controller tegelijkertijd aansluiten als je muis en toetsenbord. Tijdens het rondrennen kan je met de muis spelen en zodra je een auto instapt pak je de controller erbij en schakelt de game zonder problemen over zonder dat je dit in een menu moet instellen. Zelfs de knoppen in beeld passen zich direct aan. Het ziet er misschien een beetje klungelig uit als je met een muis, toetsenbord en controller op je schoot zit maar het werkt stiekem heel goed.

Director’s Cut
De mogelijkheid om met replayfilmpjes te spelen uit GTA IV (PC) is terug. Ik maakte mijn regiedebuut met een filmpje waarin Franklin zeer onverantwoord op de stoep rijdt. Het is geen simpele replaygimmick, eerder een volledige studio om machinimafilmpjes mee te maken. Er zijn hierbij twee onderdelen: de Rockstar Editor en de Director Mode. Mijn filmpje was gemaakt in de eerste, waarmee je opgenomen gameplay kan editen tot een mooi filmpje met aanpasbare camerahoeken, filters, overgangen en meer. Hier vond ik tijdens het editen veel nieuwe details die ik tijdens het spelen had gemist. Bijvoorbeeld de oude man om de hoek die zich de tering schrok toen een paar voetgangers de zwaartekracht trotserend en ontdaan van hun ‘GTA dollars’ over de stoep vlogen, alvorens hij er soepel vandoor gaat voor een bejaarde.

In de Director Mode werk je met locaties en karakters die je kan aanpassen, inclusief gezichtsuitdrukkingen en dialogen. Zelfs zonder mods is het best veelzijdig en in de eerste week van release zijn er al flink wat creatieve probeerseltjes online te vinden van aspirant filmmakers. Niet iedere gamer zal het interessant vinden om hier veel tijd in te steken, maar voor de YouTubers en creatievelingen is het een geweldige toevoeging. Net als mods zorgen dit soort onderdelen ervoor dat een game op de lange termijn blijft leven en ik ben heel benieuwd wat hier allemaal uit komt rollen, zeker wanneer die mods erbij komen.

Op zoek naar minpuntjes
Over mods gesproken, er zijn er al een paar te vinden maar Rockstar wil het niet echt ondersteunen. Sterker nog: volgens een van de favoriete GTA IV-modders heeft Rockstar het modproces expres moeilijk gemaakt om problemen te voorkomen omtrent GTA Online. Op zich een begrijpelijke actie. Niemand wil dat gestoorde mods misbruikt kunnen worden in de MMO-achtige wereld en daarmee alles op zijn kop wordt gezet. Nu maak ik zelf geen mods en weet ik er het technische niet van, maar toch zou ik willen suggereren dat het geen slecht idee is om het in de toekomst in de singleplayer te ondersteunen. Potentiële vette mods zijn een van de belangrijkste redenen om deze game (ook) op PC te kopen en houden het later interessant. Als Rockstar dit moeilijk maakt dan zou dat doodzonde zijn. Nu is het wel zo dat als je tegen een zooi PC gamers zegt dat iets niet mag, er de volgende dag een nachtbraker opdaagt die een manier heeft gevonden. Toch zou het allemaal een stuk soepeler gaan als Rockstar een goede balans kan vinden tussen modondersteuning en anti-cheat beveiligingen.

Nog een kleine aanmerking: zoals altijd zijn er wel glitches te vinden in een release als deze, zelfs met bijna twee jaar uitstel. Zo leek mijn AMD-kaart op een soort lsd-trip bezig te zijn toen ik de game opstartte, maar gelukkig is dit vrij snel weer opgelost met nieuwe drivers speciaal voor GTA V. Terwijl dat is opgelost, vertoont GTA Online helaas nog wat kuren. Zo heb ik de eerste online Heist missie ongeveer zes keer gespeeld waarbij het spel maar een keer niet crashte voor alle spelers. Aangezien alle verschillende PC-configuraties, drukte en de complexiteit van GTA Online zijn deze glitches niet zo heel gek. Toch moet het even gezegd worden.. ook omdat het anders vrij lastig wordt om een groot minpunt te vinden...

Driedubbel kopen?
Dikke graphics, een kleine filmstudio en de enige manier om GTA V met 60 FPS te spelen. Dat is een beetje waar je deze PC-versie mee kan marketen. Maar is het genoeg om de game (nogmaals) te kopen? Laat ik even uiteenzetten voor wie deze game echt de moeite waard is:
-Ik heb GTA V echt nog nooit gespeeld -> Wat doe je hier nog?
-Ik heb GTA V op de X360/PS3 gespeeld -> Was de re-release met first-person mode niet genoeg? Als je GTA V een van de beste games vond van de vorige generatie dan is er intussen genoeg verbeterd om te upgraden: nog meer pixels, nog meer replaywaarde. Zeker de moeite waard met een fatsoenlijke PC.
-Ik heb GTA V op de PS4 / Xbox One -> Nu wordt het lastig. In dit geval is het eigenlijk alleen de moeite waard als je heel graag de allerbeste graphics wilt of veel waarde hecht aan machinima/mods. Of als je de game nog lang niet beu bent en per se de beste versie wilt hebben.

In een tijdperk waar je soms al flink betaalt voor een nieuw kostuum of iets dat eigenlijk al in een game had moeten zitten, is Rockstar best gamervriendelijk bezig. Zo kwam kort na de oorspronkelijke release GTA Online er gratis bij, kregen we later nieuwe auto’s, first-person mode, Heist DLC en nu de Rockstar Editor en grafische extra’s. Allemaal gratis of inbegrepen bij de meest recente uitgave zonder meerprijs. Misschien is dit de reden dat ik het niet erg vind om deze game meer dan een keer te kopen. Ik heb ondertussen zoveel uren gestoken in deze kwalitatief en kwantitatief uitstekende game en allerlei onderdelen gratis gekregen die elders geld hadden gekost dat ik het Rockstar ergens gewoon gun.

Heeft deze versie iets nieuws te bieden? Zeker weten. Is het ook de moeite waard om het nog een keer te kopen? Misschien wel. Is de PC-versie de beste versie van allemaal (en zou het eigenlijk Director’s Cut moeten heten vanwege de filmeditor en de Hollywood setting?) Volmondig ja.

Deze review is geschreven door Martijn Hamerling.

Oordeel Grand Theft Auto V (GTA 5) (PC)

• Graphics 95