Hidden Agenda (PlayLink) (PS4)
78 100 1

Review Hidden Agenda (PlayLink) (PS4)

Met Hidden Agenda komt ontwikkelaar Supermassive Games, bekend van Until Dawn, met een nieuw verhaalgedreven avontuur. Dit keer moet je als detective op zoek naar The Trapper, een seriemoordenaar die vallen plaatst op vermoorde mensen en zodoende nog meer doden op zijn geweten heeft dan gepland. Door jouw keuzes beïnvloed je het verloop van het verhaal. Belangrijkste aspect aan deze game is dat je het speelt door middel van PlayLink, een systeem waarbij je smartphone de controller wordt. Maar is het ook een toffe game geworden? Je leest het hier.

Het verhaal van Hidden Agenda begint vijf jaar geleden. Door een samenloop van omstandigheden komt Becky Marney – een wijkagente en gespeeld door Katie Cassidy (die mensen vooral kunnen kennen van tv-serie Arrow) – op het spoor van The Trapper. Deze seriemoordenaar voorziet zijn slachtoffers van boobytraps waardoor er extra slachtoffers vallen onder de mensen die de lijken vinden. Samen met haar partner arriveert Becky op een vrijwel verlaten locatie en treft ze daar Finn aan die worstelt met een ontvoerd slachtoffer. Aan jou de keuze hoe je de situatie benadert. Schiet je Finn neer en probeer je zo snel mogelijk het slachtoffer te bevrijden? Of kalmeer je de situatie en weet je Finn te overtuigen om zich over te geven zonder een schot te hoeven lossen? Het is een van de vele keuzes die je zult maken tijdens het verhaal van Hidden Agenda. Elke keuze die je maakt heeft gevolgen voor het verdere verloop van het verhaal. Soms zijn die gevolgen klein, terwijl het andere keren kan gebeuren dat personages door jouw keuzes om het leven komen.

PlayLink of gamepad?
Wie bepaalt welke keuzes er gemaakt worden? Dat hangt er vanaf of je solo speelt of met vrienden. Je kunt er namelijk voor kiezen om het spel in je eentje te spelen met de gamepad of met maximaal zes spelers als iedereen een smartphone gebruikt. Hiervoor moeten alle spelers wel gebruikmaken van hetzelfde wifi-netwerk. Dat is gelukkig snel en simpel op te lossen als je wifi thuis hebt en je de toegangscode met je vrienden deelt. Zo gezegd, zo gedaan. Is iedereen online via hetzelfde netwerk? Dan kan het spel beginnen. De gameplay van Hidden Agenda draait om een aantal aspecten. Ten eerste moet je een keuze maken tussen twee gameplaymodi. De Story Mode, waarin je puur en alleen het verhaal volgt en samen met je vrienden het verloop bepaalt, en de Competitive Mode waarin er extra spelelementen geïntroduceerd worden. Maar daarover straks meer. Heb je een keuze gemaakt dan zal het verhaal beginnen. Het spel bestaat uit een aantal hoofdstukken waarbij je na cutscenes een keuze moet maken tussen twee opties. Maak je een keuze als groep, dan gaat het verhaal verder op die ingeslagen weg. Je kunt hierbij ook je zin doordrukken als de meerderheid van je groep een andere kant op wil maar daarvoor moet je wel een kaart inzetten. Deze kaarten verdien je met het voltooien van quick-time-events waarbij je bijvoorbeeld voorwerpen moet ontwijken of verborgen objecten moet vinden in een omgeving.

Tijdens de hoofdstukken worden er ook vragen gesteld aan de spelers. Wie is het meest betrouwbaar, wie presteert het beste onder druk, wie is goed in mensen overtuigen? Elke speler geeft vervolgens op zijn smartphone aan welke speler naar zijn of haar mening de juiste persoon voor dat vraagstuk is. De speler die de meeste stemmen heeft gekregen mag vervolgens een beslissende keuze in het volgende gedeelte van het spel maken. Het zorgt ervoor dat geen enkele speelsessie hetzelfde is. Qua gameplay vond ik het soms wat lastig om mijn aandacht tussen mijn smartphone en mijn tv te verdelen. Vooral omdat de quick-time-events afhankelijk zijn van het verslepen van een cursor naar specifieke vakjes. Als je het spel solo speelt dan raad ik dan ook sterk het gebruik van de gamepad aan. De Story Mode zou ik sowieso eerst een keer solo doorlopen met de controller, zodat je een beetje weet wat je kunt verwachten. De Competitive Mode daarentegen is uitermate geschikt voor een gezellig avondje met je vrienden.

Story mode of Competitive mode?
In de Competitive Mode zul je namelijk met en tegen je vrienden spelen. Je doorloopt nog steeds het verhaal op dezelfde manier als in de Story Mode, maar dit keer krijgen een of meerdere spelers een Hidden Agenda. Dat betekent dat iemand bijvoorbeeld de opdracht krijgt om het verhaal een bepaalde kant op te sturen terwijl dat misschien niet de meest ideale keuze zou zijn. Het leuke aan deze modus is dat je constant bezig bent met je medespelers te analyseren qua gedrag en acties. Aan het eind van een ronde worden er punten uitgedeeld als degene met de Hidden Agenda zijn of haar opdracht heeft weten te voltooien en als er mensen zijn die deze persoon hebben weten te ontmaskeren. Omdat er meerdere rondes zijn en de Hidden Agenda ook elke keer anders is, weet de Competitive Mode leuk te blijven. Het helpt natuurlijk ook dat het verhaal van Hidden Agenda behoorlijk wat variabelen heeft qua verloop en einde.

Kopen of niet?
Hidden Agenda is een game geworden die je vooral samen met vrienden een hele leuke avond kan bezorgen. Door je vrienden te bespelen en elkaar in te schatten tijdens het spelen is elke speelervaring uniek. De Hidden Agenda-kaarten die bij de competitieve modus gebruikt worden geven het spel een bijzondere wending, net als het verhaal dat op meerdere manieren af kan lopen. Soms is het lastig om zowel de aandacht bij het verhaal van het spel als de keuzes en het gedrag van je medespelers te houden, maar hierin schuilt naar mijn mening ook de kracht van het spel. Voor de lage aanschafprijs is Hidden Agenda zeker een aanrader, al was het maar omdat er weinig verhaalgedreven games zoals deze verkrijgbaar zijn. Wat mij betreft dus zeker een aanschaf waard, maar zoals altijd; de keuze ligt bij jou.

Oordeel Hidden Agenda (PlayLink) (PS4)

• Eindcijfer 78

Aantal keer bekeken: 6171